1/35 skala Regelbau 634

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Neste prosjekt ble bygget høsten/vinteren 2004 som nummer to etter R 636 bunkeren.....
Utgangspunktet her var likt, men hadde en sekk med Hey`Di expess "hurtigtørkende gulvsparkel" liggene etter vi fliset gangen... :-)

Fordelen med denne er at den tørker MYE raskere enn vanlig spakel, men den er til gjengjeld mye mer flytende....

For å teste ut nye teknikker bestemte jeg meg denne gang for å lage en gjennomskåret modell med full innredning. Dette tok mildt sagt vanvittig mye tid, så det anbefales ikke for utolmodige folk!

Uansett - Her er et knippe bilder med forklaringer.
Forbedringspotensialer er til stede, så tips mottas med takk!
Attachments
Samme utgangspunkt med 1/35 grundriss i bunn. Dette blir et viktig hjelpemiddel med tanke på innervegger, dørkarmer osv.<br />sjakten til panserkuppelen er rett og slett en bit med takrenne. Denne var 2mm fra å passe i skala, så det får gå.... Panserkuppel er
Samme utgangspunkt med 1/35 grundriss i bunn. Dette blir et viktig hjelpemiddel med tanke på innervegger, dørkarmer osv.
sjakten til panserkuppelen er rett og slett en bit med takrenne. Denne var 2mm fra å passe i skala, så det får gå.... Panserkuppel er
634-1.JPG (38.37 KiB) Viewed 424 times
Så er det bare å smøre på Hey`di. Ikke for tykt, og så jevnt som mulig.
Så er det bare å smøre på Hey`di. Ikke for tykt, og så jevnt som mulig.
634-2.JPG (50.14 KiB) Viewed 424 times
Ferdig bunker klar for innredning sett ovenfra...
Ferdig bunker klar for innredning sett ovenfra...
634-3.JPG (54.87 KiB) Viewed 424 times
Familiens yngste er plutselig veldig interessert i bunkere.....
Familiens yngste er plutselig veldig interessert i bunkere.....
634-4.JPG (43.34 KiB) Viewed 424 times
Detalj av ferdig sjakt for panserkuppel. Etasjeskillene er enkelt og greit klippet til i papp og foret med metallnetting.
Detalj av ferdig sjakt for panserkuppel. Etasjeskillene er enkelt og greit klippet til i papp og foret med metallnetting.
634-5.JPG (44.9 KiB) Viewed 424 times
Ferdig utvendig....<br />Ikke heeelt fornøyd, men det blir jeg vel aldri heller.....
Ferdig utvendig....
Ikke heeelt fornøyd, men det blir jeg vel aldri heller.....
634-6.JPG (42.8 KiB) Viewed 424 times
Innredningen i panserkuppelen er nesten fri fantasi i mangel av de deler jeg skulle hatt.... Her er en salig blanding av alt fra netting i oljefilter til gummipakning mikset med ymse 1/35 komponenter fra &amp;quot;plyndrede&amp;quot; panservognmodeller....
Innredningen i panserkuppelen er nesten fri fantasi i mangel av de deler jeg skulle hatt.... Her er en salig blanding av alt fra netting i oljefilter til gummipakning mikset med ymse 1/35 komponenter fra &quot;plyndrede&quot; panservognmodeller....
634-7.JPG (59.35 KiB) Viewed 424 times
Innredning av mannskapsrom....<br />Sengerammer er bøyd til av liddetinn og trukket med gasbind.<br />Ovnen er et modifisert luftfilter fra en 1/35 skala Volvo lastebil som ble &amp;quot;plyndret&amp;quot;. Bord og bilderamme er igjen balsapinner kjøpt på modellbutikk. Mal
Innredning av mannskapsrom....
Sengerammer er bøyd til av liddetinn og trukket med gasbind.
Ovnen er et modifisert luftfilter fra en 1/35 skala Volvo lastebil som ble &quot;plyndret&quot;. Bord og bilderamme er igjen balsapinner kjøpt på modellbutikk. Mal
634-8.JPG (51.25 KiB) Viewed 424 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Forsettelse.....
Attachments
Ventilasjonsanlegget er bygget av diverse felger og rør fra 1/32 Volvoen :-) Skriften på vegen er printet up på papir og &amp;quot;malt inn&amp;quot; i veggen.
Ventilasjonsanlegget er bygget av diverse felger og rør fra 1/32 Volvoen :-) Skriften på vegen er printet up på papir og &quot;malt inn&quot; i veggen.
634-9.JPG (44.74 KiB) Viewed 423 times
Mannskapsrom fra annen vinkel.<br />Dette er for det meste rester fra haug gamle byggesett som ikke har overlevd flyttelasset....
Mannskapsrom fra annen vinkel.
Dette er for det meste rester fra haug gamle byggesett som ikke har overlevd flyttelasset....
634-10.JPG (54.49 KiB) Viewed 423 times
Ferdig innredet sett ovenfra
Ferdig innredet sett ovenfra
634-11.JPG (67.26 KiB) Viewed 423 times
Så er det bare å finne en passende plate og lage litt terreng rundt.
Så er det bare å finne en passende plate og lage litt terreng rundt.
634-12.JPG (53.99 KiB) Viewed 423 times
Fiks ferdig og klar til å stues bort på et mørkt loft :-)
Fiks ferdig og klar til å stues bort på et mørkt loft :-)
634-13.JPG (40.91 KiB) Viewed 423 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Flott arbeid og fine detaljer.
Den skulle ha stått på utstilling til beundring for almenheten.
Leser at du "ofrer" lastebiler og gamle tanks, men vet du om det går ann å kjøpe ferdig modellert utstyr til bunkere?
Vet at de som modellert båter og oljeplattformer før i tiden, hadde kjøpt inn mange delene som var ferdig.
Erling
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Den skulle ha stått på utstilling til beundring for almenheten.
Jo... Den med loftet stemmer ikke helt nå lenger!
Etter at jeg la ut bilder på et annet forum ble jeg oppringt av et museum som ville låne den ifm. 60-års markeringen for annen verdenskrig.
Der står den faktisk enda!

I dette tilfellet kjøpte jeg dører og ventiler fra Dolp Modellbau, men dette blir raskt ganske kostbart og leveringstidene er ofte laaange!
www.dolp-modellbau.de

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Imponerende, jeg har alltid vært interessert i modeller og jeg har støpt noen en gang i ungdommen (i ren betong med Lego som forskaling!). Modeller er faktisk utrolig illustrerende i museer (j.f. FMU på Akershus).

Har du lyst til noen oppdrag Erik?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Imponerende, jeg har alltid vært interessert i modeller og jeg har støpt noen en gang i ungdommen (i ren betong med Lego som forskaling!). Modeller er faktisk utrolig illustrerende i museer (j.f. FMU på Akershus).

Har du lyst til noen oppdrag Erik?
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

merket at jeg satt her og gapte hehe! ufattelig stilig! applaus herfra! :D
mvh Atle M
Post Reply

Return to “Modellbygging”