View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Dec 2017 12:36



Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next
 KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
En gang for lenge siden, den gang jeg ennå var ung, leste jeg gjennom Marinemuseets nettsider for n-te gang, og skummet gjennom "Slappkista", Marinemuseets til salgs-liste. Her kom jeg over to forskjellige skrog i glassfiber som var til salgs - såvidt jeg husker var begge i størrelse 1:20. Skrogene var til modeller av Storm-klassen og Tjeld-klassen, og kostet henholdsvis 3500 og 2500 (alt hentet fra hukommelsen).

Prisen inkluderte skroget, frakt samt tegninger - alt annet enn skroget måtte bygges selv.

Jeg hadde dog flere problemer: Jeg var langt fra noen erfaren modellbygger, faktisk hadde jeg aldri bygget ferdig en eneste skipsmodell før. Mitt eneste tidligere prosjekt var en modell av Smit Nederland (en slepebåt), og den var langt fra ferdig da jeg kom over disse skrogene. I tillegg hadde jeg overhodet ikke penger til å betale for dette, men jeg satte i gang med sparingen.

Da jeg endelig hadde fått nok penger, ville jeg bestille: det var Storm-klassen som fristet meg mest, men selvsagt var Marinemuseet da utsolgt for disse skrogene - dermed bestilte jeg et Tjeld-skrog i stedet. På det tidspunktet var jeg ikke særlig kjent med Tjeld-klassen, men etter å ha bestilt skroget leste jeg så mye jeg kunne om fartøystypen.

Skroget ankom, og ble liggende på vent i lang tid, mens jeg planla, tenkte og funderte på hvordan jeg skulle løse diverse problemer. I tillegg ble jeg i mellomtiden ferdig med modellen av Smit Nederland, og hadde dermed litt mer erfaring før jeg gikk løs på Tjeld-prosjektet.

Jeg hadde ingen spesiell formening om hvordan jeg skulle bygge overbygning, torpedorør og så videre - og ei heller hvordan elektronikken skulle settes sammen, og ikke minst hvilken type fjernstyring jeg skulle investere i. Modellen vil få navn etter KNM Knurr, mest fordi jeg synes "Knurr" er et veldig artig navn på en tøff båt.

I alle fall: i stedet for å trette dere med en lang post, kan vi gå litt mer rett på byggesak:

I stedet for å bygge med kryssfinér som hovedmateriale (noe Smit Nederlands overbygg etc. var laget av), var jeg lysten på å prøve å bygge overbygning etc. i metall. Clas Ohlson solgte 0,25 mm tykke messingplater, og ved hjelp av en hobbysag laget for å kappe kryssfinér gikk det fint å kutte såpass tynne metallplater. Tegningene som fulgte med var greie nok, men en del må lages etter fri fantasi og på trass (og etter bilder) - overbygningen ble i alle fall tegnet på messing, saget ut del for del og deretter loddet sammen med en dårlig loddebolt.

Radaren er litt for bred, men burde kunne passere som en modell av en Decca 202. Det er lys i begge lanterner, og også lys i det jeg etterhvert har forstått ikke er stedet hvor den hvite topplanternen stod, men som jeg altså har modellert på babord side av overbygningen. Det er litt for sent å gjøre noe med det nå - den er loddet og deretter limt fast med overdrevne mengder araldit.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


11 Aug 2009 21:04
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Skroget ble det ikke gjort så mye med, før akslinger etc. ble innkjøpt for en tid tilbake. Her er skroget oppstilt utendørs (jeg gjør en god del av modellarbeidet utendørs i fint vær) før montering av akslinger. Overbygget er satt løst på for å få et lite inntrykk av hvorledes det vil passe på de markerte forhøyningene på dekket.


Clas Ohlson har forøvrig stoppet salget av 0,25 mm plater, og selger nå bare 0,5 - jeg er redd det blir for tykt for meg, så jeg lurer på hvordan jeg skal få til byggingen videre...


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


11 Aug 2009 21:08
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
... kanskje jeg tok litt pusten fra folk med tekst. I alle fall. Akslingene kom på, rorene likeså. Rorene er noen standardror fra Robbe (eller Graupner, jeg husker ikke helt), som ligner ganske mye på de som stod på båtene originalt.

Jeg har ingen idé om hvordan enkelte klarer å lage akslingstøtter perfekt i messing, så mine er nok laget i kryssfinér og deretter "støpt" på plass med araldit. Spesielt vakkert blir det ikke, men det fungerer. Med litt pussing og maling burde det bli godt nok som en etterligning.

Propellene er 40 mm messingpropeller. Jeg lurer på om de er store nok, og om stigningen er stor nok: det er en viss fare for at de vil kavitere kraftig og dermed være ubrukelige. Jeg ser noen, som har bygget samme modell, bruker opp mot 70 mm store popeller. Vi får se.

Malingen skulle egentlig legges på med airbrush, men alt for tykk maling og uegnet airbrush, samt mye vind, gjorde at kosten måtte fram. Resultatet blir derfor ikke så godt som jeg kunne ønske.


Det andre bildet viser skroget etter at jeg har fått på bunnsmørning - det vil si en eller annen type utendørs jotunmaling som virket bra. Dekket har også fått seg to strøk. Ser man nøye etter på overbygget har dette nå fått rekkverk i front, og det er loddet på en flaggstang på radar-stativet.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


11 Aug 2009 21:52
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Et bilde tatt bakfra, før grønnmalingen kom på skroget. Den skal males med rød "bunnsmørning", grønn skrogfarge og overbygg, samt grått dekk.

Det andre bildet er fra "motorrommet". Her har jeg satt inn to ganske store elektromotorer fra Graupner. De benevnes visst "700", men just hva 700 refererer til vet jeg ærlig talt ikke. Det jeg derimot vet er at de er kraftigere enn 400-motorene jeg har i slepebåtmodellen min.

De skal visstnok kunne gå med 14600 omdreininger/minutt, så det blir spennende å se hvilke hastigheter jeg båten opp i på vannet.

Motorene er festet på en vanlig trebjelke, som er saget, høvlet og spikket til for å passe godt. Jeg satte den ned i båten, la på plass en kile som holdt den i rett vinkel og pøste på med araldit. Den sitter nå definitivt som støpt.

Motorene er deretter festet ved at jeg la ned en anti-sklimatte i "krybben" motorene hviler i, og deretter festet jeg dem med diverse deler fra et meccano-sett. Jeg har brukt meccano/steel tech også i slepebåten jeg har bygget, og det viste seg å være utmerket å bruke til slike ting. Motorene burde stå godt fast slik de ligger nå. Som man ser har akslingene smørenipler, hver akselhylse har blitt fylt med grease inneholdende teflon før selve akslingen ble stukket gjennom. Akter ser man styreservoen satt foreløbig på plass. Den skal bygges inn bak kryssfinérvegger som tettes med araldit eller noe epoxy for å hindre at vann tar livet av den for raskt.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


12 Aug 2009 20:25
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Etter mindre vellykkede eksperimenter tidligere med substitutter for maskeringstape, ble det denne gang brukt ordentlig maskeringstape, og jammen gjorde det susen. Nøye oppmålinger og utregninger måtte til for å plassere vannlinjen korrekt. Jeg vet ikke om man pleide å male en hvit stripe langs vannlinjen på disse båtene? Jeg ser for meg at det ikke ble gjort - men om jeg tar feil er det bare å si i fra. På bildene jeg har sett er dette dog ikke tilfelle.

I alle fall: etter nøye beregninger ble merker satt med tusj på skroget, maskeringstape lagt på og maling strøket utover. På nært hold går det an å se at det er brukt pensel på dette, men i mangel av ordentlig modellmaling (som jeg vanligvis bruker) blir det nok ikke bedre. I alle fall ser det, etter min mening, mye bedre ut straks grønnmalingen kom på.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


13 Aug 2009 23:41
Profile
User avatar

Joined: 30 May 2008 21:23
Posts: 1393
Location: Haugesund, Rogaland
Post 
Spennende!
Gleder meg virkelig til å se det ferdige resultatet PDT_Armataz_01_11


Kai


14 Aug 2009 21:11
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Det gjør jeg også :)

I dag har det gått litt fremover igjen, etter noen uker stillstand. Det kan nok bli litt stille fremover også, nå begynner hverdagen igjen, og da blir det plutselig veldig mye mindre tid til bygging.

I dag har jeg saget ut skjoldet rundt 40 mm-kanonen, og loddet dette fast på plattformen som jeg allerede har laget. Som nevnt tidligere har jeg bare fått tak i 0,5 mm messingplate, og ikke 0,25 slik jeg hadde før, så jeg var litt redd for at sagen min ikke skulle takle tykkere metall, men det gikk overraskende bra. Jeg saget ut skjoldet i ett stykke, det ble vanskeligere å bøye det til for å passe plattingen perfekt da, men det ser mye penere ut når den er fri for skjøter. Bøyde den til med fingrene slik at den passet sånn omtrent, og loddet den deretter fast på et par punkter, og fylte på med loddetinn for å få en hel "sveis".

Etter at det var saget ut, loddet på og filt, loddet jeg på noen små detaljer på overbygningen, før denne ble malt grønn. Jeg må si det gjorde seg med farge på den.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


14 Aug 2009 22:30
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
I går ble radioen korrekt programmert vha. en mer kompetent programmerer enn meg i familien. Byggingen av resten av 40 mm-kanonen ble også satt ut på anbud til samme person. Jeg klarte også å oppdrive et kulelager som passet som fot i hanske i ringen jeg har loddet på fundamentet til nevnte kanon - med andre ord burde den kunne dreie svært lett fra side til side da.

Det meste denne gangen skjedde under dekk: jeg kjøpte opprinnelig fire blybatterier, men fant ut at jeg bare har plass til (eller kan ta ombord vekten av) tre stykker, det siste får bli reserve/innbyttebatteri. Blybatteriene har nå fått sin egen "kasse" å stå i.

Ellers ble ledningene til lanternene buntet sammen og montert korrekt, og så klart testet. Lanternene ble også malt hhv. grønn og rød: jeg trodde disse var sortmalt, men jeg fant et fargebilde et steds hvor de faktisk er malt grønn og rød.



Men det verste? Hadde det ikke regnet så inn i hampen hadde det vært mulig å foreta den aller første prøveturen! PDT_Armataz_01_19


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


17 Aug 2009 19:28
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Et lite skritt fram og to tilbake i dag: endelig en fridag, og kursen ble satt hjemover, hvor planen var at båten skulle på vannet for første gang.

Motorene ble koblet på, batteriene koblet sammen og fartskontrollerene koblet sammen slike de skulle. Båten inn i bil - bil til vann og båt ut av bil og ned til vann. Der ble båten satt på strandkanten, hvor motorer og servostyring skulle testes en siste gang før båten ble sjøsatt - og der sviktet det meste.

For å gjøre en lang historie kort virker det som om begge fartskontrollerene har gått av med halvpensjon - de driver motorene fint én vei, men ikke den andre, og det må jo kunne sies å være ganske upraktisk. Én motor fungerte dog greit nok til å begynne med, og for å teste ble båten kjørt en liten stund på én motor på vannet, helt til kontrolleren der også begynte å streike, med det resultat at båten måtte bakkes forsiktig tilbake til kai.

Det blir nok en liten telefon til butikken i morgen, jeg har sjekket og dobbeltsjekket alle koblinger og kan ikke se at jeg har koblet noe feil...


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


23 Aug 2009 18:34
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Nye fartsregulatorer kom i posten for en ukes tid siden, men jeg har ikke hatt tid til å montere dem ennå.

Det jeg har putlet litt med innimellom er dog å modifisere en liten servo slik at den kan gå rundt som en motor, og ikke bare fra side til side. Det finnes servoer som er bygget spesielt for det, men det er jo ganske gøy å modifisere en selv. Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skulle få det til, men fant etterhvert ut at ved å lime fast potmeteret som ligger inni disse servoene, kan man "lure" servoen til å tro at den står i midtstilling hele tiden: det fører til at når den får et signal, vil den kjøre rundt og rundt hele tiden, fordi den aldri får noen tilbakemelding på at den har nådd endepunktet.

Jeg er avhengig av at servoen er liten, så jeg har kjøpte to små servoer. Det ble ikke store greiene å fikle med, de er ca 2-2,5 cm høye. Noen små tester viser at planen vil fungere, men et par små problemer har så klart oppstått underveis. Ledningene inni servoen var ikke alt for glade i å bli tuklet med, og røk av loddingene for et godt ord.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


08 Sep 2009 14:19
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
ENDELIG ble det ordentlig prøvetur, og for en prøvetur! Båten går som en kule, de nye fartskontrollerne fungerer utmerket og programmeringen av fjernkontrollen er rett.

Sammenligner man med bilder av originalen, løfter denne modellen baugen omtrent akkurat like mye. Propellene kaviterer dog ganske mye, og styringen er lik 0 ved full fart. Jeg tror jeg må oppgradere til litt større propeller, kanskje opp mot 60-70 mm.

Monterte også på to holdere for bilsikringer i dag (bladsikringer), og har nå en 30A sikring på hver motor. I tillegg kom dekket på i dag, det er festet med fire skruer som blir skrudd ned i muttere montert under dekk, faststøpt i skroget med araldit. Dette ble gjort etter prøveturen.

Montering av dekket var den siste store "bøygen" for meg; om enn det ikke er plankekjøring fremover, er i alle fall de riktig store og vanskelige prosjektene over. (.. håper ikke det blir "famous last words".)


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


Last edited by Sindre on 21 Sep 2009 8:39, edited 2 times in total.



19 Sep 2009 21:49
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Interesserte kan se her for en liten video av testkjøringen: http://www.youtube.com/watch?v=eT72zrfuMpE

_________________
Sindre


20 Sep 2009 21:29
Profile

Joined: 11 May 2006 19:21
Posts: 142
Location: Oslo
Post 
Fin video. Er det riktig skalafart?

--cepe


07 Oct 2009 22:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Takk for det. Når det gjelder hastighet, tviler jeg på at hastigheten er i skala - det går nok litt fortere enn som så. Jeg har ikke målt hastigheten ennå, men det skal nok bli gjort. Mottok nye propeller for noen dager siden, og ser fram til å prøve dem, men jeg lurer på når det blir. (Les: når det kan bli, med det møkkaværet som synes å ha inntatt vestlandet for godt.)

De gamle propellene er ikke designet for så mange rpm som disse motorene gir, så jeg regner med å se en liten økning i hastighet og ytelse - og et tilsvarende fall i kavitasjon og boblelaging.

_________________
Sindre


07 Oct 2009 23:00
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2007 16:23
Posts: 598
Location: Bergen
Post 
Jeg ser fremdeles frem til dagen hvor "bygging av modellbåt" kan bli regnet som gyldig fravær fra jobb, utdanning og verden generelt, men det ser ut til at det lar vente på seg.

I alle fall. Jeg har altså kjøpt inn nye propeller til båten, og skal si det gjorde susen. Greit nok at den gikk fort fra før av, men nå tar den omtrent av.


Sliter litt med dekket nå. Jeg hadde en idé med hvordan jeg kunne gjøre overgangen mellom dekket og skroget vanntett, men det fungerer ikke etter planen. Ser ut til at jeg er nødt til å lime fast hele dekket, og heller sage ut noen "inspeksjonsluker" for å komme til det dypeste indre. Synd, men ser ut til at det blir det eneste som vil fungere. Det nytter ikke å ha en liter vann inne etter fem minutter på vannet.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Sindre


18 Oct 2009 12:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 137 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF