Ulykke ved dumping av ammunisjon

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Her kan du lese litt om Thekla-ulykken:

http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... &Itemid=10

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Spennende sak det der!
Er det ikke noe igjen av skipet?
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Du er ikke autorisert til å se denne ressursen.
Du må logge inn.
Logge inn? PDT_Armataz_01_05

Erik
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Fikk det samma som Erik, nå, fungerete bra tidligere idag..

Men en flott side er det, hadde ikke noe problem med resten av linkene PDT_Armataz_01_18
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Du er ikke autorisert til å se denne ressursen.
Du må logge inn.
Heisann. Beklager dette, men har tatt bort artikkelen inn til videre. Den må bearbeides litt til før jeg kan legge den ut. Litt for rask i vendingene her.
Spennende sak det der!
Er det ikke noe igjen av skipet?
Ut i fra boken var det bare pinneved, en norsk uniformslue og rester etter en tysk uniform som var igjen etter eksplosjonen.

Fikk det samma som Erik, nå, fungerete bra tidligere idag..

Men en flott side er det, hadde ikke noe problem med resten av linkene
Takk :)
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Jeg har hatt noen samtaler med en som hadde en bror ombord i Thekla.
Det gikk lenge rykter om att båten blei sprengt i lufta for å kvitte seg med uønskede elementer.Han (Ottar) var helt sikker i sin sak om at dette var gjort med overlegg.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jeg har hatt noen samtaler med en som hadde en bror ombord i Thekla.
Det gikk lenge rykter om att båten blei sprengt i lufta for å kvitte seg med uønskede elementer.Han (Ottar) var helt sikker i sin sak om at dette var gjort med overlegg.
Det kan jeg godt skjønne, med tanke på all jævelskapen som skjedde disse etter kapitulasjonen. Det er mye mystisk rundt denne ulykken. Har fått tips om et par andre kilder enn boken til Inger Cecilie så skal sjekke ut disse før jeg legger ut artikkelen på nettsiden igjen.
Var det broren til Mikael Rogne?

/Kim G J
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Nei det var bror til Ola Fagerheim. Han var iallfall overbevist om at Thekla ble sprengt som takk for sist.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Har du kommet lenger med artikkelen om Thekla ?

Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei.

Ja, har fått bearbeida den litt meir, men er fortsatt ikkje heilt fornøyd med den. Skal innrømme at eg skar ut på eit ganske langt sidespor i forbindelse med denne artikkelen :) Det står nemlig i boka til Inger Cecilie at landssvikfangane blant anna vart satt til å grave opp at lik av russerfangar som tyskerane hadde tatt av dage nokre år tidligare. Eg klarte ikkje å la vere og sjekke nærare opp i dette, so har brukt ein del tid på det uten at eg har funne ut noko nevneverdig. I tillegg har eg snakka med lokale kildepersoner i Florø, men folk ser ikkje ut til å ha kjennskap til, eller ville snakke om desse landssvikfangane. Det som er av info er også veldig sprikande.

Tar imot info/tips til denne artikkelen med stor takk :)

Kim G J
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Ottar har aldri nevnt noe om slikt arbeid. Men jeg vet jo ikke hvor god kommunikasjon det var mellom dei på den tia.

Jeg tror der er gjenlevende slektninger som jeg kan spørre.

Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Flott! Eg spurte sjølvsagt forfattaren kvar ho hadde desse opplysningane frå, og om ho hadde fleire detaljar enn det som sto i boka. Men det ho hadde var berre notatar frå diverse intervju. Dette med å grave opp att lik vart nevnt for å skildre forholda landssvikfangane måtte jobbe under; at dei ikkje fekk tildelt arbeidskle eller klesskift, slik at dei måtte labbe rundt i dei same klena dei hadde hatt på seg under arbeidet med å grave opp lika, i lange tider....
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

At landssvikerene fikk dårlig behandling er vel ingen tvil om. Men far min fortalte at rangstigen var følgende:

1. Tidligere krigsfanger
2. Overløpere.
3. Tyske soldater.

Minerydding og annet farlig arbeid som medførte farer var det i hovedsak tyske soldater som måtte gjøre.

Russerne i Rognan området som flyttet ut av brakkene for at tyskerne skulle inn , griset brakkene til så utrolig for at tyskerne skulle få rydde opp etter dei. :D

Grunnen til at det var overløpere som var ombord i Thekla , var vel at mesteparten av tyskerne var sendt hjem ??

Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Grunnen til at det var overløpere som var ombord i Thekla , var vel at mesteparten av tyskerne var sendt hjem ??
Ja, det stemmer med det som står i boka. Har ikkje fått sjekka andre kilder so nøye endå, men trur nok dette stemmer. Ut frå diverse andre rapportar virkar det som om dei var ganske raske med å sende tyskerane ut av fylket generelt (S&F).

Rangeringslista er notert :)
Flora krigshistorielag
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dette med å grave opp att lik vart nevnt for å skildre forholda landssvikfangane måtte jobbe under; at dei ikkje fekk tildelt arbeidskle eller klesskift, slik at dei måtte labbe rundt i dei same klena dei hadde hatt på seg under arbeidet med å grave opp lika, i lange tider....
Sikkart vanskelig å forestille seg behandlingen utifra dagens situasjon, men det går jo an å ha i bakhodet hvilket system de ville ha innført. Sammenlignet med bildet av serberen de måtte grave opp så fikk de vel en human begandling. Bildene er fra Ulven leir rett etter krigen.
Paul S.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”