KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

En kort video for å vise radaren:
http://www.youtube.com/watch?v=FR0QtwMup_I
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Såvidt jeg kan se går radaren med sånn omtrent grei hastighet. Verken den eller lysene drives fra hovedbatteriene, men fra en liten batteripakke med fire stykk AA-batterier.

I julen har det vært, og er fremdeles, nydelig snøvær med 40 cm snø her ute på øyene i havgapet. Tiden har blitt brukt til å gå på ski, måke snø og så videre. Likevel har det skjedd litt på båtfronten.

Som nevnt har jeg kuttet en luke i dekket. Under dekk har jeg plassert fire aluminiumsprofiler, som vel sikkert egentlig er beregnet på å plasseres på trappekanter og lignende. Jeg har måttet kutte to nokså store hakk i dem, for å kunne komme til fartskontrollerne. Dette gjør at konstruksjonen blir litt svakere, men jeg tenker å legge på en liten meccano-stripe over kuttene, for å i alle fall opprettholde litt styrke. Meccano-delene er vesentlig smalere, så jeg burde fremdeles kunne komme til all elektronikken.

Image

Neste bilde viser det hele fra toppen, hvor tetningslisten er kommet på plass. Den må modifiseres litt for å passe, dog. Et av (det som skal bli, i alle fall) torpedorørene står også på dekk.

Image

Leverandøren av 40 mm-kanonen har også vært på jobb disse dagene. Dette er en person med sans for detaljer, og det foreløbige resultatet kan man se her:

Image
Tre forskjellige skriveredskaper har måttet ofre livet for å lage deler til kanonen. Setene til skytter og sideretter har blitt plassert litt lengre bak enn det de skal være, men det er av plasshensyn.

Image

Image
De våkne vil se at det er plassert et deksel over lademunningen (om jeg kan kalle det det). Jeg vet ikke om det er en ting en hadde med seg overalt, men det er slik det står på tilsvarende kanon på Storm-klassen på Marinemuseet i Horten.

Mange av delene, for eksempel håndtaket for sideretting og 'stolene' er laget i ett stykke.

For øvrig er kanonen i nær perfekt balanse: den kommer ikke til å bli limt fast i én elevasjon. Når den står løst i vuggen, peker den 2-3 grader oppover. Den kan eleveres til rundt 70 grader.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

nydelig! PDT_Armataz_01_11 den kanonen ble jo helt rå! sitter selv å eksprimenterer med noen penndeler en gang iblant :D
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ja, ikke sant? Jeg må få presisere at det ikke er jeg som bygger kanonen. Alt jeg har laget er skjoldet rundt og plattformen den står på. Ellers er delene til kanoen laget i meget tynne metallark (aluminium eller stål).

Den bygges av samme person som malte armbåndsur på personfigurer i 1:87, og malte messingknapper på uniformsjakkene i samme skala... Og generelt sett er en utrolig dyktig konstruktør og bygger, både i fullskala og i modellverden.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

det har jeg skjønt, PDT_Armataz_01_18 men vil også presisere at du er ganske flink du også. ivertfall i forhold til meg :D
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hehe, tusen takk for det =)
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg har nå festet dekket med de fire skruene jeg opprinnelig tenkte på, og har limt dekket hele veien rundt med silikon. Direkte vakkert blir det ikke, men det synes ikke når båten sees fra siden.

Image

Image
Sindre
Eeo
Posts: 5
Joined: 17 Mar 2009 23:03

Veldig bra insj! Noe nytt på Knurr-fronten?
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Dessverre, nei: det er lite nytt å melde. Is har lagt på alle vann her siden før jul, og fritiden rundt jul ble brukt til å stå på ski. Nå for tiden har jeg enormt med lesing, studier og arbeid, så jeg får ikke mye tid til å bygge noe særlig.

MEN. Overbygningen står klar til å bli limt på dekket, og torpedorørene - bare selve rørene (bygget av 25 mm elektrikerrør) - er fabrikert.

På jobb holder jeg på med et annet modellprosjekt som tar litt mer tid, og som jeg i tillegg får betalt for, nemlig å lage en ROV, fjernstyrt og med kamera, så liten som mulig. Spennende saker, det også =)

Regner med at det vil gå litt fremover om ikke så alt for lenge, dog, med KNM Knurr også.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

syntes dette var et kult projekt i fra starten av jeg! du er mye flinkere enn meg, for båten min er som ei sil! PDT_Armataz_01_04
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk, takk =) det gir meg inspirasjon til videre arbeid!

Hva er det som lekker på din, da, og hvilken båt er det for en? Lekkasjer kan som oftest tettes, vet du. Hvis det er akslingene som er problemet, kan du prøve med overdrevne mengder tykk grease.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

hehe ikke noe byggesett her i gården! støpte skroget selv av kryssfiner og polyester :D mistenker at det ble for lite polyester PDT_Armataz_01_02 skal få rettet opp på det men har ikke hat tid. har ikke prøvd med radiostyring ennå, men jeg har planene klare! PDT_Armataz_01_36
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Aha! Vel, da kan jeg forstå sil-sammenligningen din :p

Jeg tror «Knurr» er rimelig tett. Akslingene jeg har brukt er f.eks. av en litt annen klasse enn jeg har brukt på andre modellbåter: her er faktisk plass til ganske så mye grease inne i selve hylsene, og der er kulelagre og gummipakning i begge ender. Jeg mistenker at gummipakningen vil dø hen etter en tid, men vi får se hvordan det går. Rorene har ganske lange hylser, og er også innsatt med så mye teflongrease det lot seg gjøre, så jeg tror ikke det skal komme stort med vann inn dit.

Problemet har, som nevnt, vært vann som presser seg inn mellom skroget og dekket. Nå som det her er tettet med silikon, håper jeg å ha løst det problemet.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

vi får håpe det! skal se om jeg får lagt ut bilder fra mitt lille projekt snart!
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

jeg laget en enkel flak for ei lita stund sia av en videospiller og ei antenne skal poste den og PDT_Armataz_01_18
ow

Return to “Modellbygging”