Det er det drøyeste!!

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

At russerne finner mye ww2 ting er vel ingen hemmelighet men dette funnet tar vel kaka!! PDT_Armataz_01_08

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &xb=1&vd=1
mvh Atle M
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Atle M wrote:At russerne finner mye ww2 ting er vel ingen hemmelighet men dette funnet tar vel kaka!! PDT_Armataz_01_08

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &xb=1&vd=1
Når noe virker å være for godt til å være sant...

Jeg har sett dette diskutert på samlerforum, og noen har stilt seg tvilende til ektheten av dette. Ikke vet jeg ... PDT_Armataz_01_20

mvh
KOS
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

samme slo meg men de skal visnok være en seriøs gjeng...men det er som du sier PDT_Armataz_01_20
mvh Atle M
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg synes tingene ser litt for nye ut i boksen.
Om det har vert nergrave i over 60 år hville tingene vare mere råttene.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Jeg slutter meg til gjengen som stiller seg tvilende. Spesielt påfallende er behovet for å ta, og legge ut, bilder av selve oppgravingsprosessen...
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

akkurat det er jo ikke unormalt da....på de detektorturene jeg har vært med på der en dumper over noe som kan være bra så blir det tatt bilder fra første stund :)
mvh Atle M
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det er jo flere forhold som skal ha vært meget gunstige for å oppnå et slikt resultat etter over 60 år.
Først skal det være tørr grunn og nedbør dreneres hurtig vekk, kassen skal være av en slik kvalitet at det ikke ruster hull i den - noe jeg tviler på, og pakningen mellom lokk og sidevegg skal beholde noenlunde form og fleksibilitet og ikke tørke inn - noe jeg i hvert fall tviler på. For straks fuktighet, jordbakterier, soppsporer, midd og annet begynner å sive inn så vil man få misfarginger og forråtnelse, og det er nesten ikke til å unngå med en enkel metallboks nedgravd på denne måten.
Det spørs om ikke dette er ett av 2 forhold, oppmeksomhetsbehov, eller et reklamestunt som leder fram mot et kommende forsøk på salg.
Jeg skal selvfølgelig ikke se 100% bort i fra at forholdene har vært maksimalt gunstige, men det er nesten vanskeligere enn å vinne i lotto med disse forutsetningene.
En annen ting: Når kom gjennomsiktig plast på markedet av den typen som vi kan se i kortmappen (bildet med pengeseddelen)?
Jeg trodde man enda var på bakkelitt-stadiet i 1945...
Blir ikke dette litt som å se en VW Passat i en bilfilm fra 50-tallet?
JornN
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hmm.... Det som undrer meg er i hvilken situasjon ville tyskerne på østfronten grave ned slike gjennstander?
Flora krigshistorielag
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

JornN wrote:En annen ting: Når kom gjennomsiktig plast på markedet av den typen som vi kan se i kortmappen (bildet med pengeseddelen)?
Jeg trodde man enda var på bakkelitt-stadiet i 1945...
Blir ikke dette litt som å se en VW Passat i en bilfilm fra 50-tallet?
Dei hadde jo bl.a. kartmapper i gjennomsiktig plast, og f.eks. plastvindu i telt har eksistert sidan før krigen. Så akkurat det "beviset" der kan vel ikkje bevise noko som helst eigentleg...

Gitt gunstige forhold så er vel ikkje dette utenkelig.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvis den har ligget der i 60 år så finner jeg det ytterst bemerkelig at man klarer å løfte ut kassa ved å bruke det spinkle håndtaket. Selve boksen kunne ha teoretisk overlevd, men håndtak og andre metallbiter korroderer ganske så fort da malingen mister sin beskyttelse.(den har endel hulerom/ujevnheter).

Ser man ned i grøfta, legger man også merke til at dette er kompakt jord og vil på høsten/vår hatt det ganske så fuktig. Forseglingen rundt kassen så ikke helt intakt ut, og jeg vil nok tro at noe vann ville ha trengt inn hvis den har ligget der i 60+ år. Bare litt vann ville ha tatt knekken på mye av de tingene som er presentert.

En annen ting. Hvorfor grave ned en kasse som bare har klær, sprit og noen esker sigarer?

Erik H
Ada

Kassa er altfor grønn utvendig til å skulle ha ligget i jorda i 60 år.
Den og innholdet ser ut som det har ligget i jorda i ett år. Ikke mer.
Dessuten, grønn? Fantes knapt hos tyskerne.
Dessuten er kassas design typisk noe nyere-talls med bred forseglingskant.
Gramford
Posts: 22
Joined: 10 Oct 2008 1:46
Location: Dominikanske Republikk

Vel..denne kassen er neppe 60 år..som noen sier..for Grønn, og så helt hvitt papir på flaskene..og cigarkasser..den ene er En Rittmeester Carmant, hollands da..Og den ser veldig ny ut for meg..OG jeg nyter ca 25 cigarer i Uken her i Karibien, de er ikke dyre..OG det er vel noe rart at denne kassen inneholder dette..helt uten at jeg vet hvor i Russland den er funnet..Låsene på kassen er vel også av nyere dato..NEI..dette er nok typisk Russisk for å lage en historie som da går over i SALG.
Men jeg skal linke den via GCA forum..der finnes det UTROLIG mye kunnskap og viten..God høst.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Atle M wrote:At russerne finner mye ww2 ting er vel ingen hemmelighet men dette funnet tar vel kaka!! PDT_Armataz_01_08

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &xb=1&vd=1
Hahaha! "Feldpost"-kortet bruker en font (der führer-jaddajaddasitatet) som ble lansert i 1957! Konge: tidsmaskin og greier!

z
(typograf)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Nokon som har klikka på linkane litt lenger nede på sida? Ein god del svært interesanne bilder som truleg er ekte funn og ikkje fake.

Image
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Knut Ø. wrote:Nokon som har klikka på linkane litt lenger nede på sida? Ein god del svært interesanne bilder som truleg er ekte funn og ikkje fake.

Image
Mye fint der, ja ... ønsker meg en kettenkrad:
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &mm=1&vd=1

z
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”