Modell av Møvik i Frankrike

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Etter omfattende søking på nettet etter tegninger og bilder av regelbau bunkere fikk jeg for en stund siden en link fra Natter. Jeg vil gjengi innholdet her for videre inspirasjon.

I Frankrike ved byen Saint-Nazaire på stedet Batz-sur-Mer ble det anlagt jernbane artilleri med to 24cm jernbanekanoner og en S414 kommandobunker, vistnok den eneste i Frankrike. Denne bunkeren ble restaurert i 1997 og er nå museum. De har flere modeller og av en eller annen grunn ser ut til å ha en fantastisk 1/35 modell av museumskanonen på Møvik.

Som tidligere modellbygger i 1/35 gir denne modellen inspiration for å starte opp igjen. Jeg bygger nå stort sett radiostyrte fly i mye større skala. (Jfr Avatar)

Fritt oversatt er billedteksten (fra Babelfish)
Gigantic explanatory models! The type of the future projected gun with Batz-on-Sea: from the 305 Krupp! The second model devoted to l' marine artillery of Batz-on-Sea, presents the type of gun which was awaited Batz-on-Sea to replace the 240 mm on rail. There still, thanks to this splendid realization, one slips into the reality of the life d' such a battery. Photographs d' a museum in Norway accompany this model and allow d' particularly to appreciate the high fidelity of this diorama. One seems to surprise these men in full activity and you will see qu' no part n' was forgotten!
Jeg har forsøkt å finne flere bilder av modellen uten hell.

Link http://www.grand-blockhaus.com/maquettes.asp

Mvh
Attachments
Batz sur Mer - le Grand Blockhaus.jpg
Batz sur Mer - le Grand Blockhaus.jpg (142.04 KiB) Viewed 438 times
maquette09.jpg
maquette09.jpg (109.25 KiB) Viewed 438 times
maquette08.jpg
maquette08.jpg (92.58 KiB) Viewed 438 times
maquette07.jpg
maquette07.jpg (84.5 KiB) Viewed 438 times
maquette06.jpg
maquette06.jpg (89.05 KiB) Viewed 438 times
305krupp.jpg
305krupp.jpg (80.23 KiB) Viewed 438 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

De bildene som du fant var geniale . Kjet å få et innblikk i hvordan en slik kanon fungerte .
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Modellbygging”