Flakstilling ved Gardermoen

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Var ute og gikk en tur ved Gardermoen i går ettermiddag, da jeg kom over disse stillingene.
4 stillinger totalt, 2 "par". 2 stk av den i bilde #1, og 2 stk av den i bilde #2. Antar at den ene var for luftvern, og den andre kanskje for lyskaster?
Var litt overrasket over at man brukte såpass feltmessige stillinger i forsvaret på en såpass strategisk viktig flyplass.
Antar at disse må ha blitt pusset opp etter krigen? Ser ikke helt for meg at tresvillene ville holdt seg i såpass god stand etter nesten 60 år. I tillegg var deler dekket med tjærepapp, for å beskytte treverket.
Attachments
Antar at dette må ha vært stilling for lyskaster eller noe slikt?
Antar at dette må ha vært stilling for lyskaster eller noe slikt?
lyskasterstilling.jpeg (341.64 KiB) Viewed 493 times
FLAK-stilling
FLAK-stilling
flak_stilling.jpeg (318.47 KiB) Viewed 493 times
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Minner om stillinger for 4 cm Bofors.
mvh
Paul S.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Paul S. wrote:Hei
Minner om stillinger for 4 cm Bofors.
mvh
Paul S.
Det tror jeg også. Finner noen av disse rundt Kjevik også. De er av nyere dato.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Samme stillinger finnes også ved Sola flyplass, her tyder også alt på at det er snakk om etterkrigs 40mm Bofors stillinger....

Erik
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Jeg har noen bilder av slike feltmessige stillinger fra krigen, tror ikke de er fra Norge, men ligner allikevel veldig. I disse står det 2cm flak 30. Skal få scannet til uken og legge dem ut.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er jo ikke så godt å si hvilken tidsperiode ting er fra i dette området. Jeg fant frem til disse fra et kart jeg fant i boken "Motstandsarbeid rundt Gardermoen" av Kåre Syltevik. Disse stillingene er ifølge denne boken markert med #26 på kartet nedenfor
Attachments
forlegninger_i_nannestad_forklaring.jpeg
forlegninger_i_nannestad_forklaring.jpeg (290.75 KiB) Viewed 385 times
Forlegninger i Nannestad, 1944
Forlegninger i Nannestad, 1944
forlegninger_i_nannestad.jpeg (186.15 KiB) Viewed 385 times
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Prøver å legge ut noen bilder. De som er fra Gardermoen er nok etterkrigs når man ser på materialene som er brukt.

TommyG wrote:Var ute og gikk en tur ved Gardermoen i går ettermiddag, da jeg kom over disse stillingene.
4 stillinger totalt, 2 "par". 2 stk av den i bilde #1, og 2 stk av den i bilde #2. Antar at den ene var for luftvern, og den andre kanskje for lyskaster?
Var litt overrasket over at man brukte såpass feltmessige stillinger i forsvaret på en såpass strategisk viktig flyplass.
Antar at disse må ha blitt pusset opp etter krigen? Ser ikke helt for meg at tresvillene ville holdt seg i såpass god stand etter nesten 60 år. I tillegg var deler dekket med tjærepapp, for å beskytte treverket.
Attachments
1_998.jpg
1_998.jpg (130.62 KiB) Viewed 309 times
3_548.jpg
3_548.jpg (123.66 KiB) Viewed 308 times
2_342.jpg
2_342.jpg (165.58 KiB) Viewed 308 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Prøver å legge ut noen bilder. De som er fra Gardermoen er nok etterkrigs når man ser på materialene som er brukt.
Ja, jeg fikk det ikke helt til å stemme at dette skulle være fra 2VK. Men men, da fikk jeg iallefall en liten indikasjon på påliteligheten på informasjonen i den boken :D Mulig de stillingene er bygget på samme plass som tyskerne hadde stillinger under krigen da, men det blir vel mest bare spekulasjoner.
Virker ikke som det er all verden å finne i området her, utover det som fremdeles ligger på militært område.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”