Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann der....

Jeg har tidligere i tråden gitt uttrykk for at jeg er en "Magcharger-mann" og ikke hadde tro på LED-lykter som erstatning for den gode gamle traveren...

Det var FØR... Magchargeren har nå fått fast plass i laderen på veggen hjemme, og vil nok ikke få bli med ut på tur med det første igjen.
Grunnen til det er rett og slett at jeg har fått øynene opp for LED-lykter på alvor, og har gått til innkjøp av et par forskjellige typer for test.
Jeg har sett lyset - bokstavelig talt.. hehe.

Ingen av mine lykter er av sånne fancy merkenavn som LEDlenser, Fenix, SureFire eller hva de måtte hete de som har "cred" blant lyktefreaks. Jeg prøver heller å finne den lykten som gir bra lys, og mest for pengene.

Jeg legger ved noen bilder som viser lyktene i forhold til hverandre og lysfeltet de produserer fra 1 og 5 meter. Litt lettere å forstå lyktene i forhold til hverandre når man faktisk kan se forskjellen.

Håper dette kan hjelpe noen der ut med å få et litt klarere bilde av hva som er forskjellen på alle de lyktene som finnes der ute.

Bildene er forøvrig nokås undereksponert for å få med detaljene i lysfeltet, og alle bildene er selvfølgelig tatt på samme innstilling og ubehandlet for lik fremstilling av lysfeltet.

De lumen som er oppgitt for hver lykt er den som er opplyst fra produsentene av hver enkelt lykt.

- - - - -

Her finnes linker til de to lyktene som jeg har funnet ut at egner seg best til mitt bruk. Ultrafire for throw og NuFlare for "close combat" inne i bunkerne...

Ultrafire C1 hos Dealextreme (ANBEFALES - billig og fraktfritt! Levering etter ca. 14-17 dager)
http://dealextreme.com/details.dx/sku.14027

NuFlare
http://teknikmagasinet.no/db.pl?templat ... tnr=560435


Har du ikke allerede gjort det, så sjekk for all del ut http://www.dealextreme.com selv.
De har virkelig mye snadder, og ikke minst lykter i alle prisklasser og kvaliteter.



Med vennlig hilsen

Kai
Attachments
Lysfeltet hvor lyktene er 5 meter fra veggen. Fremdeles undereksponert...
Lysfeltet hvor lyktene er 5 meter fra veggen. Fremdeles undereksponert...
LYSFELT fra 5 meter.jpg (181.04 KiB) Viewed 328 times
Lysfeltet som de forskjellige lyktene produserer. Det er 1 meter mellom lyktene og veggen. Bildene er underesksponert for å få med detaljene, og lyset fra lyktene er mye sterkere sett med det blotte øye.
Lysfeltet som de forskjellige lyktene produserer. Det er 1 meter mellom lyktene og veggen. Bildene er underesksponert for å få med detaljene, og lyset fra lyktene er mye sterkere sett med det blotte øye.
LYSFELT 1 m. med info.jpg (443.5 KiB) Viewed 328 times
Lyktene mine pr. dags dato. Har to til i bestilling og venter spent...
Lyktene mine pr. dags dato. Har to til i bestilling og venter spent...
Lyktene med infor.jpg (447.15 KiB) Viewed 328 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

bactuz wrote: Ultrafire C1 hos Dealextreme (ANBEFALES - billig og fraktfritt! Levering etter ca. 14-17 dager)
http://dealextreme.com/details.dx/sku.14027
Kjøpte en lommelykt hos DX for en stund siden, men den var død da den kom i posten. Tenkte å prøve en gang til, hvor får man tak i batterier til lykten du lenket til her?
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg håper du ikke KJØPER en ny men kontakter dem for å få tilsendt ny?

Uansett, CR123A-batterier har de i de fleste butikker, bensinstasjoner ol. De er mye brukt i kameraer og denslags.
Sindre
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Maglite wrote:Denne lille øverst på bildet er omtrent dobbelt så sterk som Magchargeren og er ca 82 mm lang.
Tør jeg spørre hva denne lille saken koster, og hvor den er å få tak i?
Regner med at prisen kanskje ikke er av den hyggeligste lesning for en fattig jævel? hehe...

PDT_Armataz_01_18

Mvh. Kai
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hvis lysstyrken ikke er regulert er det for meg ganske uaktuelt å bruke 2600 kroner på en lommelykt, selv om den var bygget som en stridsvogn med reaktivt panser og thrust-to-weight ratio på 2,26.

Gi meg en regulert lykt med justerbar output på noen hundre lumen, og jeg skal bli fornøyd. Forsåvidt er jeg allerede fornøyd - Fenix lager allerede lykter med godt, regulert lys, små og lykter som tåler en trøkk. Lurer på når Surefire slenger seg på LED-bølgen for alvor, da burde det komme noen gode lykter derfra =)


Jeg vet ikke om noen bruker hodelykter på bunkerjakt, men i så tilfelle kan jeg anbefale Silva sine LED-hodelykter, LX eller L1. Knallgode, små lykter med særdeles godt lys og særdeles god batteritid.
Sindre
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

He-he.... Dette blir for ekstremt for meg gitt... :)

Jeg er enn så lenge meget fornøyd med lykten jeg fikk for 125 kroner fra dealextreme... enn så lenge...

Har seks nye lykter i bestilling derfra, alt i fra 100 til 900 lumen oppgitt effekt, så får vi se hva som dukker opp i postkassa om to-tre ukers tid.

Morsomt å eksperimentere med lykter synes jeg, men ikke om prisen på en lykt er det doble av hva jeg har gitt for til sammen seks lykter og en 100mw grønn laser til nå.. hehe.... Det har jeg rett og slett ikke råd til gitt. Men all honnør til "Maglite" som har.... Misunner deg nok litt der ja.

Har også en 150 lumen hodelykt i bestilling Sindre, så det skal bli morsomt å se om den duger... Pris 16$.

Mvh. Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Må bare si at jeg er veldig fornøyd med min Fenix TK11, som gir godt lys og
akkurat passe til å ha i lomma.

http://www.lightman.no/product/472289/F ... elykt.html

Forøvrig veldig fornøyd med servicen fra denne forhandleren (og nei jeg får ikke noe rabatt for å si dette ;-) )
Mvh
Tormod
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Stutzpunkt wrote:Må bare si at jeg er veldig fornøyd med min Fenix TK11, som gir godt lys og
akkurat passe til å ha i lomma.

http://www.lightman.no/product/472289/F ... elykt.html

Forøvrig veldig fornøyd med servicen fra denne forhandleren (og nei jeg får ikke noe rabatt for å si dette ;-) )
Hadde en liten Fenix PD20, som egentlig var bra nok, men en kamerat kjøpte den av meg, ville ha den med EN gang. Så jeg kjøpte meg en ny litt større Fenix T1, som for meg er den optimale lykt, lyser som h..vete, og den eneste med et skikkelig klips til og feste i beltet.
ErikD
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hvilken type "LED-emitter" er det som sitter i disse lyktene egentlig Maglite?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ah... det var såpass enkelt altså. Regner med at dette er SSC P7 på "900 lumen". Har en sånn, men lysstyrken er vel ikke stort mer enn 250 lumen max... PDT_Armataz_01_09 Veldig fint og hvitt lys. Favoritten så langt...

Hva må til for å få ut de 900 som liksom skal finnes der inne?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmmm..... PDT_Armataz_01_03

Hvor ble "Maglite" av da mon tro? Ser ut som han har flyttet ut fra forumet her, og tatt med seg alle sine bilder og innlegg...

Synd det, for tråden gir lite mening på slutten her og det ser jo litt lite fint ut.
Men, men...


Er det noen der ute som har fått seg ny (lomme)lykt i det siste eller? Lyst å dele dine erfaringer med oss andre? PDT_Armataz_01_18



Kai
juba
Posts: 5
Joined: 07 Jun 2009 18:42

Sindre wrote: Uansett, CR123A-batterier har de i de fleste butikker, bensinstasjoner ol. De er mye brukt i kameraer og denslags.
CR123A kjøper en fra dealextreme.com, for det en må betale for 4 vanligebatterier her til lands får en 4 oppladbare og lader derifra.


Av lykter er det mye bra men mest for pengene er helt klart Fenix. Min favoritt er Tk10 (utgått modell)-bra lys, solid og passe stor.
handler hos 4sevens.com
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hvor ble "Maglite" av da mon tro? Ser ut som han har flyttet ut fra forumet her, og tatt med seg alle sine bilder og innlegg...

Synd det, for tråden gir lite mening på slutten her og det ser jo litt lite fint ut.
Men, men...
Ser han "tok sitt og forsvant" ... Får vel slette de havaristene som ligger igjen, for det ser litt kjipt ut PDT_Armataz_01_08 - og dialogene halter litt etterpå... Vel, vel - det kommer hele tiden nye lykter PDT_Armataz_01_18

KOS
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

Hei og hå.


God Jul /romjul forresten
Gatlight og SPY 007
Image
Last edited by Maglite on 31 Dec 2009 9:53, edited 3 times in total.
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

brukte selv en maglite "firer" (med fire baterier) når jeg var å utforska på skåtøy , hadde ikke noe problemer med å se inne i bunkerene da , men kan sterkt anbefale en ledd lomelykt som lyser mye bedre å du neppe trenger å skifte pære på , kan kjøpes billig på for ex jula ca 2-300 kroner
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”