1/72 eller 1/32 ?

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ser en wurzburg på 1/72.. skulle gjerne ha jobbet i 1/32, men blir 1/32 for stor hvis man skulle bygge et kystfort? Og er det nok deler i 1/72 til å bygge "skikkelig" (oppfatter at 1/32 er mest pop).

E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Spørs helt hva du skal bygge....
"Mest pop" er for min del 1/35, da det meste av detaljrike kjøretøy og figurer lages i denne skalaen. Her får man også tak i mye tilbehørsett som gir mer realistiske fremstillinger, men nå har jeg til dags dato aldri vurdert å bygge et helt fort :-)

Om du skal lage et helt kystfort er nok 1/250 mer enn nok, men dette blir på langt nær et detaljrikt fort, da utstyret blir forsvinnende lite!
Skal man bygge et fort på eks. 400 x 400 meter utstrekning, så blir det fortsatt gigantisk i 1/72 ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

1/72 blir 400m tilnærmet lik 5.5 meter bredde.. hmm. kunne nok ha fått austrått fort innenfor et par meter, men skjønner poenget. Mulig at det bare blir mindre kanonstillnger etc.

E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ja 5,5 meters diorama er som mye annet fint dessverre et "ikke tema" for den bedre halvdel i familien....:-)
En annen ting er jo om det var i regi av et museum, slik at det kunne stilles ut en skikkelig plass!

For "hjemmeutstilling" er 50x50cm mer enn nok for min del ihvertfall, og da begrenser det seg fort hva man kan lage.....


Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hva om man faktisk hadde "ubegrenset" plass. Hvilken størrelse ville ha vært den beste for å finne mest mulig deler til et kystfort? Er det like mye å finne i 1/72 eller er det 1/32 som har mest å bygge med.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Min erfaring med dette tilsier at 1/32 er det dårlig med, måtte blitt 1/35 eller 1/72 tror jeg...
Av det jeg har sett som passer inn på et kystfort så tror jeg faktisk det er 1/72 som leder an, da det virker som det er lite artilleri i de andre skalaene, men minus er at denne skalaen blir vesentlig mindre detaljert. På et 5 x 5 meter diorama forsvinner jo det meste i landskapet hvis ikke skalaen er stor nok.. En annen ting er jo pris og skal du ha mye utstyr i 1/35 får tusenlappene raskt bein å gå på! Her slipper man mye billigere unna med 1/72 om man unngår de helt spesielle settene.

Erik
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Ja 5,5 meters diorama er som mye annet fint dessverre et "ikke tema" for den bedre halvdel i familien....
En annen ting er jo om det var i regi av et museum, slik at det kunne stilles ut en skikkelig plass!
Vi har plass! Bygg i vei PDT_Armataz_01_14

Har faktisk vurdert det i forbindelse med at det skal bygges nytt museumsbygg i tilknytning til Grønsvik Kystfort, men det blir for dyrt med en profesjonell modellbygger. Dersom noen er interessert i å bygge en modell av Grønsvik Kystfort eller ett av de andre kystfortene på Helgeland på hobbybasis er det bare å ta kontakt, så skal det vel bli en ordning med å få dekket materialutgiftene PDT_Armataz_01_18

Tror kanskje det vil bli vanskelig å bygge siden så lite er standardisert her oppe.

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men det blir for dyrt med en profesjonell modellbygger.
Det tror jeg nok ja!
Har hørt eksempler som er så grove at de ikke egner seg på trykk engang!

Et slik prosjekt blir nok mye for en privatperson uansett, men hva med å ta kontakt med en eller annen modellbygger forening, feks. IPMS Norge og lufte ideen med at du dekker kostnader hvis de bygger på dugnad for et godt formål?
Da gjenstår "bare" å gjenskape terrenget, noe som nok blir den største utfordringen.....

En ide ville kanskje vært og bygget hele fortet i liten skala (F.eks 1/144), og heller hatt f.eks en utvalgt kanonstilling eller gjennomskåret bunker ved siden av i stor skala (1/35 eller større) med alle detaljer.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er ikke umulig at man kunne ha fått noen til å tenne på ideen med å lage noen modeller her i Trondheim. (stort miljø vet jeg) Dette ville isåfall tatt modellbygging "avdelingen" her på forumet ett hakk opp og kanskje rekrutert flere til vårt spennende miljø? Selv har jeg ikke tid pr. idag, men kunne iallefall ha tatt jobben med å koordinere et slikt stunt. Er modellen innenfor Europalle størrelsen så kan jeg også frakte den oppover. (mange kystfort oppover den strekningen som jeg må besøke uansett :D )

Tar videre kontakt med pm jeg.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

lage noen modeller her i Trondheim
Tar videre kontakt med pm jeg.
End of discussion for oss andra da?
Synes det var et interessant tema jeg og men ok.....

Erik
Last edited by Erik E on 23 Sep 2008 19:54, edited 1 time in total.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Tar videre kontakt med pm jeg.


Ja.... End of discussion for oss andra da?
Synes det var et interessant tema jeg og men......
Absolutt ikke end of discussion for andre :)
En ide ville kanskje vært og bygget hele fortet i liten skala (F.eks 1/144), og heller hatt f.eks en utvalgt kanonstilling eller gjennomskåret bunker ved siden av i stor skala (1/35 eller større) med alle detaljer.
Høres ut som en god ide. Fortet dekker jo et areal på ca. 500x350m. I 1:144 blir vel det ca. 3,5 x2,5m, og en modell bør ikke være større enn det. Samtidig får man interessante detaljer frem, og byggingen kan foretas i flere trinn.
Da gjenstår "bare" å gjenskape terrenget, noe som nok blir den største utfordringen.....
Det blir en utfordring ja. Aner ikke hvordan det kan gjøres. Hørte jo med et firma om muligheten til å laserscanne fortet fra fly, men det kostet minimum 70.000,-, så det er uaktuelt i denne omgang (men kanskje neste høst PDT_Armataz_01_18 )

Må imidlertid få en omtrentlig oversikt over kostnadene først. Skal dette inn på budsjettet for neste år trenger jeg et overslag før jul.
Er modellen innenfor Europalle størrelsen så kan jeg også frakte den oppover.
Det er vårt minste problem. Den lokale ekspeditøren har f.eks. vogntog fra Trondheim oppover hit hver dag på høsten, og de er ofte tomme. En modell på denne størrelsen vil likevel måtte bli fraktet i to deler for så å bli montert ferdig på museet.

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det blir en utfordring ja. Aner ikke hvordan det kan gjøres. Hørte jo med et firma om muligheten til å laserscanne fortet fra fly, men det kostet minimum 70.000,-, så det er uaktuelt i denne omgang (men kanskje neste høst )
I 1/144 trenger det jo ikke være helt på meteren nøyaktig så om du hadde fått tak i et detaljert kart med høydekurver er det ikke utenkelig at man kunne laget terrenget passe bra utifra det.... Alternativt trå til med GPS der hvor kartet ikke strekker til?
Viktigste er at man gjenkjenner området og kan orientere seg på "brettet", så får det kanskje stå i om en bakke er litt for bratt eller en stein som er litt for liten?

En annen ide her hadde jo vært å lagt ut lys i terrenget som kunne aktiveres vha. bryterpanel, f.eks.
1. - Kommandobunker
2. - Luftvern
3. - Hovedskyts
osv.
Har sett dette på Fjell festning og synes dette var en veldig grei måte å få oversikten på ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Vet at f eks at Bergen Kommune har 3D modell av fylket. Sjekk om kommunen hos deg også har. Denne kan jo være et kjekt helpemiddel til å se terrenget. Til en slik jobb må man bruke alle hjelpemidler.
Bare en tanke.
Erling
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

nei, det var ikke det jeg mente. Å sende PM er jo bare et signal om at man tar personlig kontakt. Uansett så har jeg forhørt meg litt idag på enkelte hobbybutikker og det virker som det store miljøet på dette området har blitt svakere i de siste årene. men jeg har sendt ut et par følere.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ok... Da har jeg misforstått.... Men det er sikkert folk her på forumet som kunne bidratt også, derfor synes jeg det var litt dumt å ta diskusjonen på PM....

Erik
Post Reply

Return to “Modellbygging”