Hjelp til Close Combat mod

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Da har høstmørket senket seg sånn delvis og gutterommet (eller min del halvdel av soverommet for den del) er igjen base for modellering og diverse prosjekter. :)

Jeg har i år planlagt en modifikasjon av Close Combat IV / V hvor scenario utspiller seg på ett eller annet fort langs norske kysten. Denne modifikasjonen er delt inn i fem - syv faser som følger:

1. Advance to first contact
-> En rykker fram mot fortet og møter de første stillinger i periferien hvor motstander driver oppholdende strid og trekker seg kontrollert tilbake. Lite piggtråd, skyttergraver og minefelt - mye vegetasjon og stier/skogsveier. BK/ART støtte.

2. [Ikke bestemt tittel]
-> Framme ved fortets ytre perimeter hvor motstand tetter til. Mer piggtråd, minefelt, kråkeføtter og strongholds enn under punkt 1. Veier og stier snevres sammen til hovedakser mot fortets inngangsparti. BK/ART støtte.

3. At The Gates
-> Slår seg inn på selve området, massiv motstand fra innsiden. Potensielt lett panservern på innsiden med støtte av BK/ART.

4. Bunker Control
-> Nedkjemper FI i stillingsområdet. Ta kontroll over bunkere og skyttergraver som fører mot kanonstillinger.

5. Secure & Hold
-> Rydde området rundt kanonstillingene for motstand og sikre området.

Eventuelle 6 og 7 er "mellomspill" på andre flanker av fortet for å sikre spill 4 og 5. Må se dette an utover høsten.

Som tematittel beskriver, så har jeg behov for litt hjelp fra dere i form av innspill til dramatikken i denne modifiseringen - er den realistisk? Og ikke minst - er det noen fort her til lands ett slikt skue kunne funnet sted?

Dette skal modelleres fra bunnen av; alt fra spille kart til personell, utstyr og bunkere (en liiiiten oppgave, bare :) så eventuelle henvisninger til flyfoto / oversiktskart eller kart som viser god høydeforskjell vil være med på å forme realismen.

For de som ikke kjenner Close Combat, så kan dere besøke denne siden for mer informasjon : http://www.closecombatseries.net/CCS/
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Så dette er en slags realistisk versjon av Command & Conquer? Fant ingenting på siden med info om hva "spillet" faktisk går ut på...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er iallefall noen forslag:

Ideellt så burde du kosentrere deg om et område fra Kristiansand til Stavanger, det var her en landgang måtte ha kommet med tanke på å ta viktige fartsårer for å kunne rykke videre inn i landet. Det var også i disse kystområdene man kunne sette inn panser i omfang. Hvis du ikke skulle ha gått for et scenario som "bare" innebærer et raid ala Dieppe eller Måløy, som da ville ha gitt angriperen litt mer begrensete styrker.

Listaområdet kunne jo ha vært en ide? Her finnes det jo endel dokumentasjon på området (eks: boka "Festung Lista" av Erik E & co) Også det at er et geografisk begrenset område gjør Lista som et litt mer realistisk scenario, hvis du skal lage kart fra grunnen av.

Du må iallefall legge en massiv artilleristøtte fra de alliertes side, en invasjon uten det ville ha vært lite trolig. Nå vet jeg ikke om fallskjermtropper er mulig i CC5, men det er jo også noe man ville ha brukt for å erobre enkelte strongpoints. Når det gjelder forsterkninger så er det jo lurt å gå utefra troppelister på hva som var tilgjengelig i området og gi tyskerne realistiske forsterkninger, du står jo litt mer fritt med de allierte sine forsterkninger sånn historisk sett


Det var iallefall noen innspill :)
Mvh
Tormod
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Skinner. Så ikke tråden før ikveld. Jeg husker ennå CC 1 når den kom ut og ble stor fan av hele serien. Jeg mener at disse spillene var de beste strategi spillene som var laget på den tiden og jeg hadde ingen peiling på at folk fremdeles spiller serien. Må vel se å få tak i noen kopier slik at jeg kan få teste brettene dine. Ser fram til mørke og kalde vinterkvelder. Spill er gøy dere når man kan knuse tanks fra en pak-bunker. (husk bare å ha en R633 i bakhånd :D )

Når kom CC1 ut?

E
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Close Combat I kom ut i 1996 hvis jeg ikke husker så veldig feil. Må ærlig innrømme at studietiden ble brukt til Close Combat III og multi player over ISDN linje isteden for lesing til eksamen... Kremt...

Har fått noen gode innspill fra Stutzpunkt som er oppe til vurdering, og skal begynne med studering av kart og flyfotos av flere områder denne uken som er aktuelle.

PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. hvordan lager du selve kartet med landskapet og terreng? Trenger du hjelp i den gata?

E
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Hei Skinner
Trenger du hjelp til å komme deg ut til de forskjellige stillinger på Lista?
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hallo gutter - her går det unna :)

Valget har falt på Lista, og takket være ett par tråder her på forumet er det nok grunnlag til å kunne lage de første utkastene for kart med de forskjellige elementene som bunkere tegnet inn.

Erik: Kartene skisserer jeg først på vanlige A4 ark som jeg scanner inn og bearbeider videre i Photoshop - før det blir importert til programvaren som setter geografiske verdier som høydeforskjeller osv. Det er denne prosessen som vil ta tid, men vil først konsenterere meg om å få alle fem kart ferdige. Beregner nok en måneds arbeid med dette.

Carsten: Takk for tilbudet men klarer nok ikke å dra til Vest Agder med det første. :(
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Trenger du bilder? annet materiale, så si ifra. Gleder meg til å se ferdig resultat
mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Carsten G wrote:Trenger du bilder? annet materiale, så si ifra. Gleder meg til å se ferdig resultat
mvh
Carsten
Hvis du har noen bilder av stillinger og lendet, så er det supert hvis du kan dele :)
Post Reply

Return to “Modellbygging”