norsk forum eller engelsk/norsk forum

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Norsk eller engelsk/norsk forum?

Poll ended at 30 Apr 2008 17:08

Ønsker du at forumet skal være mest mulig norsk?
51
86%
Ønsker du at forumet er på norsk/engelsk?
8
14%
 
Total votes: 59
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vi tar en liten avstemning på om vi ønsker engelsk her på forumet. Ser ikke for meg at det blir mye engelsk, men det er like bra å ta denne debatten før det evt. blir et problem (eller en utfordring som noen heller vil si).

Personlig ønsker jeg ikke engelsk på forumet. Ikke fordi jeg ikke skriver engelsk , men informasjonsflyten går så mye bedre når vi skriver norsk. Jeg trur dette er grunnen til at vi er så mange, hadde det ikke vært slik, så hadde man vel funnet ut at det er like bra med Axis-forumet?

Går man glipp av informasjon fra utlandet? Ja, selvsagt, men hvis det skal gå på bekostning av at vi får færre medlemer i fremtiden så får det være slik. Bare for å si det enkelt, det er mer spørsmål enn svar som kommer fra utlandet! Jeg har heller ikke lyst å gjøre det enkelt for de som kommer til Norge bare for å plukke med seg suvenirer. Vær obs på at mange (ikke alle) av de som stiller spørsmål om hvor man finner bunkere gjør dette for se om det kan være noe å hente. De har vel mye av samme problematikken i dykke-miljøet. Mange kommer til Norge for å dykke i vakre og interessante omgivelser, mens enkelte gjør det fordi de kan tjene penger på det de finner.

Spørsmålet blir da: Ønsker man en økende grad av engelsk, eller er det like greit at vi som er administratorer holder igjen og evt. sletter engelske innlegg hvis vi mener de ikke bidrar til forumet?

kom gjerne med kommentarer.

Erik H
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg synes at dette er et norsk forum som skal ha et norsk språk, er det noen som snakker engelsk så kan vi vel svare på engelsk i enkeltsaker, men i utgangspunktet så snakker vi norsk.

Mvh
Yngvar
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Trots att jag är svensk måste jag hålla med om att Kystforum bör hålla sig till norska. Det finns tilräckligt med utländska forum (tysk/engelsk) utan att nationella forum går över till andra språk. Jag tror man tappar många brukare/läsare.
Feldwache Widderstein II
Posts: 10
Joined: 16 Feb 2008 13:33
Location: Busenberg

Norsk får vel holde. Ser på nuav.net, som jeg synes har hatt en engelsk slagside. Ser ut som det har daua helt ut, og de eneste bidragene fra utlandet der er spørsmål. At det er daua helt ut kan jo naturligvis skyldes at temafeltet er for vidt. Jeg leser og skriver engelsk sånn passe, men jeg gidder bare ikke å skrive og dessuten, engelske oversettelser på tyske militæruttrykk/-objekter er bare et jævla ork å forholde seg til. Det er jo smart at man må være pålogget for å se de fleste bildene her på forumet. På den måten ser forumet litt uinteressant ut for uinvidde "dealers".
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Jeg mener norsk med litt engelsk får holde. Og med norsk mener jeg NORSK (bokmål og Nynorsk) og IKKE dialekter.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
RasmusTerne

Hei.

Ad.forige innlegg:Tiltredes! :D

Sigfred R.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:46, edited 1 time in total.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Vil bare nevne at det NORSK som snakkes i Østfold/Vestfold og dalstrøka innafor (Oslo) e Dansk.

Edgar..
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Jg synz ik sms sprk helr ska vær lov, hellr ik "gangzta" språk.. yo yo!!!, detta ser zykt teit ut azz!! man kan godt snakke i dialekt, men på et landsdekkende forum kan man holde seg til bokmål.. eller nynorsk.. førr æ tru itj aill synns d e like kult å læs fårræksæmpel trøndersk heiller.. :P
MVH

Roar Handberg
_________________
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Norsk og Svorsk må vel kunne holde... :D

Edgar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vil vel si at den kombinasjonen som er til stede på dette forumet pr dags dato er ypperlig.

Vi som bor litt i utkanten og ikke er så internasjonale eller er de helt store globetrotterene som de sier på Voss, liker vel å holde oss til det vi kan best, men vi kan vel ikke forvente at alt foregår på bygdemål.

og jeg regner med de fleste her klarer å stave seg gjenom Tysk og Engelsk, i den kombinasjonen som er pr. i dag.

Vi må heller ikke glemme at ca 80% av dokumentene og bøkene rundt dette temaet er ikke skrevet på vårt kjære morsmål.

Så slik jeg ser det må vi ikke være helt fremmet for ta litt andre ord i vår munn.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:47, edited 1 time in total.
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg er admin på et annet forum og der har vi samme prroblemstilling. Vi kjører norsk (skandinavisk) med et eget "International" subforum for fremmedsproglige innlegg og svar etter beste evne (skoletysk m.m. ;-)

--cepe
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

cepe wrote:Jeg er admin på et annet forum og der har vi samme prroblemstilling. Vi kjører norsk (skandinavisk) med et eget "International" subforum for fremmedsproglige innlegg og svar etter beste evne (skoletysk m.m. ;-)

--cepe
Denne var for så vidt ikke dum....på den annen side, med tanke på problemstillingen med potensielle "skattejegere" fra utlandet er det kanskje best forumet er forbeholdt oss her på bjerget...ikke godt å vite hva man skal mene.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

kanskje best forumet er forbeholdt oss her på bjerget...ikke godt å vite hva man skal mene.
Har postet en stund på axishistory forum/Fortifications & Artillery.
Syntes det var ett meget bra forum, og utrolig lærerikt og mange som postet der som hadde god kunnskap om temaet. Språket var engelsk.
Har kontakt med flere av de, og de kommer fra forskjellige land, noe som for meg har vært artig. Har truffet noen, og uten unntak har det vært hyggelige karer.
Nå er forumet(Fortifications & Artillery) noe helt annet, franskmenn, dansker, hollendere osv diskuterer nå på egne forum, og skuer inn i sin egen navle. Vi kan jo sitte her på berget å poste på norsk, svorsk, fjøslatin, og annet babbel og begrense kontaktflaten hvis vi ønsker det.
Men slik jeg ser det bør man ha minst en del av forumet der man kan rette spørsmål hvis man ikke skriver/forstår norsk. Og dette bør være på engelsk. Om man ikke forstår engelsk, eller ikke gidder å oversette osv kan man jo bare overse det. Plasser den engelske delen litt oppe på forumet, f.eks under "annen informasjon"
Dette vil forhåpentligvis gi forumet nyttig info, kontakter, og spørsmål med en litt annen vinkling enn vi er vant til. Mange utenfor landegrensen sitter på info om Norge og norske forhold som flere her kan ha god nytte av.
Paul s.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”