miter i 1:1

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Hei

Tenkte jeg skulel dele med dere det siste prosjektet jeg har jobbet med.

For det er vel egentlig modellbygging selv om jeg bygger i 1:1 scala og bruker noe orginaldeler.

Planen er at den skal monteres på kvartingen min nor den er ferdig resturert. Kvarting er altså en dodge wc-52 fra 1942

Image
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

JohnnyTh wrote:Hei

Tenkte jeg skulel dele med dere det siste prosjektet jeg har jobbet med.

For det er vel egentlig modellbygging selv om jeg bygger i 1:1 scala og bruker noe orginaldeler.

Planen er at den skal monteres på kvartingen min nor den er ferdig resturert. Kvarting er altså en dodge wc-52 fra 1942

Image
Artig prosjekt:-) Du kan skremme mange sivilister med den der montert. PDT_Armataz_01_14

Hva er orginaldeler og hva har du mekket til selv da?
Gått ut fra en kassert/plombert Browning?

Må få meg ei sånn på Land roveren PDT_Armataz_01_11

Skyteluke og M2HB på taket... hehe
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kult!

Jobber selv med aluminium, så nå fikk jeg endel tvilsomme ideer igjen.... hehe... Ender vel opp med kanon jeg da på Corollaen min... :D

16 cm. alu-gunner på taket... PDT_Armataz_01_36

Hmmm....
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Løpet, "kjølekappe", bakrehåndtak og selve treverket på ladearm er orginalt. Og så er det et orginalt sluttstykke inni der. og selvsagt så er den plombert.

REsten er laget med vinkelsliper, fil og sveiseaparat.

Mangler å lage bakre sikte og noe andre småting som ikke er så sunlig. feks fjær på sluttstykket.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

JohnnyTh wrote:Løpet, "kjølekappe", bakrehåndtak og selve treverket på ladearm er orginalt. Og så er det et orginalt sluttstykke inni der. og selvsagt så er den plombert.

REsten er laget med vinkelsliper, fil og sveiseaparat.

Mangler å lage bakre sikte og noe andre småting som ikke er så sunlig. feks fjær på sluttstykket.
Imponerende. Synd den er plombert da. Eller like greit kansje PDT_Armataz_01_14

Moro å ordne no slikt. Har selv hatt lyst på en feltartillerikanon av gammel årgang til å sette i stand og ha i hagen, men de er ikke de letteste å få tak i. Kansje en kan lage seg en kopi eller no. Har siklet litt på noen av de restene av kanonmateriell som bare ligger rundt og ruster uten at noen tar vare på dem, med avkappet løp osv,,, tenk å satt i stand en slik, laget et nytt kopi av evt avkappet løp osv.
Men av respekt for de som mener slikt "hører til" stedet og ikke skal overføres til privatpersoner, har jeg latt tanken være ei tanke og ikke no mere. Flytting av store og tunge objekter fra klønete lokasjoner ville vel uansett vært en utfordring. :)
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hør med Teigen i Skotselv. Han har eller skaffer det meste.

marius wrote:
JohnnyTh wrote:Løpet, "kjølekappe", bakrehåndtak og selve treverket på ladearm er orginalt. Og så er det et orginalt sluttstykke inni der. og selvsagt så er den plombert.

REsten er laget med vinkelsliper, fil og sveiseaparat.

Mangler å lage bakre sikte og noe andre småting som ikke er så sunlig. feks fjær på sluttstykket.
Imponerende. Synd den er plombert da. Eller like greit kansje PDT_Armataz_01_14

Moro å ordne no slikt. Har selv hatt lyst på en feltartillerikanon av gammel årgang til å sette i stand og ha i hagen, men de er ikke de letteste å få tak i. Kansje en kan lage seg en kopi eller no. Har siklet litt på noen av de restene av kanonmateriell som bare ligger rundt og ruster uten at noen tar vare på dem, med avkappet løp osv,,, tenk å satt i stand en slik, laget et nytt kopi av evt avkappet løp osv.
Men av respekt for de som mener slikt "hører til" stedet og ikke skal overføres til privatpersoner, har jeg latt tanken være ei tanke og ikke no mere. Flytting av store og tunge objekter fra klønete lokasjoner ville vel uansett vært en utfordring. :)
Mvh.
Jon-Vegard
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

det går sakte men sikkert fremover her. Her er noen nye bilder
Image

Image
Image
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Hør med Teigen i Skotselv. Han har eller skaffer det meste.

marius wrote:
JohnnyTh wrote:Løpet, "kjølekappe", bakrehåndtak og selve treverket på ladearm er orginalt. Og så er det et orginalt sluttstykke inni der. og selvsagt så er den plombert.

REsten er laget med vinkelsliper, fil og sveiseaparat.

Mangler å lage bakre sikte og noe andre småting som ikke er så sunlig. feks fjær på sluttstykket.
Imponerende. Synd den er plombert da. Eller like greit kansje PDT_Armataz_01_14

Moro å ordne no slikt. Har selv hatt lyst på en feltartillerikanon av gammel årgang til å sette i stand og ha i hagen, men de er ikke de letteste å få tak i. Kansje en kan lage seg en kopi eller no. Har siklet litt på noen av de restene av kanonmateriell som bare ligger rundt og ruster uten at noen tar vare på dem, med avkappet løp osv,,, tenk å satt i stand en slik, laget et nytt kopi av evt avkappet løp osv.
Men av respekt for de som mener slikt "hører til" stedet og ikke skal overføres til privatpersoner, har jeg latt tanken være ei tanke og ikke no mere. Flytting av store og tunge objekter fra klønete lokasjoner ville vel uansett vært en utfordring. :)

Jeg pratet med Teigen, og de hadde ikke NOE slikt. En får se etter på Finn og andre steder. hadde vært utrolig moro å laget seg en stilling i hagen til ett eller annet.
Ingen som har en kanon av no slag liggende altså? hehe. Feltart., AAA/Flak, KA??? no skrot som trenger omfattende oppussing?

Marius
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Sist jeg var der stod det en 40mm på garasjen. Tidligere hadde han også en feltkanon og en annen 40mm, feltkanonen tror jeg ble hugget. Det var Ståle teigen i Skotselv du snakket med. Det lå også masse skårne løp der. Men, han har vel antageligvs ryddet opp og fjernet. Skal se neste gang jeg er forbi der, og evt. se om kan få tatt noen bilder.
Mvh.
Jon-Vegard
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jon-Vegard wrote:Sist jeg var der stod det en 40mm på garasjen. Tidligere hadde han også en feltkanon og en annen 40mm, feltkanonen tror jeg ble hugget. Det var Ståle teigen i Skotselv du snakket med. Det lå også masse skårne løp der. Men, han har vel antageligvs ryddet opp og fjernet. Skal se neste gang jeg er forbi der, og evt. se om kan få tatt noen bilder.
Heisann. Var riktig person ja,,, Eller jeg mailet med han da... pratet ikke,, hehe
Hadde han hatt noe slikt når jeg spurte, ville han vel skrevet det? en skulle tro det.
Dessuten er vel en bofors med understell ikke det billigste prosjektet å begynne på. Men en får se hva som dukker opp. Vet det er en stor gård i nærheten der det sto et par kanoner (feltartilleri) på gårdstunet med litt grønnmaling på, men hadde ikke tid til å se på de. Var der bare for å ta service på alarmsystemet der.
Kan jo stikke innom der en gang å høre med de, om dette er noe de skal ta vare på selv, og evt hva det er for kanontyper.
Noen andre som har noen tips om noe som står og ruster og trenger ny eier?
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

noen nye bilder

Image

Image

Image
Image[/img]
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

rått! PDT_Armataz_01_11 har for tiden laget arbeidstegninger til en feltpotetkanon :D der man kan dra løpet tilbake lade og sette tilbake i posisjon. får nå håpe de blir fine begge to PDT_Armataz_01_18 får se litt på gjennomføringen av feltpotetkanonen, skorter litt på deler og slik PDT_Armataz_01_10
ow
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Da er jeg ferdig og er ganske fornøyd med resultatet.
Image

Og på bilen
Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flott med slike vinterprosjekter når man ikke kommer seg ut (eller ikke ønsker å kommer seg ut pga snø, kulde og lite lys).

Er det noen tydlige forskjeller på orginalen og denne modellen (jeg ser ikke noen sånn med en gang)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

JohnnyTh wrote:Da er jeg ferdig og er ganske fornøyd med resultatet.
Image

Og på bilen
Image
Synes tydelig du har skarp ammunisjon. Selv om den ikke går i våpenet ditt bør du fjerne bildet hvis det er tilfelle. Skarp am er ulovlg hvis du ikke har gyldig bæretillatelse på tilsvarende våpen. Skarp am er i tilfelle like ulovlig som uregistrerte våpen ifølge våpenloven. Du vet jo ikke hvem som ser bildet. Husk selv sprettert er ulovlig i dag ifølge politidirektoratet.
Mvh
ervold
Post Reply

Return to “Modellbygging”