MIN tråd, jeg gjør hva jeg vil med den =D
Men ja - 90 grader er notert, og jeg ser at den ikke står helt slik. Det fører også til at rotorene går rundt nokså fort alt i idle - som ikke er helt heldig når man står der og skal starte helikopteret.
KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20
Moderators: Stutzpunkt, KOS
90 grader er med begge stikker i senter. dvs ca halv gass og 4-5 grader pitch (kjenner ikke chopperet). Når du starter er venstre stikke i bunn (stabil tomgang uten at clutch er engasjert). Bra tips for setup for ditt heli finner du sikkert ved å søke på http://www.modellflynytt.no/ eller rcuniverse.com
Hm, i følge informerte kilder kan det hende at vinkelen på akslingene på båten er for bratt - den bør gjøres mindre, slik at propellene skyver mer bakover. Forsåvidt logisk, men det kan bli en nokså drastisk ombygging... Akslingene er f.eks. limt med araldit.
Sindre
-
- Posts: 331
- Joined: 25 Sep 2007 23:47
- Location: Tromsø
Noen som vet om det finnes Dronetegninger å få tak i?
De bare så på meg da jeg spurte på den lokale hobbybutikken i tromsø
De bare så på meg da jeg spurte på den lokale hobbybutikken i tromsø
Regner med at du snakker om tegninger for å bygge modeller av "droner"? Nå er vel strengt tatt "drone" bare et militært begrep for fjernstyrte fly (i utgangspunktet til bruk som mål for skyteøvelser, men etter hvert utviklet til avanserte UAV'er med kapasiteter nær fullskala observasjons- og kampfly), og det finnes vel modeller av disse å få tak i - f.eks.: http://www.buildafoamie.com/index.html eller http://www.nitroplanes.com/4eluavrqprra.htmlBjornar Nybrott wrote:Noen som vet om det finnes Dronetegninger å få tak i?
Her er for øvrig en side med mye info om droner: http://www.vectorsite.net/twuav.html
Planer for "the real thing" er neppe tilgjengelig (av naturlige årsaker...), men det skader neppe å ta kontakt med 718 skv. i Luftforsvaret (dronetjenesten).
Jeg mener å huske at lilledronen Mats C ble utviklet av en modellflyver en gang på 80 tallet. Glassfiber kropp og spantbygget vinge, nå planket isopor hvis jeg ikke husker feil. Tror ikke det finnes noen publiserte tegninger (copyright). Den store, Banshee blir produsert i England. Ingen av de er vel heller ikke noe spesielt spennende modellfly egner seg best som mål.Bjornar Nybrott wrote:Noen som vet om det finnes Dronetegninger å få tak i?
De bare så på meg da jeg spurte på den lokale hobbybutikken i tromsø
-
- Posts: 331
- Joined: 25 Sep 2007 23:47
- Location: Tromsø
Skulle ha luftfotografert alle fortene i Troms, om våren. Infrarød.
Kan melde at det går rimelig bra med helikopteret. http://www.youtube.com/watch?v=RP816jK8oeI - http://www.youtube.com/watch?v=iyucJJuC5Bc
Men tråden er strengt tatt for båt, så vi får holde oss til det.
Siste skudd på stammen til MTB-en er en røykgenerator fra Graupner. Den bruker 1,8 A (som jeg synes er litt mye), men lager store mengder røyk, forutsatt at man klarer å presse inn nok olje til den. Tror jeg må til med en pumpe for å få noe tilfredsstillende resultat (= nok røyk).
Foreløpig er generatoren involvert i et prosjekt på jobb, men vi får se om den ikke flytter hjem og opp i båten etter hvert.
Men tråden er strengt tatt for båt, så vi får holde oss til det.
Siste skudd på stammen til MTB-en er en røykgenerator fra Graupner. Den bruker 1,8 A (som jeg synes er litt mye), men lager store mengder røyk, forutsatt at man klarer å presse inn nok olje til den. Tror jeg må til med en pumpe for å få noe tilfredsstillende resultat (= nok røyk).
Foreløpig er generatoren involvert i et prosjekt på jobb, men vi får se om den ikke flytter hjem og opp i båten etter hvert.
Sindre
Noen røykgenerator har jeg ikke fått installert ennå, men derimot har jeg endelig fått på plass de nye batteriene.
Sammen med en meget habil fotograf ble det endelig vær og isfritt nok til en liten prøvetur for noen dager siden. Med 5 færre kilo å dra på, gikk båten ekstremt mye bedre i vannet, og jeg kunne kjøre full guffe uten problemer av noe slag.
Tidligere kunne jeg steke speilegg på motorene etter selv en kort kjøretur. Slik det var nå kunne jeg holde fingeren på motorcasingen uten at jeg brant meg. Fartskontrollerne var nokså varme, men overhodet ikke i nærheten av slik det var før.
Legger ved et par bilder, og kommer kanskje med en liten film om en stund. Kan forsåvidt legge ut flere bilder også, om det er interesse for det.
Sammen med en meget habil fotograf ble det endelig vær og isfritt nok til en liten prøvetur for noen dager siden. Med 5 færre kilo å dra på, gikk båten ekstremt mye bedre i vannet, og jeg kunne kjøre full guffe uten problemer av noe slag.
Tidligere kunne jeg steke speilegg på motorene etter selv en kort kjøretur. Slik det var nå kunne jeg holde fingeren på motorcasingen uten at jeg brant meg. Fartskontrollerne var nokså varme, men overhodet ikke i nærheten av slik det var før.
Legger ved et par bilder, og kommer kanskje med en liten film om en stund. Kan forsåvidt legge ut flere bilder også, om det er interesse for det.
Sindre
Her kommer det en liten film også. Synes ikke baugen løfter seg så aller verst forskjellig fra originalen. En del on board-video ble det også, gitt.
http://www.youtube.com/watch?v=RFab0jQZMcU
http://www.youtube.com/watch?v=RFab0jQZMcU
Sindre
- Jon-Vegard
- Posts: 1321
- Joined: 17 Apr 2008 11:46
Den var elegant Sindre! Bra jobbet!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Så kjempe bra ut. Fint at du endelig fikk løst motor og kontroller problemene. Hastigheten så også rimelig skala ut. Radar og lanterner så jo også ut til å fungere supert. Nå mangler det jo nesten bare litt mannskaper.
Takk for hyggelige kommentarer!
Radaren går i alle fall, men jeg har fremdeles litt problemer med at reléet slår seg av med ujevne mellomrom. Bortsett fra det later ting til å fungere.
Det mangler fremdeles kanon på fordekket, og det kommer kanskje akterlanterne etter hvert. I tillegg skal lettbåten komme på plass, samt en del luker etc. Navneskilt er også på planen - med tilgang på lasergraveringsmaskin burde det gå nokså glatt å lage pent.
Radaren går i alle fall, men jeg har fremdeles litt problemer med at reléet slår seg av med ujevne mellomrom. Bortsett fra det later ting til å fungere.
Det mangler fremdeles kanon på fordekket, og det kommer kanskje akterlanterne etter hvert. I tillegg skal lettbåten komme på plass, samt en del luker etc. Navneskilt er også på planen - med tilgang på lasergraveringsmaskin burde det gå nokså glatt å lage pent.
Sindre