Falkenhorstbunkere for Flak?

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Falkenhorstbunkere, som vi tidligere har luktet litt på, er jo et glemt kapittel tydeligvis.... Med glemt mener jeg at det finnes svært lite info tilgjengelig om emnet. Har et håp om arkivet etter OT, men det er vel klausulert sånn ca til jeg går av med pensjon... :-/

Har et kart fra Lista hvor det er avmerket "Falkenhorst-bunker" Alle disse bunkerne har tilnavn "Flakbarracke" og var altså boliger for luftvernmannskap på 88 mm batteriet v/Lista fyr.

Identiske bunkere og mange i samme stil finnes på flere av de tunge batteriene på Lista, men tilsvarende bunkere er også å finne i relativt stor utstrekning i de tunge batteriene rundt Sola/Forus.
Attachments
Flakbatteri Lista fyr.jpg
Flakbatteri Lista fyr.jpg (47.15 KiB) Viewed 266 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har sett mye som likner ellers rundt i Norges land, men aldri hatt noen direkte sammenlikning, så derfor lurer jeg på om andre her på forumet har kommet over tunge luftvernbatterier med tilsvarende bunkere?

Fellesnevneren er vegger av stein (60 cm tykkelse), men "helstøpt" på innsiden. Taket er helstøpt betongplate, hhv. 35 cm på personellbunkere og 15-20 cm på ammunisjonslagre.

Eksempler fra Lista:
Attachments
Flakbatterie Venneim.jpg
Flakbatterie Venneim.jpg (118.79 KiB) Viewed 264 times
Flakbatterie Torp.jpg
Flakbatterie Torp.jpg (97.26 KiB) Viewed 264 times
Flakbatterie Lista fyr1.jpg
Flakbatterie Lista fyr1.jpg (113.06 KiB) Viewed 264 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eksempler fra Sola:
Attachments
Flakbatterie Åsen2.jpg
Flakbatterie Åsen2.jpg (93.91 KiB) Viewed 261 times
Flakbatterie Åsen1.jpg
Flakbatterie Åsen1.jpg (118.41 KiB) Viewed 261 times
Flakbatterie Wn5.jpg
Flakbatterie Wn5.jpg (99.17 KiB) Viewed 261 times
Flakbatterie Gustav.jpg
Flakbatterie Gustav.jpg (67.26 KiB) Viewed 261 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”