prosjekter-store-små?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det er vel alltid et prosjekt på gang.

Image

Jeg holder fortiden på med et "organisasjonskart" for kystfortene i Norge.
Organisasjonskartet stammer fra en Amerikansk rapport fra 1945-49.
det eneste jeg klarer å få ut er i A4, slik at det blir en del tegning.


Noen andre som holder på med noe?

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei
flott med et prosjekt-innslag. Det er litt fint å se hva forskjellige driver på med og det sier litt om interessen for "faget" :wink:

Det er nå engang slik at de fleste prosjekter fortjener dagens lys så hvorfor ikke poste det her på forumet? Slik kan man jo også hjelpe til med prosjektet hvis prosjektleder ønsker dette?

Selv har jeg alltid noe på gang, men er blitt erfaren nok til å ikke starte hvis jeg ikke kan avslutte et prosjekt. Mulig jeg tør å starte flere til høsten når jeg har litt bedre tid.

Mitt store prosjekt er selvsagt kystfort.com :D

Ett yndlingsprosjekt fortiden: Lage en oversikt over alle kystfortene i Norge i flash. interaktivitet og god oversikt er stikkordet!

Det er flere på gang, men jeg trenger litt tid til å presentere dette.

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

høres ut som et glimrende prosjekt du har på gang.

Har du bruk for noe eller lignende så gi beskjed.
håper også du får bruk for noe av det jeg sendte deg (excel), tenkte også jeg skulle sende deg det jeg holder på med nå når det er ferdig.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei igjen, flott at du viser prosjektene dine. Håper det blir ferdige i løpet av året? hadde vært gøy å se hele tingen på en vegg, selv om det bare er A4 :)

Veldig nyttig det jeg fikk fra deg, håper jeg får tid til å fylle inn noen av hullene. Det er uansett et langtidprosjekt!!

Si ifra når du er ferdig med det andre prosjektet, har en plotter vi kan bruke til å lage noe big scale tegninger med!!

Erik Hårberg
Last edited by Erik H on 28 May 2006 16:16, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

roter ikke med A4, de jeg har fått ut er i A4, tegner det over i A1 format, det som gjenstår er å skrive inn tekst, må bare ha god tid og dårlig vær en dag.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Prosjekter ja......

Mitt løpende prosjekt med å besøke alle kystfort i Norge innen 2017 gikk et steg videre denne helga med 4 nye batterier i samlinga :D

Har også en drøm om en komplett Regelbau liste over hele Norge, men det er nok litt vanskelig, om ikke umulig!

Jobber ellers en del med et potensielt manuskript til en bok om "Festung Lista". Usikker på når dette er klart, men det har uansett dukket opp mye nytt og interessant info som definitivt burde vært publisert! Tror vi var oppe i 200 sider etter siste revisjon, og det er før støttepunkt beskrivelsene er tatt med :)

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Vil bare si det Erik E

At jeg forventer at du tar Aust-Agder neste gang.

Werner :-))
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vil bare si det Erik E
At jeg forventer at du tar Aust-Agder neste gang
Hadde jo regnet med at det sto ditt navn på den boka?

Seriøst så er det litt "farlig" for amatørhistorikere å jobbe utenbys!
Det finnes alltid lokale krefter med samme planer som tar deg som en konkurent... En annen ting er at for å skrive en slik bok er det nødvendig med en genell kunnskap om historien til stedet og ikke minst geografien...
Stedsnavn og bakgrunnstoff er viktige detaljer som lett kan forveksles i farten og dermed gi et dårlig førsteinntrykk....

Som punkt 2 er det en ufattelig dyr og tidkrevende prosess....
Skulle jeg lagt på reiseutgifter, arbeidstimer og kostnader i arkiver hadde en slik bok sikkert kommet opp i 1500-2000 per bok :shock:

Erik E
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Holder på med kartlegging av lokale krigsminner i Bamble i Telemark, muligens det blir et trykksak ut av det etterhvert... :wink:

mvh
Tormod
arnie
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2006 16:32
Location: Kristiansund

werner wernersen wrote: Jeg holder fortiden på med et "organisasjonskart" for kystfortene i Norge.
Organisasjonskartet stammer fra en Amerikansk rapport fra 1945-49.
det eneste jeg klarer å få ut er i A4, slik at det blir en del tegning.
Hei Werner,

Når jeg så bildet i innlegget ditt, slo det meg at det muligens, dersom disse fortene har en hierarkisk organisasjons-struktur slik det kan se ut ifra bildet, kunne være en idé å bruke et slekts-databaseprogram for å registrere informasjonen. På den måten skulle det være enkelt å få tegnet ut på en oversiktlig måte, uten å måte tegne "for hånd" på nytt hver gang det dukker opp noe nytt som hører hjemme "inni" strukturen.

Jeg har drevet litt med slektsregistrering, og kan for eksempel anbefale programmet Brother's keeper som er gratis og nedlastbart herfra: http://www.bkwin.net/

En annen fordel med å registrere i et slikt program er at der finnes et "utall" av hjelpeprogrammer som kan lage "klikkbar HTML" slik at informasjonen lett kan deles med andre på nettet. PM meg gjerne dersom du ønsker tips!

Jeg er for øvrig svært interessert i kopi av oversikten din... :D
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

må se å få kikket på forslaget ditt, men bare som en begynnelse, går det ann å redigere tekst i programmet?

ser for meg at å kalle et batteri for "bestemor" eller fødselsdato blir litt snodig.

Lurte litt på å lage det som et org kart i powerpoint, eller lignende.

Ellers har jeg nå fått meg en kopimaskin som håndterer formatet A0+ slik at det skal ikke stå på størrelsen på kopiene, og håper "bunkeren" min er ferdig til jul slik at jeg kan ha alt rotet mitt på et sted, kikket over det jeg har og det teller snart 40 A4 permer og kommer stadig mere, fikk ca 200 sider fra en i Bergen i forrige uke, som omhandler flak og andre luft enheter i Norge, tenkte jeg skulle få lagt det inn i oversikten etter hvert, med FP og lokasjoner.

Werner
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

et glimrende prosjekt du har på gang werner. høres ut som et spennende prosjekt og spesielt at du også tar flak for deg, flak er jo ganske mye av overalt.

Også et vellykket prosjekt med www.kystfort.com :wink:

Mitt prosjekt er å lage en nettside om troms, men har hadd noe problemer i det siste, mye og gjøre, så har blitt utsatt og utsatt.
Fant en 105mm granat for ei lita stund siden som var tom for sprengstoff og ganske fin, det er et annet prosjekt, samle på granater og hylser som har vært brukt i området.

Si ifra om det er noe jeg kan være behjelpelig med i noen av prosjektene da, i området Troms, har planer om å hjelpe til med hurtigruteprosjektet som også virker veldig spennende :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det var dette med tiden da, har pådratt meg et par organisatoriske verv som tar en del tid, fordelen er at det blir litt reising, holder på å inrede min egen "hule" og håper den er ferdig til jul slik at jeg kan utfolde meg mere og ikke måtte rydde det vekk hver gang. håper å få brukt noen helligdager på prosjektet mitt, så det kommer nok noen spm etter hvert. kan ved forespørsel sende over excel arket slik at dere kan kikke på det og korrigere, sette inn nye opplysninger.

Werner
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Hei..

Eg for min del held på å laga vevside om Fjell festning.. Begynte med det i helja, så er ikkje rare greiene foreløpig.. Men reknar med å få gjort ein del i juleferien, dersom eg har tid. :D

http://www.home.no/fjellfestning/

Kan forresten opplysa om at det i nær framtid vert satt ned ei stifting som skal driva Fjell festning som musè. Då vert det faste opningstider :D
Svein Inge
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”