Film "Max Manus"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

DVD/Blu-Ray slippes 17.juni - skal du kjøpe den ?

Poll ended at 17 Jun 2009 14:04

Ja, såklart - jeg har forhåndsbestilt eller skal gjøre det !
3
25%
Ja, men jeg venter til den er kommet ut for best mulig pris.
6
50%
Kanskje jeg ønsker den til Jul eller noe sånt...
2
17%
Nei, jeg har sett den på kino og det holder for meg.
1
8%
Nei, interesserer meg ikke (nok).
0
No votes
 
Total votes: 12
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Ikke tvil om at en klassikker er født!!!

En god film dette og jeg skal ha den på DVD også så snart den kommer ut.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Var å så filmen i går, og syns den var MEGET god. Absolutt en film som kan få høye seertall. Spesielt da blant den litt eldre genrasjonen.

Kan anbefalles på det HØYESTE
Kystartillerist 9204
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Så filmen igår...og det er absolutt terningskast 6 fra min side!

Forøvrig mye interessant "hardware" avbildet i filmen som en Souma tanks, Kettenkrad og flere Schwimmwagen's.

Det eneste som jeg stusset litt på var det russiske maskingeværet i begynnelsen av filmen, var ikke det et sånt Colt vannavkjølt MG? Ville kanskje ha vært mer naturlig å ha brukt et Maxim 1910 MG i en slik setting?
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Max Manus er vist en film folk går av skaftet for å se, den har satt besøksrekord med over 134 000 i løpet av den første helgen PDT_Armataz_01_11

Ser ut til at nåtidens generasjon ønsker å se mer om hvordan norsk motstandsbevegelse oppererte under krigen som sluttet for over 60 år siden.

Kilde: http://www.filmweb.no/filmnytt/article183534.ece

Og jeg sikret meg en ubrukt filmplakat i dag, en sånn stor en som jcdeux benytter på sine reklame stativ PDT_Armataz_01_18
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Meget god film. Det er ikke ofte jeg har opplevd applaus etter filmen, men det skjedde tilgangs. Nesten synd det ikke var noen å rette applausen mot.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

RoarP wrote:
Björn wrote:Lurer på om den kommer till Sverige?
Du vil helt sikkert kunne kjøpe filmen på DVD.
Hørte / leste ett sted at det er interesse for filmen i Europa og den skal selges til flere land, så det er nok bare å følge med. Eller reise til Norge for å se den på kino?
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Den er i allefall solgt til Danmark.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Ikke tvil om at en klassikker er født!!!

En god film dette og jeg skal ha den på DVD også så snart den kommer ut.
Støtter den, er det et halvt år etter kino-release ?

KOS
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Normalt når det gjelder norske filmer = skeptisk!
Men, denne filmen er veldig bra. Skuespillerene gjør i flott jobb. (Ikke alle snakker østlandsk) Filmingen, settingen og kulissene er på et interasjonalt nivå. Flott film!
Anbefales på det varmeste.
Erling
MAA
Posts: 21
Joined: 07 Jul 2008 20:56

Stutzpunkt wrote:Så filmen igår...og det er absolutt terningskast 6 fra min side!

Forøvrig mye interessant "hardware" avbildet i filmen som en Souma tanks, Kettenkrad og flere Schwimmwagen's.

Det eneste som jeg stusset litt på var det russiske maskingeværet i begynnelsen av filmen, var ikke det et sånt Colt vannavkjølt MG? Ville kanskje ha vært mer naturlig å ha brukt et Maxim 1910 MG i en slik setting?
Største "tabben" var vel å utstyre Max med stengun i bilen med kong Håkon, han hadde jo den svenske suomi 37/39. Max er også utstyrt med suomi i vinterkrigen, men det ser ut til å være en dansk suomi modell 1941...Forøvrig syntes jeg de har klart seg rimelig bra, helt topp at man har begynt (igjen) å lage norske krigsfilmer. Mange unge er jo fullstendig historieløse.
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

sett max manus.
kanskje litt for store forventninger. var intet mektig verk om krigsårene i norge, heller en grei actionfilm, fiction og fakta blandet sammen til en grei helte- og kjærlighetshistorie.
det mest interessante var nesten byscenene (som det gjerne kunne vært flere av), ikke plotet i filmen :)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da var filmen sett av over en halv million kinogjengere :)

http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=535546

Image
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Nok en norsk heltefilm i samme stil som "tungtvannsheltene" som ikke gjør annet enn å glorifisere de få, alkoholiserte personene som ikke gjorde annet enn å få uskyldige nordmenn drept i motaksjoner fra Gestapo!
Norge hadde vært mer tjent med at disse personene hadde holdt seg i ro under krigen.Det disse karene gjorde hadde ingen innvirkning på krigens gang,bare spør de etterlatte ofrenes familier som mistet sine kjære.WW2 ble avgjort på helt andre steder og det tyske nederlaget hadde kommet uansett!dolmen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

dolmen wrote:Nok en norsk heltefilm i samme stil som "tungtvannsheltene" som ikke gjør annet enn å glorifisere de få, alkoholiserte personene som ikke gjorde annet enn å få uskyldige nordmenn drept i motaksjoner fra Gestapo!
Norge hadde vært mer tjent med at disse personene hadde holdt seg i ro under krigen.Det disse karene gjorde hadde ingen innvirkning på krigens gang,bare spør de etterlatte ofrenes familier som mistet sine kjære.WW2 ble avgjort på helt andre steder og det tyske nederlaget hadde kommet uansett!dolmen
Har ikke for vane å engasjere meg i noe som fort kan utarte seg til useriøse/meningsløse debatter, men dette synes jeg er temmelig drøyt...
Riktignok er det ytringsfrihet her i landet (som også var noe man slosss for under krigen), men man bør i alle fall holde seg for god til å kaste ut mer eller mindre udokumenterte påstander med nedsettende personkarakteristikker - uansett hvordan man verdsetter/ikke verdsetter den innsatsen disse menneskene gjorde (i den grad noen evt. er/var alkoholiserte, er jeg overbevisst om at det har skjedd i ettertid, og at hendelsene under krigen i så fall har vært en viktig årsak).

At mye av det som skjedde under krigen - også fra hjemmefrontens side - i ettertid har vist seg å være noe man kan sette spørsmålstegn ved (vi kjenner f.eks. enda ikke til alle detaljer rundt bla. dette med likvideringer pd), men man bør jo også ta inn over seg at situasjonen var anderledes den gang enn i dag. Det er alltid lett å kritisere når man kjenner "fasit" og utfallet av hendelsene lang tid etterpå. Jeg for min del er sjeleglad - og takknemlig - for at det fantes slike som Max Manus, Gunnar Sønsteby mfl., som hadde mot og initiativ til å gjøre noe - uansett hvor mye/lite deres bidrag i ettertid kan vurderes å ha utgjort i det store bildet (nekter å tro at du faktisk mener at de skulle kunne ha grunnlag for å tro at krigen ville bli vunnet av de allierte uansett, slik at de bare skulle tatt livet med ro uten å gjøre noe...??).
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

- Og "dolmen" provoserer igjen PDT_Armataz_01_11
He-he... stakkar.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”