Problemer med "klistremerker"

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Kevlar
Posts: 3
Joined: 01 Jun 2012 16:54

Hei, er ny i modellbyggerbransjen. Har kun laget et ww2 japansk "zero fighter", malte det ikke. Mulig jeg går over til bunkere senere.
Men nå har jeg det jeg anser som et ganske greit "ille" problem, "klistremerkene" til flyet er på et slags tykt ark, som klistremerker, men er ikke klistremerker?

Fester man da disse ved å dytte dem i vann og skyve dem over på flyet, eller hvordan? Ikke lyst til å ødelegge noen i forsøk så spør derfor her! :)

Tusen takk for svar, håper på å få siste finishen på snart som mulig.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Normalt så klipper man ut det aktuelle merke og legger det i vann til det løsner, og så skyver du det over på flyet. Ta en liten svamp og ta vekk vannet ved å trykke den mot merke, da sitter det bedre
Mvh
Yngvar
Kevlar
Posts: 3
Joined: 01 Jun 2012 16:54

Okey, tusen takk! :)
Et par ting til, skal jeg klippe rundt den røde japanske rundingen eller sånn ca. rundt (som å klippe en firkant rundt?) og hvor lenge må den ligge i vann normalt?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

du ser hvor stort merket er på arket, klipp så du ikke klipper på selve merket. Når du legger dette i vann vil det krølle seg, normalt vil det være løst nok når det retter seg ut igjen. Anbefaler deg en tynn liten malepensel for å skyve over merkene, mindre merker vil også kunne feste seg på penselen for enklere påsetting :) Bare pass på at de ikke ligger så lenge at de løsner helt fra arket, da kan de bli litt vanskelig å få opp fra vannet uten at de bretter seg. Lønner seg å fylle en tallerken med vann.. :)
MVH

Roar Handberg
_________________
Kevlar
Posts: 3
Joined: 01 Jun 2012 16:54

Okai, takk! Kjøper nok et par pensler også når jeg må bort å kjøpe maling en dag også, håper dette går bra i praksis da, hehehe :m16:
Post Reply

Return to “Modellbygging”