MFB 2./702 Ervik

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Utstyrstips til de som vil besøke batteriet: GUMMISTØVLER! Alle bunkerne er fulle av sauemøkk i minst ankeldybde!

Jeg er i Ervika omtrent en gang i året. Siden jeg ikke har vært oppe på selve batteriet på nesten 10 år håper jeg å få lagt inn et besøk i sommer.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Knut Ø. wrote:Utstyrstips til de som vil besøke batteriet: GUMMISTØVLER! Alle bunkerne er fulle av sauemøkk i minst ankeldybde!

Jeg er i Ervika omtrent en gang i året. Siden jeg ikke har vært oppe på selve batteriet på nesten 10 år håper jeg å få lagt inn et besøk i sommer.
Utifra bildene til Erik H. er det et batteri plassert i et virkelig dramatisk naturlandskap, artig hvis du skulle ha noen bilder som utfyller bildene til Hårberg :-)
Mvh
Tormod
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

artig hvis du skulle ha noen bilder som utfyller bildene til Hårberg
skal slenge inn noen ekstra.. tok noen minutter med video som jeg skal legge ut i morgen,

men det jeg lurer på.. ser denne illustrasjonen riktig? jeg ser liksom ikke for meg at det er plass til 3 stk Bofors på denne odden. ser på kartet på

http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php ... %A5_Hovden

så ser det ut som det er bare 2 stk bofors på odden. kan tenke med at madsen var på toppen av Hovden da jeg fant noen mindre stillinger... men det er trangt der på den toppen.. det er ikke så mange alternativ.

Erik H
Attachments
hovden_flak4.jpg
hovden_flak4.jpg (371.1 KiB) Viewed 236 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Så vidt jeg husker er det bare to stillinger på Lisje-Hovden. Tror det står feil i fylkesleksikonet. Det kan jo være en Madsen-stilling der men det er definitivt ikke flere Bofors stillinger enn de to. Batteriet er heller ikke satt opp med flere enn to Boforser (kilde: Fronten er kysten, K.R. Berge).

Tror ikke jeg har flere bilder fra området, mitt siste besøk på batteriet var i aps-kameraets tid og enten var jeg tom for film (urutinert...) eller så var det noe tull med kameraet. Husker ikke. Men det kommer en sommer....

Ruten en må gå for å komme til Lisje-Hovden er en sti som går på nedsiden (nordsiden) av Store-Hovden. Stien begynner rett nedenfor hovedinngangen til tunellene. Den kan være kronglete og bratt men med godt fottøy er det ikke noe problem. Det var lagt ut tau i skjæringene i svabergene slik at en kunne ta seg opp på Lisje-Hovden. Under krigen gikk det taubane fra enden av den lengste tunellen og ned til Lisje-Hovden. Ikke dumt med tanke på terrenget.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da ble den en Bofors mindre.. når jeg studerer bildene jeg tok fra vestkapp så ser det ut som det er en lyskaster stilling helt der nede på odden. det stemmer nok bedre.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ok.. video tar lang tid

fotomontasje er mer gøy

E
Attachments
2009_flakbatterie_ervik_21.jpg
2009_flakbatterie_ervik_21.jpg (137.92 KiB) Viewed 202 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Veldig bra :bra:

Når jeg ser på luftfoto er det helt klart et eller annet i forkant av Bofors-stillingene. Kan som du sier være lyskaster. Mulig dette står i "Fronten er kysten" men har ikke den foran meg nå.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ervik hadde 10,5 cm SKC/32 på sokkelaffutasje. Litt usikker på om det var montert skjold, mener å ha lest at dette ikke var fullført pr mai 45.
JEF
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Stilig fotomontasje ,Erik H :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Nydelig Erik H!! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig fint å se slike fotomontasjer :-)
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved våpenlisten fra Ervik.
mvh
Paul S.
Attachments
Ervik.jpg
Ervik.jpg (706.68 KiB) Viewed 128 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

så det var 3 Borfors. takk Paul for info! nyttige saker.. regner med at en bofors var utenfor batterieområdet for å dekke havn/strand.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det der var veldig interessant... Dvs at det kan være en tredje Bofors stilling en plass. Men de to på Lisjehovden er slik jeg husker de eneste av den typen. Kan den tredje ha vært satt opp i en midlertidig eller feltmessig stilling? Eller som Erik sier satt opp utenfor selve batteriområdet? Men ser at det står "reserveløp" ved den ene i listen, kan det være at den rett og slett ikke ble satt opp men var lagret som reserve? (At tallet 6 står ved reserveløp, betyr det at det var 6 reserveløp eller er det bare en tallkode, fotnotehenvisning e.l.)?

Her må det forskes litt...
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

De tre 40 mm Bofors ved Ervik var en selvstendig enhet kalt "Leichte Marineflakbatterie 312" under kommando av Oberleutnant der Reserve Karl Scmidt. Det var to slike batterier under Seekommandant Molde (MAA 505), ett ved Ervik (312) og ett på Åramsholm (311). Totalt fantes det 15 slike selvstendige batterier i 1945, organisert som en del av MAA'ene. 4 av batteriene var under oppsetting ved fredsslutningen, slik at dette var en relativt ny konstruksjon som kom på plass de siste månedene av krigen. Alle batteriene var satt opp med tre maskinkanoner.

Har tittet litt på mine gamle bilder fra 70-tallet da jeg tok noen nærbilder ute på Lillehovden. Mener at jeg kun lokalisere rester etter to kanoner (kanonene ble forøvrig tatt til Bergen etter krigen), men jeg mener jeg konkluderte med at dette var en ildenhet på tre skyts slik disse batteriene var ment å være.
Hvordan samvirket mellom maskinkanonbatteriet og 2./MFlak 702 under Oberleutnant der Reserve Wilhelm Roggenthin fungerte vet jeg ikke, men begge var disiplinært og administrativt underordnet MAA 505 i Molde og taktisk underordnet artillerigruppesjefen som satt i Kobbevik (IV./HKAR 976).
JEF
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”