dykket ved kalvøysund

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

Bare sitter her og lurer på om noen har dykket på nedsiden av kalvøysund festning.
Syntes selv dette kan virke som et spennende dykk.Noen som har peiling på det?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hvor er Kvaløysund festning?
Med kunskap fra Finnmark så ligger det til tide ganske mye rundt kystfort PDT_Armataz_01_18
I stresset med å komme seg vekk fra Russerne kastet de det meste på havet.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kalvøysund Festning ligger ca 30 min kjøring utenfor Arendal.

Har hørt at de dumpet en del utfor fjellet der, men vet ikke om noen har dykket der?

Men vet du om noen så er jeg spent på hva de har funnet, men regner med det er stort sett klass tøy av typen talerker osv.


Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

Høres spennende ut.Men mener å ha hørt en gang at det er forbudt å dykke der,pga mye piggtråd som er dumpet der.Men har vært endel der og fisket,men nesten aldri satt meg fast i noe.Som sagt så hadde det vært gøy å tatt en tur ned der og kikket.Tror ikke det er så dypt heller nede i sundet der.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Dykkerforbud pågrunnav piggtråd?Hmmm, den varianten har jeg ikke hørt før. Så det kan nok ikke stemme, hadde det vært dykkerforbud pågrunnav at anlegget enda var i drift av militæret. Så hadde jeg skjønt det! Piggtråd fungerer jo ikke som fiskegarn, så den er det enkelt å holde seg unna.
Ved kystfortene jeg har dykket på i Finnmark og enkelte her i Tromsø har det ligget ammo av forskjellige slag. Da blandt annet 20 mm luftvern ammo, 3,7 cm luft å halvpanser ammo, mauserammo, bombekastergranter. Piggtråd finner man i ruller(da i små baller eller i store ruller med en radius på 1m) og da i hauger under vann.
Porselen kan man også finne, men ikke så ofte! Man finner gjerne mer slikt i de gamle havnene der båter har ligget oppankret eller ved kaier.
-Thomas-
Som i en alder av 15 år sto på festung "Kongsfjord"(Berlevåg, Finnmark) å så ned i havet da kompisen min sa:"Tenk hvor mye ting det må ligge nedi der, til forskjell på hva vi finner her oppe". Meldte meg på dykkerkurs kort tid etter :)
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Ble nysgjerrig her nå. Hva kan en egentlig regne med å finne? Ting må være rimelig ødelagt etter så mange år på bunnen av havet.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Tysk porselen fra krigen er jo regnet som nesten uslitelig og tåler veldig godt årene i havet. Ellers vil jo alle ammo med messinghylser være i fin stand, det fordi granten funker som zink annode for messingen. Det betyr at tæringen på messinghylsen ikke vil skje før etter at jernet i granaten er borte.
-Thomas-
Attachments
7.5 cm granat med messinghylse!
7.5 cm granat med messinghylse!
DSC02307.JPG (58.15 KiB) Viewed 470 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Her er et annet bilde fra samme område!
Attachments
7,5 cm tomhylser i messing!
7,5 cm tomhylser i messing!
DSC03469.JPG (57.64 KiB) Viewed 469 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Tror ikke du finner denne typen "søppel" utenfor Kalvesund.

Vet ellers at det er dumpet mye glasstøy rundt for bi.

Det meste av amunisjon og våpen, inklusiv senepsgass er dumpet på ca 200 m dyp utenfor Torungen ved Arendal, det er ellers snakk om en til to dumpingplasser litt inn i landet.


Werner
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

sitter her og kikker litt på et sjøkart,og ser at dybden er mellom 8m og 20m.veldig ideelt for sånn hobbydykking som de fleste driver med.Blir nok en tur dit nærmere sommeren,når det blir litt bedre temperatur i vannet.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Det er jo nå sikten er best i havet, 15-18m på "Tirpitz" idag. Pluss at en otter stakk innom for å se til oss under vann. Var 20 cm fra den, men ville ikke ta på den med min innoljete hansker. Da hadde det kjapt vært en otter mindre i verden, å det vil man jo ikke... PDT_Armataz_01_05
Men hvis du dykker i våtdrakt, så skjønner jeg jo at du vil vente til varmere tider.
God jakt Joachim PDT_Armataz_01_18
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
joachim_jensen
Posts: 9
Joined: 23 Jan 2008 21:27

Dykker i våtdrakt,har dessverre ikke fått råd til tørrdrakt enda.Og da venter jeg iallefall til det er 13 grader.alt under blir litt kaldt :D men sikten blir gjerne grei utover sommeren også.Eneste jeg er spent på er om det er mye strøm gjennom det sundet på nedsiden av festningen.Får prøve og se tenker jeg.Er jo ikke verre enn å gå opp hvis en merker at strømmen tiltar.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

joachim_jensen wrote:Dykker i våtdrakt,har dessverre ikke fått råd til tørrdrakt enda.Og da venter jeg iallefall til det er 13 grader.alt under blir litt kaldt :D men sikten blir gjerne grei utover sommeren også.Eneste jeg er spent på er om det er mye strøm gjennom det sundet på nedsiden av festningen.Får prøve og se tenker jeg.Er jo ikke verre enn å gå opp hvis en merker at strømmen tiltar.
Blitt noe dykking der?

Petter
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Har Sjekket området for flere år siden da det ble funnet en engelsk flymine med 250 kg amatol sprengstoff i den ene enden av sundet. Største problemet er skipstrafikken for sportsdykkere. Vi stengte av sundet før dykkingen og kunne arbeide uforstyret. Kan ikke huske at vi så noe fra krigen uten minen, men vi var kun ute etter denne på oppdrag for Sjøforsvaret.

Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”