Bilder med for mye informasjon

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg husker ikke om dette har blitt diskutert før, men vi er nødt til å være forsiktige med å legge ut bilder med for mye informasjon. Da tenker jeg på bilder hvor det ligger igjen en del tyske utststyr som lett kan bli plukket med. Det er faktisk en god del suvinirjegere som tråler slike nettsider for å se om det dukker opp noen fristelser. Disse drar langt for å sikre seg slike sjeldenheter... og de er raske. På kontinetet er det ikke så mye som en krok igjen fra bunkerne der!

Selv har jeg sett mange bunkere med fristelser, men disse er bilder som blir liggende på hardisken. Av og til brenner man for å vise fram ting man har oppdaget og vil dele med andre, et helt naturlig ønske, men skal de som kommer etter oss ha muligheten til å se de samme tingene, så må man passe seg for å legge ut bilder med for mye informasjon.

En dag blir alt uansett ribbet, men jo lengre vi klarer å holde på lokale skatter, jo lengre kan vi sikre at folk faktisk er intereserte i dette. Den dagen det ikke fins noe utstyr igjen blir det færre folk med denne hobbyen. Håper det blir lenge til det skjer.

Må du legge ut bilder likevel, sørg for at man ikke kan gjette hvor bildet er tatt. Vern om din lokale historie!

Erik H
RasmusTerne

Hei.
Erik H. skrev:
Må du legge ut bilder likevel, sørg for at man ikke kan gjette hvor bildet er tatt. Vern om din lokale historie!
Skjønner problemet.Kan vel sammenlignes med informasjon om hekkende sjeldne fuglearter.Men dette var vel å ta litt i ?
Personlig tror jeg mye av "sjarmen" ved forumet vil bli borte ved anomynisering og avbildingsrestriksjon av fortene.Så får vi heller tenke oss om før vi poster :) .
Ellers er vel ikke suvenirjegre det største problemet for de av oss som bor litt i utkanten.Her er det nok naturen selv som "forsyner" seg grovest av minnene og tar dem tilbake skritt for skritt.Det som er av "rørlig" gods er forsvunnet for mange år siden.På mange steder er gravemaskin snart eneste mulighet for å få frem en kanonstilling.
Men for all del, vi må være oppmerksomme på problemstillingen.

Hilsen Sigfred R.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

vel,det er vel en sannhet med modifikasjoner ;) jeg har vært i flere bunkere jeg som jeg trodde var allment kjent som det lå igjen utstyr i.fant bl.a bajonett,kartmappe og peileutstyr i en bunker rett ved en vei for ikke mange år siden :)
mvh Atle M
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Dessverre så har vi eit grelt eksempel på tjuveri frå HKB Fure i Fjaler.
Inne i fjellanlegget var det inntil nylig både manuelle luftpumper og filter i ganske fin stand. Det var også varmeovnar (av tønne-typen) både i fjellanlegget og i ein mannskapsbunker i nærheten. Dessverre er dette no blitt borte, dvs stelt. Grunneigar var ikkje klar over at materiellet var borte men har registrert at anlegget blir jamleg besøkt av nysgjerrige (dessutan brydde han seg ikkje sidan han helst hadde sett at heile anlegget var blitt sanert…).

I ti år har det vore bilete på nettet av noko av dette materiellet, på mine eigne heimesider, publisert av meg, men først no har det forsvunne. Er enig med Erik H. at ein bør være litt varsam, men likevel så skal det ikkje være den største faren med å legge ut bilete på dette forumet sidan vi alle jobbar for same sak og har ei felles interesse i å bevare desse kulturminna. Den største faren er nok tilfeldige besøkande på anlegga, som ikkje har noko spesiell interesse for det (og av den grunn ikkje kjenner til denne nettsida), men som ser sjansen til å få seg ein ”nazi-souvenir”. Men kanskje kvar enkelt kan ta ei vurdering om det er nødvendig å legge ut enkelte bilete, spesielt av lause gjenstandar. Ein veit aldri. Men før eller seinare forsvinn det likevel, og då er det kanskje best at det blir sikra av nokon som tar vare på det og ikkje prøvar å skjule det vekk for si eiga private "hemmelige" samling eller som skal profitere på det.

Det må være ok å kunne hente gjenstandar frå eit anlegg for m.a. museumsformål, spesielt når materiellet likevel står til forfall (tilstand, autentiske omgjevnader, framtidige planar for anlegget osv er alle faktorar som spelar inn). Men det må først og fremst klarerast med grunneigar og den som har eigedomsretten til materiellet. Når materiellet først er flytta og tatt i bruk ein annan plass må det også opplysast kor materiellet eigentleg kjem frå. Ein må aldri la det bli ein ukultur der det er greitt å berre forsyne seg med det ein finn for godt.

Er materiellet stelt med tanke på salg til samlarar er det forkasteleg, men ofte enkelt å oppdage då det ofte dukkar opp på nettet.

Når det gjeld HKB Fure så er det eit anlegg som står til forfall, men det er framleis i relativt bra tilstand inni. Men mange kjenner til anlegget og syns det er spennande å vandre i fjellanlegget og den lange sirkeltrappa opp til KO. Området blir mykje besøkt av båtfolk om sommaren som går i land for å utforske området. Difor er det mest truleg at det er tilfeldig besøkande som har tatt med seg materiellet som souvenirar, og at det hadde forsvunne før eller seinare uansett.

Hadde det ikkje vore stelt hadde det truleg no vore tatt vare på av organiserte personar som hadde restaurert det og brukt det til utstilling som erstatning for tilsvarande tapt materiell i sitt museumsanlegg (sjølvsagt med henvisning til opprinnelse). Og sjølvsagt etter tillatelse frå grunneigar. :)

Stelt - luftsirkulasjonspumpe under KO
Image

Stelt - omn frå mannskapsbunker
Image
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

men likevel så skal det ikkje være den største faren med å legge ut bilete på dette forumet sidan vi alle jobbar for same sak og har ei felles interesse i å bevare desse kulturminna
Det er nok stor sannsynlighet for at flere av medlemmene her på forumet ikke deler denne oppfatningen, men bruker forumet i planlegging av sine "raid". Dessverre. PDT_Armataz_01_19
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja, det var dette med ukultur.....

Eg meiner at viss ting skjer i ordna, formelle og lovlege former så OK, gitt visse forutsetningar.

Kanskje vi kan bidra til å snu ein negativ trend viss vi har fokus på dette. Men det ser desverre ut som om at vi må inntil vidare drive ei viss form for sjølvsensur....
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tarjei wrote:Det er nok stor sannsynlighet for at flere av medlemmene her på forumet ikke deler denne oppfatningen, men bruker forumet i planlegging av sine "raid". Dessverre. PDT_Armataz_01_19
Er det noe i det så er det virkemidler å sette inn:

1) Alle "vagt identifiserte brukere" sperres, og registrerings-terskelen heves. Dvs. alle relevante personalia må oppgis og bruker godkjennes av adm.gruppen før full tilgang (pålogging) gis. Veldig mange "raidere" er kjente figurer skulle en anta.
2) Kun bilder med "ufarlig innhold" tillates lenket inn fra andre lagrings-steder.
3) Bilder med "mulige avslørende detaljer" skal lastes opp TIL FORUM - og vil således bare kunne sees av påloggede og GODKJENTE hederlige(stort sett) brukere. "Besøkende" vil da kun se innlenkede bilder.

Dette er hva som kan iverksettes på DETTE forumet for å hjelpe på "sikkerheten" - men antall brukere vil reduseres kanskje, så der er den igjen ...

mvh
KOS
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Mitt "bidrag" er å ikke publisere bilder jeg vet kan trigge en suvinirjeger til å hoppe på første fly.

Skal jeg legge ut bilder av utstyr (og det gjør vi jo hele tiden) så skriver iallefall ikke jeg noe om hvor man finner dette da stedsbeskrivelse skjelden er nødvendig for å omtale de enkelte gjenstander.

På en annen side kan det være viktig å legge ut bilder av utstyr og div. av steder vi vet blir enten sprengt i lufta eller gravd over. Jeg er fremdeles litt fortvilt over at jeg ikke kunne redde noe utstyr fra kystfortene Hovde og Hoøya de de ble ribbet og utstyret kastet på dynga. Jeg skulle iallefall ha klart å postet noen bilder om det var noen som ville ha slikt utstyr. Det er bedre at noen kommer og henter dette enn at det blir kastet.

Selv trur jeg ikke vi kan legge for mye restriksjoner på dette området. Vi tar nok gleden bort hvis vi hindrer slike bilder å komme på nett.

jeg trur denne tråden gir et signal til mange om at man ikke trenger å publisere alle detaljene fra f.eks bunker som alle ser hvor ligger.

ErikH
Last edited by Erik H on 25 Oct 2007 20:52, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har selv sett mye oppigjennom åra som nå er borte. Mye vet jeg er hentet av museer, men mye ser også ut til å forsvinne "sporløst".
Akkurat en ovn, en koblingsboks eller en lampe skal man ikke lete lenge etter å finne selv, men når det kommer til deler av optikk og våpensystemer tror jeg man skal være litt obs på at man ikke bør strø rundt seg med bilder.
Nedover på kontinentet sitter det en god del folk som hadde reist opp hit ens ærend for å hente utstyr. Dette VET vi med sikkerhet også har skjedd dessverre. problemet er at nå som ingen ser ut til å bry seg så er det kanskje ikke så farlig, men den dagen en seiøs aktør skal ta tak i dette så mangler det kanskje vitale deler....

Har sikkert fått 20 mailer fra tjekkia hvor folk spør etter Skodakanoner eller deler til disse. Usikker på om folk hadde reist helt opp tit bare for å se på noen deler.....

Bildet under er fra en MG-bunker hvor kalotten foran skyteskåret er demontert. Det er ikke rust i skruehullene, noe som betyr at dette ikke har stått slik lenge.... Vet ikke om denne er "stjålet", men siden det ikke finnes slike kasematter som er restaurerte i Norge tenker jeg ihvertfall på eks. Nederland hvor slike deler er omtrent ikke-eksisterende.... Her oppe "flyter det" av dem.
Et pluss her er jo at de fleste bildene kun er synlige for de som er pålogget, men dette er absolutt noe en bør tenke over før bilder legges ut.

Bilde to er en Tysk Festungsfernsprecher med batterikasse som "ligger og slenger". Denne tror jeg nok ligger der enda, for det er på en ganske øde plass... Tipper mange ville hatt kloa i denne og ser derfor ikke vitsen med å legge ut stedsnavn.
Er det et museum i Trondheimsområdet som er interessert, nøl ikke med å ta kontakt! :-)
Attachments
MG-kasematt.JPG
MG-kasematt.JPG (60.77 KiB) Viewed 590 times
Telefon.JPG
Telefon.JPG (72.53 KiB) Viewed 590 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

KOS wrote:2) Kun bilder med "ufarlig innhold" tillates lenket inn fra andre lagrings-steder.
3) Bilder med "mulige avslørende detaljer" skal lastes opp TIL FORUM - og vil således bare kunne sees av påloggede og GODKJENTE hederlige(stort sett) brukere. "Besøkende" vil da kun se innlenkede bilder.
Var faktisk ikkje klar over at det teknisk fungerte slik. Dette var greitt å vite. Takk for info.

Hovedgrunnen til at eg har innlenka mine bilder er av den enkle grunn å ikkje belaste forumserver meir enn nødvending med tanke på lagringsplass.... Men viss eg ikkje behøver å bekymre meg for akkurat det så kan eg godt laste bilda opp på forumet heretter.

Alle punkta i innlegget ditt syns eg høyres fornuftige ut, så er det vel opp til eigar av forumet å avgjere kva som bør skje.
Om antalet brukarar blir redusert.... tja.. er det krise? Då veit vi iallefall at dei som er igjen er genuint interesserte og har ein grunn til å være her.
RasmusTerne

Hei!
Synes forslagene til KOS har mye for seg, men de reiser jo et par problemstillinger. Hvem skal avgjøre hva som er "for mye informasjon"
Skal adm. sitte og sjekke hvert innlegg (er det teknisk mulig?), eller skal det være en "klageknapp" Det som kan virke ganske uskyldig og av allmen interesse for en, kan jo være "gefundes fressen" for en hard core suvenirsamler.
Forslaget om mer kontroll av innmeldingene til forumet er vel det som er enklest å gjennomføre (tror jeg). Altså noe mer utfyllende personopplysninger ved registrering.Dette skulle vel la seg gjøre uten å komme i konflikt med personvern osv. Hvis så billedmaterialet så kun er tilgjengelig bare for registrerte medlemmer skulle man være et stykke på vei.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Som ansvarlig for forumet så kommer jeg ikke til å legge opp til noen restriksjoner på bilder som blir lagt på forumet.

Jeg støtter KOS sin måte på hvordan bildene blir lagt in på forumet. Det er bare å legge de direkte på serveren da det er masse plass. Bildene blir også skjermet fra de andre enn oss på forumet.

Har selv brukt photoshop til å viske ut elementer i et bilde, men oftest så tar jeg bildene slik at ustyret ikke vises. Dette gjelder selvsagt for inventar som står i åpne bunkere.

Erik H
Conan079
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2007 1:18
Location: Ørland

Hva ble dumpet fra Hovde og hoøya da Erik H? Som du gjerne ville tatt vare på? Når ble dumpingen gjort? Ble det dumpet på "Kråka" avfallsplass, eller et eget område som forsvaret har?
-Conan079-
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fra Hovde ble det sagt at det var en halv kontainer med "skrap" bestående av lys armaturer, ledninger, dører, ventilasjonsrør og diverse patroner. Det samme skjedde vel på hoøya, men der trur jeg ikke det var så mye igjen å ribbe. Alt ble iallefall sendt til Stokksund og der tar de vel neppe vare på slike gjenstander.

Det er ikke alt som lar seg ta vare på, men for de som skal pusse opp bunkere etc. så kan ting og tang være verdt å ta vare på. Problemet er vel at publikum (oss) er de siste til å finne ut av at forsvaret rydder opp.

Erik H
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

jeg har vært på 6 bunkere der det ligger MYE utstyr i mine mange år som "bunkerjeger" og jeg har aldri tatt bilder som kan avsløre plassen offentlig
. men det jeg har opplevd er at når jeg har kontaktet seriøse aktører så sitter det folk i nærheten med "lange ører"...dermed er det gjort...Enden på visa er at jeg kun forholder meg til en liten gruppe som jeg vet jeg kan stole på og kan dra med ut når vi virkelig finner noe spennede
...Etter jeg flyttet fra trøndelag der jeg var virkelig aktiv på krigshistorie og ned til vestlandet så er jeg utrolig glad for at jeg har ikke bare funnet likesinnede som interesserer seg for krigshistorie men faktisk en gruppe personer som jeg vet og stoler på som jeg kan forholde meg til.
Jeg håper selvfølgelig at vi blir flere , men av erfaring så er det mange useriøse der ute :)
mvh Atle M
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”