Ulykke ved dumping av ammunisjon

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Der var ei ulykke til ang ammodumping.. Var dette også overløpere som utførte arbeidet..??



Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Sikkart vanskelig å forestille seg behandlingen utifra dagens situasjon, men det går jo an å ha i bakhodet hvilket system de ville ha innført. Sammenlignet med bildet av serberen de måtte grave opp så fikk de vel en human begandling. Bildene er fra Ulven leir rett etter krigen.
Paul S.
Det er sant! Det eg er på jakt etter er å kartlegge lokalhistoria, var derfor eg ville sjå nærare på dette med lika, då det kanskje kunne lede meg inn på sporet av endå fleire hendingar i Flora under okkupasjonen.

Men det er riktig av deg å påpeike dette då det virker som om grunnen til at det er tatt med i boka (M/S Theklas Himmelferd) er å beskrive situasjonen til landssvikfangane. Eg har valgt å ikkje ta stilling til kvifor ting er framstilt som dei er, men berre notere meg faktaopplysningar.
Der var ei ulykke til ang ammodumping.. Var dette også overløpere som utførte arbeidet..??



Edgar
Nei, det skal ha vore utført av tyske marinesoldatar. Det var vel heller ikkje sprengstoff dei balte med, men drivladnigar til K416 kanonene. Men kan ikkje svare noko meir utfyllande enn det, for eg har ikkje bøker og dokumentasjon tilgjengeleg no. Meiner å huske at denne ulykka skjedde ei stund før Thekla eksplosjonen, men dette må eg sjekke opp i før eg kan stadfeste det.

Mvh

Kim G J
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei.

SITAT:

Nei, det skal ha vore utført av tyske marinesoldatar. Det var vel heller ikkje sprengstoff dei balte med, men drivladnigar til K416 kanonene. Men kan ikkje svare noko meir utfyllande enn det, for eg har ikkje bøker og dokumentasjon tilgjengeleg no. Meiner å huske at denne ulykka skjedde ei stund før Thekla eksplosjonen, men dette må eg sjekke opp i før eg kan stadfeste det.

http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default ... ft2+&id=11

Senere enn Thekla


Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Senere enn Thekla


Edgar
Aha, var det den du sikta til. Eg trudde du meinte den andre ulykka som skjedde i Florø. Den meinar eg, uten å kunne dokumentere det her og no, at skjedde på eit tidligere tidspunkt enn Thekla.

Kim G J
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Det er en ulykke til altså..

Var det i samme tidspunkt..??

Edgar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Ja, huskakje detaljane frå denne ulykka. Men meiner som sagt det skjedde tidligere enn thekla, og at det var tyske marinesoldatar som var i ferd med å brenne av driv-ladnignar til K416 kanonene, som på ein eller anna måte forårsaka ein eksplosjon.

Kan poste meir om dette når eg kjem heim.

Kim G J
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Fant noe interessant her : Russisk krigsfangleir i Ervik
Attmed vegen opp til Hovden låg ein leir med russiske krigsfangar som tyskarane sette inn i arbeidet på Hovden. I det harde arbeidet mista mange russarar livet, og dei vart provisorisk gravlagde like ved leiren. Like etter krigen vart gravene flytta til gravplassen ved kapellet i Ervik, og krossen med teksten "Her hviler 21 russere", er teken vare på. Gravene vart seinare flytta til ein eigen gravplass for russiske krigsfangar i Norge. Det ligg ikkje føre sikre tal for kor mange russarar det var i Ervik, men det kunne vere mellom 100 og 120. Heller ikkje talet på dei som mista livet er sikkert, men det kan vere ein stad mellom 21 og 32 krigsfangar.



Se forøvrig : http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default ... ift2+&id=0

Det var vel overløpere som var med å grave opp disse også, da tyskerne gjerne var forlatt landet

Edgar
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Sitat
Sikkart vanskelig å forestille seg behandlingen utifra dagens situasjon, men det går jo an å ha i bakhodet hvilket system de ville ha innført. Sammenlignet med bildet av serberen de måtte grave opp så fikk de vel en human begandling. Bildene er fra Ulven leir rett etter krigen.
Paul S.[/quote]

Ja helt klart... dei hadde vel visst ka som kom til å skje etter hvert , men ikke forandret ståsted.

I min familie hadde vi i begge leirer , far ved Narvik og søskenbarn av ham i NS.

Edgar
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Hei!
Hvorfor er det hvite striper over bildene ? PDT_Armataz_01_15
TM
juba
Posts: 5
Joined: 07 Jun 2009 18:42

En skal ta en del opplysninger om gravflytting med en klype salt. De aller fleste av disse ble utført av vanlige kirkegårdsarbeidere og komunalt ansatte. Untaken var åpningen av graver rundt større leire som ble benyttet til "landsvikerfengsel".
Min morfar var med på dette arbeidet (og hadde bare et eneste ønske rundt sin egen bortgang-kremering!).
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Nei - gravflytting var nok en "anerkjent " straffemetode.

[quote="juba"]

En skal ta en del opplysninger om gravflytting med en klype salt. De aller fleste av disse ble utført av vanlige kirkegårdsarbeidere og komunalt ansatte.

Ikke så uvanlig å la tyskerne løpe gjennom minefelta etter at dei hadde rapportert dei minefri heller. 2 tyskere døde på Kverve etter å ha løpt gjennom et klarert minefelt.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
juba
Posts: 5
Joined: 07 Jun 2009 18:42

Rundt leirene stemmer det at fanger ble brukt til dette arbeidet. Men ellers ble arbeidet gjort av kirkegårdsarbeidere og komunalt ansatte. Sitter på en god del dokumentasjon rundt dette fra nordmøre og romsdal, det ble grundig dokumentert hvem, hva, hvor.

Tyske soldater ble heller ikke jaget igjennom minefeltene, de ble linjet opp og masjert igjennom i to rekker, den bakerste "forskjøvet" en halv mannsbredde.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”