Schwere Flakbatterie Sumatra (Kristiansand)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Her er noen bilder fra Sumatra, eksotisk navn på en liten øy i kristiansand, ikke langt fra Batterie Vara. Batteriet her var ett av Luftwaffe`s mange 8,8 batterier som lå rundt Kristiansand. Disse ble overtatt av marinen helt på lutten av krigen.

Bygget av Luftwaffe og tatt i bruk september 1940. Flere utskiftninger av avdelinger og personell utover i krigen.
I 1945 overtatt av kriegsmarine som Marine Flakbatterie 3./714 Sumatra under "Flakguppenkommando Kristiansand-Süd"
Sjef: Oberleutnant zur See der Reserve Georg Zimmermann
Bevæpning: 6 x 8,8cm Flak 37
(+ 2 x 2cm Madsen?)

Er det noen som kan bekrefte mistanken min om at hytta på bildet her er bygget under krigen?

Mvh
Erik E
Attachments
Hytta i batteriet.... <br />Kan denne være tyskbygget??
Hytta i batteriet....
Kan denne være tyskbygget??
Sumatra1.JPG (52.46 KiB) Viewed 968 times
Stilling for 8,8cm Flak.<br />&amp;quot;typisk&amp;quot; Luftwaffe utseende, ikke ulikt Vara og andre tunge batterier i Kristiansand.
Stilling for 8,8cm Flak.
&quot;typisk&quot; Luftwaffe utseende, ikke ulikt Vara og andre tunge batterier i Kristiansand.
Sumatra2.JPG (75.33 KiB) Viewed 968 times
Stilling for lett Flak... Kanskje en Madsen?
Stilling for lett Flak... Kanskje en Madsen?
Sumatra3.JPG (71.91 KiB) Viewed 968 times
Detalj av innfesting for 8,8 cm Flak
Detalj av innfesting for 8,8 cm Flak
Sumatra4.JPG (92.66 KiB) Viewed 968 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei Erik E

Har du noen kart refferanser på denne plassen? Vet ca hvor det er men kunne gjerne ha tenkt meg nord/øst ref fra norgeibilder hvis du har mulig.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her ser du de fleste stillingene i batteriet.
Posisjonen er tatt omtrent midt i bildet.

Erik
Attachments
Sumatra NIB.JPG
Sumatra NIB.JPG (91.09 KiB) Viewed 913 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: (+ 2 x 2cm Madsen?)


Mvh
Erik E
Vi har en Madsen på Arquebus, jeg kan måle fotavtrykket på denne en dag, men jeg mener en madsen må stå på et plant dekke for å få riktig skytestilling, og at den blir for høy om den settes på en sokkel(?). Kan dette festet være til andre ting, eks. lys eller måleinstrument.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Virker som om marinen bruker madsen fremfor flak38? Noen spesiell grunn til dette?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vi har en Madsen på Arquebus, jeg kan måle fotavtrykket på denne en dag, men jeg mener en madsen må stå på et plant dekke for å få riktig skytestilling, og at den blir for høy om den settes på en sokkel(?). Kan dette festet være til andre ting, eks. lys eller måleinstrument.
Hørte en gang at det fantes åtte forskjellige lavetter til 2cm Madsen så jeg ser for meg at utformingen kommer litt an på hvilken modell som sto oppi.. Har tegninger av to modeller Dreiachsiger- og Zweiachsiger Lafette M37, begge er 1160mm fra bakkenivå og opp til løpet (Når løpet ligger horisontalt). Har sett et skriv om at veggene i en lett Flak stilling skal være minimum 1,5 meter høy og hvis man da skal ha mulighet for også å beskyte bakkemål er man nødt til å sette våpenet på en betongsokkel dersom man har en lavett som er lavere.....

Må si jeg ikke vet hva som er tilfellet på Sumatra og hvilke lavetter de hadde, men innfestingen ser veldig lik ut som andre "bekreftede" Madsen-stillinger.

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei Erik
Disse variantene av fester/sokler til 2 cm Flak Madsen skulle jeg gjerne ha en oversikt over. Har du noen tegninger og/eller en samletekst som illustrerer dette? Det var noen av dem her i Trondheim også.
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Ser på mannskapslister fra mai 45 at Sumatra har 1 offiser, 21 underoffiserer, og 100 menige. Ser at Dvergsøy har omtrent samme, med 1/21/106. Dette er omtrent det samme som i Bergen ved batterier som hadde 4X10,5 cm flak. Er listet ett batteri ved en plass som heter Gjesnes med en mannskapsstyrke på 1/20/100. Hvilket av luftvernbatteriene er dette ? Regner med at det er bare en annen måte å navgi det på.
mvh
Paul S.
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Hei

Tipper at det med "Gjesnes" menes Justnes, og at listen din dermed bekrefter at luftvernbatteriet var operativ til kapitulasjonen. Har letet uten hell etter dokumentasjon på akkurat det batteriet i 1945. Batteriet på Justnes lå, sammen med det tunge luftvernbatteriet på Vara, trolig under LW, mens resten av de tunge luftvernbatteriene i Kr.sand lå under KM.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
takker for svar.
Hvis det er Justnes som du sier, lå dette batteriet under KM da det er lister over KM personell det er referert til. Er usikker på luftvernbatteriet på Vara. Antall mann listet der(Kroodden) pr mai 45 er 7 offiserer, 49 underoffiserer, og 353 mann. Om flak mannskapet er blandt disse vet jeg ikke, men det er vel heller tvilsomt.
mvh
Paul S.
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Takk for info!

Vet at Justnes-batteriet lå under LW tidligere i krigen, men det har da altså blitt overtatt av KM mot slutten.. noe informasjon om utstyr/våpen/lyskastere i dokumentet du referer til? Kan det ha vært et lyskasterbatteri (selv om mannskapsstyrken tyder vel på lv-batteri)?
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Er det noen som kan bekrefte mistanken min om at hytta på bildet her er bygget under krigen?
Har undersøkt litt rundt den hytta du henviser til på bilde og den er bygd før krigen faktisk. Av område's 30-40 tyske brakker står det kun igjen en liten brakke. Den står ved siden av hytta som Erik E har bilde av.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
noe informasjon om utstyr/våpen/lyskastere i dokumentet du referer til? Kan det ha vært et lyskasterbatteri (selv om mannskapsstyrken tyder vel på lv-batteri)?
Ingen info om utstyr, og antall mann på stedet tyder på at det er/var flak på stedet.
mvh
Paul S.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

I følge et etterretningskart i det "Det sjømilitære forsvar på agder" fra 1943/44 er det avmerket 4 stk 8,8cm. De siste kom vel ikke før høsten vinteren 1944/45? Dette stemmer vel også med at det er kun 4 stk ferdige stillinger ala det en finner på møvikknatten.
'
Ut i fra kartet ser en også at det skal være 3stk 2cm. Noe mer står det ikke.

Legger ut to bilder i fra fremkant av øya mot sjøen. De er tatt rett i nærheten av det bilde Erik E har lagt ut. (som mest trolig er fester til en 2cm) Kan de to bildene være av observasjonsposter for 8.8cm?
Attachments
festeanordning.jpg
festeanordning.jpg (184.42 KiB) Viewed 658 times
grunnmur3.jpg
grunnmur3.jpg (150.93 KiB) Viewed 658 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

ser ingen han svar på innlegget over. Håper noen kan fortelle meg hva det er..

Jeg og Tormod hadde oss en tur ut dit i dag igjen. Kom over en konstruksjon vi ikke var helt sikre på hva er.

Bolter 12 stk, diameter 110 cm
Indre "hull" 50 cm i diameter.
Det hadde dessverre festet seg en furubusk midt i stillingen.

Noen som kan tenke seg hva det er? Kan det være en spesielt feste for 88mm?

Legger også ut et bilde av noe som ser ut som en gapahug. Er dette en feltmessig splintvern ved nærkamp?
Attachments
Beklager det dårlige bildet
Beklager det dårlige bildet
konstruksjontop.jpg (215.25 KiB) Viewed 600 times
konstruksjon1.jpg
konstruksjon1.jpg (198.67 KiB) Viewed 600 times
gapahuk.jpg
gapahuk.jpg (148.72 KiB) Viewed 600 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”