Flaktårn (Flaktürme) bunker i Norge

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Hei.
Er det noen som vet hvor mange tyske flaktårn (Flaktürme) ble bygget i Norge under krigen?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Hvis du mener store som i Tyskland for 128mm FLAK så er det ingen. Ble ikke bygget utenfor det Tyske rike (med Østerike) Se link
128mm FLAK var heller ikke vanlig utenfor Tyskland der er derfor spesielt at hele 5 batterier med 4 kanoner hver ble satt opp i Norge (Bergen 2 og Trondheim 3)

http://en.wikipedia.org/wiki/Flak_tower
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

(Bergen 2 og Trondheim 3)

Takk.. Hvor i Bergen stod 2 bunkere? På Laksevåg og..?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kvarven wrote:(Bergen 2 og Trondheim 3)

Takk.. Hvor i Bergen stod 2 bunkere? På Laksevåg og..?
Som sagt ovenfor: Ingen bunkere.
Sitatet ditt refererer til batterier med 12,8cm Flak (Natland I og II om jeg ikke tar mye feil..?).
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Natter wrote:Som sagt ovenfor: Ingen bunkere.
Sitatet ditt refererer til batterier med 12,8cm Flak (Natland I og II om jeg ikke tar mye feil..?).
Natland I henviser vel 10.5 cm batteriet mens Natland II henviser til da det ble bygget om til 12.8. Det andre var vel på askøy? (Kråkås eller Kleppe)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:
Natter wrote:Som sagt ovenfor: Ingen bunkere.
Sitatet ditt refererer til batterier med 12,8cm Flak (Natland I og II om jeg ikke tar mye feil..?).
Natland I henviser vel 10.5 cm batteriet mens Natland II henviser til da det ble bygget om til 12.8. Det andre var vel på askøy? (Kråkås eller Kleppe)
Ok, takk - jeg har åpenbart ikke sort belte i dette temaet :) Trodde Natland I og II henviste til enkelt- og dobbeltbatteri (fra 4 til 8 kanoner). Kleppe var helt nytt for meg - var det et Flak-batteri der i tillegg til Krokås?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

I mine notater har jeg Marflak 2./822 Kleppe and Marflak 5./822 Fantoft som 12.8cm batterier.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Takker!
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Ytterst på Dokkeskjærskaien befinner seg en 6 etasjer høy og stor bunker som hadde luftvernskyts på taket. Men hvilken kaliber det var er ikke godt å si. En annen bunker som var på 4 etasjer og kjeller befant seg på Marineholmen, men denne ble som omtalt på annet sted her på forumet, revet for ett par år siden. På Laksevåg er det en 6 etasjer høy kommunikasjonsbunker "Flak und Luftschützbunkeren" den kalles nå "Trappehuset" som har en kanonstilling på taket.
Last edited by KRE on 24 Nov 2019 3:39, edited 12 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Dette Flaktårnet viser vel realiteten i Norge i forhold til kontinentet, fra Verdal(?). I forbindelse med en utgått ebay-auksjon.
Attachments
Flaktuerm.jpg
Flaktuerm.jpg (70.13 KiB) Viewed 356 times
Mvh
Tormod
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Her ser vi et lite flaktårn. Har aldri sett dette tårnet før. Vi har nok hatt atskillig større flaktårn enn dette i Norge. Som tidligere omtalt her på forumet har det i Bergen vært tre høye bunkere i flere etasjer.

Den på Dokkeskjærskaien hadde luftvern på taket og var et kombinert tilflukts og flaktårn. Dens funksjon var å være en beskyttelses bunker under flyangrep for mannskapene på de mange ubåtene, som nær sagt under hele krigen lå fortøyet ved Dokkeskjærskaien og deltagelse i forsvaret av byen generelt. Vi får vel tro at også sivile norske, som hadde sitt arbeide på kaiområdet, fikk adgang til bunkeren under flyangrep. Den har med sitt luftvern bidratt til det totale luftforsvaret av Bergen, som var meget omfattende under krigen. Så har vi en tilsvarende bunker som befant seg på Marineholmen. Den var beskyttelses bunker for mannskapene på marinestasjonen og for de ombord i fartøyene som lå forlagt her under krigen. Denne bunkeren var relativt kraftig bestykket omtrent som den på Dokkeskjærskaien. Bunkeren på Marineholmen ble revet i 2005. Når det gjelder en lignende stor bunker som befinner seg ved Jansonsmarken på Laksevåg, "Flak und Luftschützbunkeren" som nå kalles "Trappehuset" så var denne primært en kommunikasjonsbunker. Den har en kanonstilling på taket. Dens funksjon var nok også til beskyttelse for mannskapene, som holdt til i en militærleir som befant seg i området og sivile nordmenn. Alle disse tre bunkerne var kombinerte tilflukts og flaktårn. Men som tidligere nevnt av andre her på forumet, ingen av disse store bunkerne i vårt land når opp i størrelsene på de største flaktårnene i Tyskland. Hvilken type skyts som ble benyttet i disse Flak und Luftschützbunkere i Bergen har jeg ikke opplysninger om.

Når det ellers gjelder å få vite om kanontyper og kaliber på visse luftvernkanoner i Bergen, som skytset øverst på den store bunkeren på Dokkeskjærskaien, bunkeren på Marineholmen (som ble revet for noen få år siden) og Flak und Luftschützbunkeren på Jansonsmarken på Laksevåg, så ville opplysninger om disse selvfølgelig være av interesse. Det må da finnes opplysninger om dette i offentlige kommunale arkiv i Bergen.
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”