Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Vill anbefale å prøve :
Xenon Police Torch
- Xenon 5.2v Bulb.
- Twist for constant on, or depress the tailcap button for momentary illumination or emergency signaling.
- Lenght: 120mm
- Dia.: 30mm (head); 25mm (body)
- use 2x CR123A.
Dyre batterier men er verdt d.
jeg bruker denne og når jeg skrur den av er d mørkt med 4 cell mag ved siden av
koster rundt 30 dollar på ebay.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

LedLenser er fine lykter som lyser godt, men mange av dem er dessverre ikke elektronisk regulert, som betyr at du får kraftig lys etter et batteriskifte, men styrken dabber av etterhvert som batteriene blir svakere. Fordelen er jo at de drives av billigere batterier enn f.eks. CR123-batterier.

Surefire eller Fenix er to gode, kjente merker som begge opererer med elektronisk regulerte lykter. Spesielt fenix har heller ikke avskrekkende priser.
Sindre
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg er stråleden fornøyd med min Ledlenser T7 Proff Focus Tactical Modell.

Bruker den i jobbsamenheng nesten daglig, lar magliten henge i bilen og har denne i beltet.

Kan anbefalle den på det sterkeste.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg bruker min ledlenser på jobb og privat daglig jeg også- det er uten tvil veldig greie lykter. Maglite har jeg ikke brukt siden jeg kjøpte min første ledlenser.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har sett på X21, og den er veldig kraftig - men ulempen med den er, som nevnt, at den ikke er elektronisk regulert - med andre ord får du 950 lumen i et par minutter, før lysstyrken vil dabbe av etterhvert. Når de oppgir batteritiden til 300 timer, er det lang fra reelt - du får aldri 950 lumen i 300 timer, men du får nok en viss glød i LED-ene etter 300 timer, om du er heldig.

Hadde den vært regulert hadde jeg nok kjøpt den... selv om den er vanvittig dyr (2-3000).
Sindre
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Når det gjelder lysstyrke og slikt så er jeg meget fornøyd med min Mag-charger. Er vel ikke så meget innen håndholdte lykter som slår den på lysstyrke egentlig. Dyr, men god....
Men... særlig praktisk i beltet eller hånda på vei ned og gjennom bunkere og tunneller er den vel ikke. Ikke få ganger den har ramlet ut av beltefestet under klatring nedover skrenter og skråninger. En hodelykt versjon av Mag-chargeren hadde vært kult... Da snakker vi hodelykt med godt lys... hehe... Batteripacken kunne man jo bare hatt i sekken på ryggen.
Noen som har erfaring med hodelykter med vanlig glødepære som kommer opp mot Mag-Chargeren forresten? Hadde vært kult med frie hender ja....
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

bactuz wrote:Når det gjelder lysstyrke og slikt så er jeg meget fornøyd med min Mag-charger. Er vel ikke så meget innen håndholdte lykter som slår den på lysstyrke egentlig. Dyr, men god....
Men... særlig praktisk i beltet eller hånda på vei ned og gjennom bunkere og tunneller er den vel ikke. Ikke få ganger den har ramlet ut av beltefestet under klatring nedover skrenter og skråninger. En hodelykt versjon av Mag-chargeren hadde vært kult... Da snakker vi hodelykt med godt lys... hehe... Batteripacken kunne man jo bare hatt i sekken på ryggen.
Noen som har erfaring med hodelykter med vanlig glødepære som kommer opp mot Mag-Chargeren forresten? Hadde vært kult med frie hender ja....
Mag charger har vel en lysstyrke på 218 lumen? Det er ganske mange lykter som kommer opp mot og over denne lysstyrken, i prisklasser og størrelser under mag charger. Surefire har for eksempel ganske mange, sammen med Fenix.

Silva sine hodelykter (er en professjonell lykt i deres sortiment til 2-3000) har en vanvittig lysstyrke - langt over 200 lumen. Det er vel vanlige glødepærer i dem. (http://platousport.com/products/selectp ... ricebook=7)
Sindre
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

teodor wrote:Jeg anbefaler Led Lenser T7.
Den lyser med 170 lm, noe som er mer enn nok for de fleste.
Lykten koster fra 400-500 i norske butikker.
Led Lenser er en liten lykt som får plass i lommen. Bruker AAA (LR-03) batteri, noe som finnes i alle butikker!
http://www.nakshop.no/product.php?produ ... bestseller

http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte ... h_per_line

LED 1 x Cree
Length 136,5 mm
Weight 198 g
Luminous flux 170 lm
Batteries 4 x AAA
Energy tank 7,2 Wh
Burning life 130 h
Switch Dynamic Switch
Så har de jo fra Pro-serien:P7 også (for proffesjonelle bunkerjegere ;-) ) - og som spec.messig ligger i samme område, men lite mer kostbar.
The LED LENSER® P7 has been designed for pros and users who expect only the best. This flashlight is equipped with Advanced Focus System lenses and with the focusing mechanism of our newly-developed Speed Focus. The lamp achieves the same light output as 3 to 4 heavy conventional electric torches*. Circular spotlight or sharply focused beam with a range of up to 200 meters - the choice is yours! The P7 has a modular design, a Dynamic Switch (an important feature for police and armed forces), and three different brightness levels. One set of inexpensive batteries provides up to 120 hours** of light (in economy mode). Purchase LED LENSER® P7 and you get the best lamp LED LENSER lighting research has to offer.

* Average values. May vary +/- 15% depending on type of chip and batteries. ** Compared to the average luminous flux (lumen) of standard flashlights equipped with 3 D-cells and light bulbs.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Høres jo fortreffelig ut, men er den regulert? (Og hvor reell er selve lysmengden? Bildet ser jo imponerende ut, men det er en del overdrivelser ute og går i lykteverdenen.)
Sindre
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja.... jeg kryper til korset og innrømmer at LED er fremtiden... :)

Har nå en liten Nuflare 160 lumens som jeg kjøpte på Teknikmagasinet til 249,- med på tur. Magchargeren er fremdeles den kraftigste jeg har, men innrømmer at LED er fremtiden. Kommer til å kjøpe en skikkelig LED lykt i nærmeste fremtid, men sånn inntil videre er jeg faktisk kjempefornøyd med Nuflare'en.
Liten (83 mm lang), og kjempefin, helt rund lyskjegle på flood. På zoom får du en krafigere og firkantet lyskjegle. Lekker nesten ikke lys overhodet... Venter på 210 lumens versjonen av den samme, men den kommer ikke i butikk før uke 16. Til 298,-
Last edited by bactuz on 14 Feb 2009 12:16, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Men er det lysstyrken som blir styrt? PDT_Armataz_01_18
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ser ut som om den regulerer alt annet enn konstant lysstyrke, men det er visst ganske knudrete å få til om man samtidig skal ha muligheten til å dimme lyset.

Men still - virker som en voksen lykt det der :D
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jo, men - lysnivået, er det regulert? Jeg mener - gir lykten konstant lys ut på hvert av trinnene, uavhengig av batterinivå, eller minker lysstyrken konstant etterhvert som batteriene tappes?
Sindre
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Som er så liten at du kan gjemme den i hånden, lyser 100m og vel så det, har 3 lysstyrker, (lyser i mange timer) strobe, og automatisk SOS, ett batteri CR 123A, lykten heter FENIX PD20, PD30 er litt større,denne lykten er ihvertfall det prfekte for meg, ligger alltid i lomma, eller i den lille hylsteret til og ha i beltet. Litt dyr, ca 500 ikl.frakt, men verdt hvert øre. Sjekk DIKI.NO i Tønsberg.
ERIK D
PS Batteriet koster ca 70-80 kr i en elbutikk. Biltema tar ca 40. men DIKI tar ca 20kr !!!!!!
Last edited by Erik Dreyer on 14 Feb 2009 19:02, edited 1 time in total.
ErikD
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har selv en slik også, og den er absolutt verdt pengene.
Sindre
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”