SS 98k Mauser

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Hei jeg har en SS Mauser mod. 98k som jeg har lyst til å finne ut litt mer om.
Mauseren har masse stempler blant annet 2 like dødningshode stempler på stokken.
Reg nr. er 7984
Stokken er laget av valnøtt.
Det jeg har lyst til å finne ut er hvor den har vært osv. Finnes det en liste over hvem som har hatt hva eller noe. For eks. hvor denne riflen har vært brukt.
Det må finnes et eller annet som kan knytte denne riflen til noe/ noen..
På forhånd takk!
:)
Attachments
ss mauser 6.jpg
ss mauser 6.jpg (44.43 KiB) Viewed 468 times
ss mauser 5.jpg
ss mauser 5.jpg (49.19 KiB) Viewed 468 times
ss mauser 4.jpg
ss mauser 4.jpg (31.57 KiB) Viewed 468 times
ss mauser2.jpg
ss mauser2.jpg (22.72 KiB) Viewed 468 times
ss mauser1.jpg
ss mauser1.jpg (24.03 KiB) Viewed 468 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Står det ikke noe mere på den, f.eks oppe på låsekassen, tyskt utstyr er som regel merket med produsent (kode) og årstall :)

Legg ved noen flere bilder, av sluttstykket, avtrekk, o.l så skal jeg se om jeg kan grave litt i ettpar bøker..

Men tviler på at du finner ut på noen enkel måte hvor den har blitt benyttet, men noe info kan sikkert graves fram om den :)

Men etter merkene å synes så er den brukt av det Norske forsvaret i ettertid, og sikkert ombygd til 7.62x51 :)
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Ble ikke Mauserne først ombygd til 7.62 x 63?
Min Mauser er i alle fall det.
Hilsen Jan
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Jo, 7,62x63 først, så vart nokre bygd om til 7,62x51 seinare. Trur den siste ombygginga gjaldt eit relativt lite antal våpen i forhold til det totale antalet. Marinen beholdt originalkaliberet 7,92 på sine våpen av ein eller annan grunn men eg trur også desse vart ombygd seinare.

Min er 30-06 og dei aller fleste ex-HV våpen er i dette kaliberet.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Knut Ø. wrote:Min er 30-06 og dei aller fleste ex-HV våpen er i dette kaliberet.
Har også en 30-06 (1940), men den er ex. K.art PDT_Armataz_01_36
Christian B wrote:Legg ved noen flere bilder, av sluttstykket, avtrekk, o.l så skal jeg se om jeg kan grave litt i ettpar bøker..
Tar du Mauserne i tråden fortløpende da PDT_Armataz_01_18

KOS
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Hadde det inntrykket av at mange ble bygget om til 7.62.51, men da har jeg tatt feil på det :D

Mauserne ble vel produsert av Steyr, Mauser, Sauer, og ettpar til som jeg ikke kommer på i farten.
Tidlige våpen var veldig forseggjordte, og med det kan man se om det er en tidlig mod. eller ikke, for enkelt senere produksjoner mangler mye info, som ellers var normalt å merke våpnene med :)

Jeg er langt ifra noen våpenekspert, kunnskap om gamle våpen er bare noe som har blitt matet inn i hodet mitt fra den eldre generasjonen i familien :)
RasmusTerne

Hei.
Et lite apropos.Var elev på Sonarskolen ,Haakonsvern, under 6 dagerskrigen i -67. Under den allmene usikkerhet som hersket ble alle elevene ved skolesentret utrustet med Mausere (x-tyske,cal.7,92), og sendt ut på Ulven for skytetrening. :) Disse Mauserne var lagret i kjelleren på UV-bygget.og var alle merket med ørn og hakekors.
Ser ellers at Mauseren til Øksnevad 2 også er merket med "Kongsberg-kronen".Ble det produsert 7,92 Mausere her,eller er det fra ev.
ombygging?
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

RasmusTerne wrote:Hei.

Ser ellers at Mauseren til Øksnevad 2 også er merket med "Kongsberg-kronen".Ble det produsert 7,92 Mausere her,eller er det fra ev.
ombygging?
Hilsen Sigfred R.
Godt spm, Kongsberg våpenfabrikk ble jo brukt av tyskerne under krigen, men har ikke funnet noe info om akkurat det.. Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt så ble Kongsberg colt'n også brukt av Tyske styrker under krigen, men om den ble produsert fra 1940-45, og hvis den ble det, så er det normalt å tenke at også Mauser ble produsert her..

Har bladd litt i noen bøker etter Militær merking, men fant lite om Tysk merking, men har en del tidsskrifter liggende i kjeller'n med info om det ene og det andre, så skal ta en titt i dem når jeg får tid :)

Men noen koder her som kan hjelpe

Waffen Werke Brunn, Brunn = dot
Mauser, Obendorf = byf
J. P. Sauer = ce
Mauser, Obendorf = svw
ERMA = ax
Mauser, Borsigwalde = ar
Berlin-Lubecker = duv
Gustloffwerke = bcd
Waffen Werke Brunn, Brunn = swp
Steyr = bnz
Waffen Werke Brunn, Bystrica = dou

Tillegsopplysning:
Dødningehodet betyr at våpenet ble produsert i en konsentrasjonsleir av fanger, det er i såfall ett Steyr (BNZ) våpen, det var SS som hadde ansvaret for denne produksjonen.

Flere merker finnes også, Ørn med swaztika, og ørn med en X, og sikkert flere..
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Wow for respons folkens!!! Takk :) PDT_Armataz_01_11 :) PDT_Armataz_01_13 :)
Utrolig gode opplysninger her!

&&(Christian B: Tillegsopplysning: Dødningehodet betyr at våpenet ble produsert i en konsentrasjonsleir av fanger, det er i såfall ett Steyr (BNZ) våpen, det var SS som hadde ansvaret for denne produksjonen.
Flere merker finnes også, Ørn med swaztika, og ørn med en X, og sikkert flere..)&&

Like ovenfor det ene dødningshodet er det noe som Likner på et 8 tall eller evighets tegnet: ∞.

Det kom mange spørsmål på en gang her! PDT_Armataz_01_11 :) Skal prøve så godt jeg kan å svare på alle :)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Christian B wrote:Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt så ble Kongsberg colt'n også brukt av Tyske styrker under krigen, men om den ble produsert fra 1940-45, og hvis den ble det, så er det normalt å tenke at også Mauser ble produsert her..
Colt .45 1911 ble produsert, og merket, i Tysk regi. Har sett samler-eksemplarer av disse - og det ser "rart" ut.

KOS
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Øksnevad_2 wrote: Like ovenfor det ene dødningshodet er det noe som Likner på et 8 tall eller evighets tegnet: ∞.
Kan være at zz er fjernet over hodet, at våpnet er brukt av det norske forsvaret i ettertid.

Dødningehodet er en Totenkopf, er det så at det har vært merket med ZZ over hodet, så er våpnet produser av SS, av konsentrasjonsfanger, spesielt til SS avdelinger :)

Håper noen kan bekrefte dette, men jeg mener det er noe i den duren PDT_Armataz_01_15
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

KOS wrote:
Christian B wrote:Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt så ble Kongsberg colt'n også brukt av Tyske styrker under krigen, men om den ble produsert fra 1940-45, og hvis den ble det, så er det normalt å tenke at også Mauser ble produsert her..
Colt .45 1911 ble produsert, og merket, i Tysk regi. Har sett samler-eksemplarer av disse - og det ser "rart" ut.

KOS
Hmmm, disse er uhyre sjeldent, fikk fortalt av min bror at ca 1000 av dem som ble produsert ble merket, med tyske merker :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Christian B wrote:Hmmm, disse er uhyre sjeldent
Det ble også klart formidlet av den stolte samler ;-)

KOS
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

KOS wrote:Colt .45 1911 ble produsert, og merket, i Tysk regi. Har sett samler-eksemplarer av disse - og det ser "rart" ut.
KOS
Kongsberg Colt modell 1914.
900-og-eit-eller-anna vart produsert med tyske merker, så dette er, som allereie nevnt, eit uhyre sjeldent våpen.

Seinast i går fekk eg telefon frå ein kompis: "No har eg TO Kongsberg Colt 1914 med tyske merker i bagasjerommet på bilen. Har nettopp henta dei på Posten. Skal du være med å teste??"

Dessverre var eg opptatt med eit terrasseprosjekt i går, så det vart ingen tur på skytebana for min del PDT_Armataz_01_02
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Knut Ø. wrote:
KOS wrote:Colt .45 1911 ble produsert, og merket, i Tysk regi. Har sett samler-eksemplarer av disse - og det ser "rart" ut.
KOS
Kongsberg Colt modell 1914.
900-og-eit-eller-anna vart produsert med tyske merker, så dette er, som allereie nevnt, eit uhyre sjeldent våpen.

Seinast i går fekk eg telefon frå ein kompis: "No har eg TO Kongsberg Colt 1914 med tyske merker i bagasjerommet på bilen. Har nettopp henta dei på Posten. Skal du være med å teste??"

Dessverre var eg opptatt med eit terrasseprosjekt i går, så det vart ingen tur på skytebana for min del PDT_Armataz_01_02
Hmm, viss han finner ut at han skal selge en av dem etterhvert så ønsker jeg meg en slik :) Sånn til opplysning :D
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”