KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

jeg skulle gjerne bygget et slikt relé, men er da avhengig av litt hjelp for å vite hva jeg skal lodde sammen og hvordan
Alt du trenger utenom pumpa er et enpolt rele med "Normalt åpen" kontakt. Lodd av høyytaleren på "MK108" og kjør signalet inn på spolen, så har du fikset biffen ;-)
Eneste haken er at MK108 har 9V drivspenning og du har en 12V pumpe.... Hvilken spenningsforsyning har du i båten nå?
Attachments
Pumpeskjema.jpg
Pumpeskjema.jpg (17.78 KiB) Viewed 298 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Eneste haken er at MK108 har 9V drivspenning og du har en 12V pumpe.... Hvilken spenningsforsyning har du i båten nå?
Ser ingen grunn til at kretsen ikke skulle fungere helt fint med 12V. Om transistoren blir litt "kjørt", kan verdien på motstandene økes noe for å kompensere for den økte spenningen - f.eks. til 12kΩ/620kΩ i stedet for 10kΩ/470kΩ.
Erik E wrote:Alt du trenger utenom pumpa er et enpolt rele med "Normalt åpen" kontakt. Lodd av høyytaleren på "MK108" og kjør signalet inn på spolen, så har du fikset biffen ;-)
Den er grei, men reguleringsteknisk ikke optimalt. Jeg skal ikke påstå at det ikke vil fungere i praksis (det er andre faktorer som "skvalping" etc. som kanskje vil dominere ift. de tekniske ulempene...), men rele og pumpe vil slite litt, da de vil slå seg gjentagende av/på så snart det kommer noe vann inn i båten (inntil det enten er helt tørt, eller kontinuerlig vann tilstede). Ikke særlig gunstig ift. strømforbruk heller.
Grunnen til at MK108 er så enkelt konstruert, er at den ikke er designet for regulering, men kun for varsling av at det er vann tilstede (mao: Den piper inntil noen kommer og tørker opp). Uten å gå inn i reguleringsteknikken, så bør en enkel "av/på" regulator som minimum ha en viss "hysterese" - dvs. en viss nivåforskjell mellom aktivering og deaktivering (ta f.eks. en analogi med gatelys: Hvis sensoren som styrte disse ble trigget på samme nivå ift. tenning/ slukking, ville lysene alltid stå og "blafre" en periode inntil lysnivået ble klart definert som enten "mørkt" eller "lyst").

Nei, nå er det sengetid... (ser jo ut fra mine utredninger her at jeg antagelig lider av et problem eller to - både ift. å se enkelt på ting, og ikke minst ift. å fatte meg i korthet... Håper ikke det blir tatt ille opp PDT_Armataz_01_05 ).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

de vil slå seg gjentagende av/på så snart det kommer noe vann inn i båten
Tenkte også på den skvalpinga i etterkant og er vel egentlig en detalj som utelukker bruk av mekanisk flottør...Hva med et tidsrele med forsinket utslag? Vil da svive i f.eks. 10 sekunders intervaller og hvis båten ikke er tom etter 10 sekund starter ny pumpesyklus.
"Det enkleste er ofte det beste" fremfor å fylle skuta med masse reguleringsteknikk og elektronikk ;-)
Nei, nå er det sengetid...
godt poeng! PDT_Armataz_01_09

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:"Det enkleste er ofte det beste" fremfor å fylle skuta med masse reguleringsteknikk og elektronikk ;-)
Hvaforno... enkelt? (kjenner nakkehårene reise seg her... PDT_Armataz_01_11 )
Erik E wrote:Hva med et tidsrele med forsinket utslag? Vil da svive i f.eks. 10 sekunders intervaller og hvis båten ikke er tom etter 10 sekund starter ny pumpesyklus.
Der tror jeg du er inne på noe, ja. Det ville også introdusere den nødvendige hysteresen, slik at MK108-kretsen ville fungere bedre som en regulator, samtidig som det antagelig er den beste praktiske håndteringen av "skvalpe"-problematikken (som i denne forbindelse går ut det samme i grunn).
Det enkleste ville kanskje være å bare bruke et tidsrele direkte til styring av pumpen (evt. - min favoritt - kan man lage en enkel tidsforsinkelse basert på et RC-ledd for styring av transistorens forspenning...). En bør eksperimentere litt med tiden, ift. pumpens kapasitet. Tror en vindusspylerpumpe vil ta godt unna, samtidig som den antagelig trekker en del strøm. Den bør derfor gå så kort tid som mulig mens den ideelt sett suger båten tom (eller i alle fall slik at nivået synker godt under terskelen for når pumpen starter).
Erik E wrote:
Natter wrote:Nei, nå er det sengetid...
godt poeng! PDT_Armataz_01_09
Om man bare fikk sove... PDT_Armataz_01_10
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hva med å faktisk få skuta tett i stedet? :D

Bare måtte.... PDT_Armataz_01_14

Fra alvor til spøk, båten blir nok fin uansett den. Du gjør helt klart en kjempejobb.

Lykke til med farkosten!!

Hilsen Marius
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jøss. Snakker om engasjement! Tusen takk for forslag, tegninger og idéer. Jeg er overveldet!

Hvis siderettingen av kanonen var mekanisk, burde det gå greit om jeg kobler på en servo og forsøker å justere ned hastigheten litt. Det er mulig at det fungerer å henge på en motstand på driftsstrømmen til servoen, men det får jeg teste ut.
Natter wrote:Lengden på føleren er ikke vesentlig ift. funksjon (om det er 0,5 eller 10cm som dekkes av vann gjør ingen forskjell (...)
Nei, men jeg tenkte at om disse legges i bunnen av båten, vil det være et større område hvor sensoren er på - jeg forklarer meg vel litt dårlig, men du kom med et annet poeng som også gjorde denne teorien til skamme, nemlig at sensoren bør være plassert ut ved inntaket til pumpen.

Nå har jeg tenkt på en helt annen løsning også, og det er å montere pumpen med et fjernstyringsrelé, slik at jeg kan skru den av og på fra fjernkontrollen. Det går an, men vil ta opp en kanal som jeg tenker å bruke til å skru av og på lys med. Eventuelt får jeg gjøre som på Smit Nederland (mitt første prosjekt) at pumpen er på plass i båten, men ikke settes i funksjon før jeg tar den på land og skal tømme den for vann. Smit Nederland-modellen min er på langt nær så tett som denne modellen skal bli (teoretisk), og jeg har ikke store problemer med vann i den, men det er kjekt å slippe å tørke ut vannet 'for hånd' hver gang. Ved å lage en eller annen liten krets som varsler (f.eks. ved å tenne en LED et synlig sted) om at det er vann i båten, kan da pumpen startes fra fjernkontrollen.

Når det gjelder effektbruk er pumpen ikke merket med noe annet enn 12V, og det er det. Jeg får vel forsøke å måle det.
Erik E wrote: Eneste haken er at MK108 har 9V drivspenning og du har en 12V pumpe.... Hvilken spenningsforsyning har du i båten nå?
Takk for tips og tegning. Båten har 2x 12V 7,2 Ah blybatterier. Som Natter sier er det vel en idé å lage en eller annen slags form for "smartere" styring av det hele, for å unngå at pumpen vil slå seg av og på i tide og utide?
marius wrote:Hva med å faktisk få skuta tett i stedet? :D

Godt poeng PDT_Armataz_01_18 Skal gjøre mitt beste for å få den tett, helt klart.
marius wrote: Fra alvor til spøk, båten blir nok fin uansett den. Du gjør helt klart en kjempejobb.

Lykke til med farkosten!!
Tusen takk for det! Fra og med i dag har jeg juleferie, så da blir det mer tid til modellering straks jeg kommer meg ut dit hvor båten 'bor'.
Natter wrote: KNM LUSI er for øvrig historie for lengst. Snart kommer det en 76mm Oto Melara SR inn i simulatorbygget, slik at vi slipper å sende teknisk personell på kurs til Italia og Danmark.
Jeg hørte at KNM LUSI var lagt ned ja. Bra jeg fikk skutt fra meg to ganger der, før den forsvant. Det er noen år siden jeg var på Haakonsvern... Og tydeligvis noen år til neste gang.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Tro om det går an å senke hastigheten på servoer ved å legge på en motstand på en av kablene? Altså en av + eller -, og ikke kabelen som leverer styrestrøm.

Tenkte på muligheten for å la 40 mm svinge litt saktere, i og med at den ble drevet for hånd.
Sindre
RasmusTerne

Sindre wrote:Tro om det går an å senke hastigheten på servoer ved å legge på en motstand på en av kablene? Altså en av + eller -, og ikke kabelen som leverer styrestrøm.

Tenkte på muligheten for å la 40 mm svinge litt saktere, i og med at den ble drevet for hånd.
Dette burde jeg vite PDT_Armataz_01_19 Men hukommelsen trenger en boost. Kan se om jeg finner noen notater fra Terne III-tiden, Jobbet jo stort sett bare med servoer/resolvere da.
Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hukommelsen er en artig kar som har det med å forsvinne når man har bruk for ham, og komme for sent til alle avtaler, eller? PDT_Armataz_01_18

Jeg hører rykter om at det finnes "electronic servo slowdown"-sett, men hvis det i det store og det hele bare trengs en motstand er det jo lett å spare noen penger der. Har en haug med forskjellige motstandere liggende. Jeg vet ikke helt hva elektronikken i disse servoene gjør, men jeg regner med at det er to kabler som fører + og -, og en kabel som trigger strøm til motoren, og spinner den den ene eller den andre veien alt ettersom... men her er jeg både på tynn is og dypt vann samtidig.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Tro om det går an å senke hastigheten på servoer ved å legge på en motstand på en av kablene? Altså en av + eller -, og ikke kabelen som leverer styrestrøm.

Tenkte på muligheten for å la 40 mm svinge litt saktere, i og med at den ble drevet for hånd.
Det tviler jeg på... Husk at teori vedr. tradisjonell analog servoteknikk ikke uten videre kan benyttes på en moderne servo til bruk i radiostyrte modeller. Det er klart at hastigheten kan justeres, men ikke ved å redusere spenningen: En moderne servomotor er normalt frekvensstyrt vha. variabel "dutycycle". Dvs. at spenningen er konstant, og hastigheten er avhengig av hvordan spenningen "switches": Lar man den være "på" i en lengre periode, øker hastigheten og motsatt. Motorstyringen er digital, og ivaretas av en egen kontroller (integrert krets) i servoens styringselektronikk.
Jeg tror (med alle mulige forbehold, siden det er en halv mannsalder siden jeg drev med RC og modellbygging og "elektronikkingeniøren" er rimelig rusten i tillegg) at du antagelig bør se på en mekanisk løsning (gir). Det kan dog være verdt å se om du kan finne noe dokumentasjon på den mottaker og servo du sitter med - mulig det finnes alternative løsninger (f.eks. en liten trim-motstand på kretskortet som setter terskel for hastighet el.).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:En moderne servomotor er normalt frekvensstyrt vha. variabel "dutycycle". Dvs. at spenningen er konstant, og hastigheten er avhengig av hvordan spenningen "switches": Lar man den være "på" i en lengre periode, øker hastigheten og motsatt. Motorstyringen er digital, og ivaretas av en egen kontroller (integrert krets) i servoens styringselektronikk.
Er som sagt skikkelig rusten, men det siger litt inn over tid... ;-) En mer presis formulering ift. motorstyringen er "pulsbreddemodulasjon" (Pulse Widt Modulation - PWM).
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det var det jeg tenkte: jeg var virkelig på tynn is og dypt vann. Med andre ord var det ikke så enkelt som jeg trodde. Jeg får eventuelt undersøke hvor dyre/billige disse servo slowdown-settene, eller droppe hele greien. Det går jo uansett an å endre på senere =)


I følge tilstedeværende og vakthavende postbud i heimen (hvor båten befinner seg) har 500:1-motoren jeg bestilte ankommet. Mandag får jeg testet om hastigheten på den er bedre egnet til å drive radaren enn 1000:1-motoren.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Som sagt, er jo en mekanisk løsning et alternativ... Som innehaver av en relativt stor Lego-samling på 100000 katalogiserte deler*, er det nærliggende å tenke TECHNIC tannhjul... Skal man dømme fra bilder i tråden, er du rimelig praktisk anlagt og skulle vel fikse en modifikasjon av servoen med et par Lego-tannhjul?

En kombinasjon av f.eks. 16 og 40 tenner skulle gi en 60% reduksjon av hastigheten.

* skal/må kvitte meg med den, så interesserte bes ta kontakt (beklager digresjonen/ snikreklamen... ;-) )
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det er absolutt en idé... har en liten haug (et par esker) med lego (totalt usortert og ukatalogisert) liggende igjen. Burde vel være mulig å designe noe brukbart av noen lego-hjul... Da kan kanskje det hele bygges inn i en liten eske også som gjør det mindre utsatt for støt.


Nå får ikke jeg sove i natt, i alle fall :D Her må det tenkes.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Endelig har det vært litt fremdrift igjen.

Har i dag, med god hjelp fra min bror, som er mye mer nøyaktig og tålmodig enn meg, kuttet ut en luke i dekket. Nå er det litt elektronikk som skal på plass, så kan dekket limes på.

Image

Image


Jeg har også fikset plasseringen av servoen til rorene. Den stod tidligere i bunnen av båten, og var dermed utsatt for vann. Den har nå flyttet opp, og henger i en meccano-del.
Image

Kryssfinérbiten der den stod blir ny standplass for pumpen.
Sindre
Post Reply

Return to “Modellbygging”