1/72 eller 1/32 ?

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, litt dumt skrevet fra min side. Av og til skrives det ting raskere enn hva hodet tenker :D

E
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Jeg bygger det meste i 1/35, får fram detaljene bra i den skalaen synes jeg. Jeg har mer eller mindre blitt ferdig med hobbyrommet nå og må vel starte med planlegginga av litt diorama.. Er flere på lista, bla. et utsnitt av ladehammeren med kanon i paddeskjold, samt ei kanonstilling på stjørdal som jeg og JornN har vært å målt opp. jeg poster vel bilder osv under bygginga så dere får se :=) noe må man jo finne på når man hater å gå på ski :P
MVH

Roar Handberg
_________________
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

om du hadde fått tak i et detaljert kart med høydekurver er det ikke utenkelig at man kunne laget terrenget passe bra utifra det.... Alternativt trå til med GPS der hvor kartet ikke strekker til?
De beste kartene vi har er de kommunale kartene, og de har ekvidistanse på 5 meter, noe som blir temmelig røft. Nå tror jeg ikke det vil være noe problem å få kommunen til å stille en dag eller en halv dag med totalstasjon, og da kan man både måle inn strukturer og merke av andre punkter i terrenget med høyde.
En annen ide her hadde jo vært å lagt ut lys i terrenget som kunne aktiveres vha. bryterpanel
Det er en god ide. Hvis man kombinerer en slik oversiktsmodell med detaljmodeller kunne man videreutviklet dette systemet slik at disse også hadde blitt belyst samtidig.
Vet at f eks at Bergen Kommune har 3D modell av fylket. Sjekk om kommunen hos deg også har.
Det har de nok dessverre ikke.


jeg poster vel bilder osv under bygginga så dere får se
Det hadde vært kjempefint! Du er velkommen til å sette Grønsvik Kystfort på lista også :D

Inge S
Attachments
Oversiktskart (1-3000, 1-5000).pdf
(1.51 MiB) Downloaded 23 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Har faktisk vurdert det i forbindelse med at det skal bygges nytt museumsbygg i tilknytning til Grønsvik Kystfort, men det blir for dyrt med en profesjonell modellbygger.
Nå har vi fått penger til nytt bygg:
http://www.ranablad.no/kultur/article3806618.ece

Så nå vet vi at vi har god plass :)

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nå har vi fått penger til nytt bygg
Gratulerer!!

Erik
Post Reply

Return to “Modellbygging”