Film "Max Manus"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

DVD/Blu-Ray slippes 17.juni - skal du kjøpe den ?

Poll ended at 17 Jun 2009 14:04

Ja, såklart - jeg har forhåndsbestilt eller skal gjøre det !
3
25%
Ja, men jeg venter til den er kommet ut for best mulig pris.
6
50%
Kanskje jeg ønsker den til Jul eller noe sånt...
2
17%
Nei, jeg har sett den på kino og det holder for meg.
1
8%
Nei, interesserer meg ikke (nok).
0
No votes
 
Total votes: 12
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har man ikke alt hatt denne diskusjonen i Aftenposten rundt juletider? :-)


Motstand glorifiseres


Historikere støtter Sønsteby

NS-argumentasjon

- Ren fiksjon
--
Tommy
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Har nå omsider vært og sett filmen, og gikk - vel, skuffet er kanskje ikke riktig uttrykk - ut fra kinosalen sammen med kona. Konklusjonen ble at denne filmen ser vi bare en gang, og kanskje en gang til hvis den kommer på TV om vi ikke har noe annet fore. Satt desverre og kjedet meg i store deler av filmen; spesielt under oppholdet i England - som varte og rakk. Det var morsomme innspill og kommentarer, bra scener fra Finland og fra Oslo kai - men det nådde ikke opp til alle øynene på terningen.

En helt grei action/kjærlighet/drama film.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Vel dette bekrefter det jeg hele tiden har fryktet,nemlig at denne filmen føyer seg inn i rekken av dårlige norske heltefilmer.
Det er så synd at norge må dyrke frem folk som Manus i mangel på krigshelter!Han og folksom "kjakan" var ikke annet enn terrorister og de bidro ikke til annet enn at tyskerne ble sure og folk,uskyldige sådanne måtte dø på grunn av deres egosentriske aksjoner som ikke førte til at tyskerne tapte krigen i det hele tatt!De uskyldige Gestapo-ofrene kunne fortsatt vært i live i 1945 da tyskerne kapitulerte hadde det ikke vært for disse såkalte heltene.dolmen
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Jeg er glad at alle ikke ga f*** og lot seg kue. Ja til denne såkalte terror! Nei til okkupasjon og etnisk rensing!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Eg syns filmen var max topp!! :D
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

var også å så denne filmen i helga, og satt vel igjen med blandede meninger jeg også.. tidenes dyreste norske film er jo vel og bra, men vi må huske på at på filmfronten så har vel ikke norge akkurat så mye å slå i bordet med fra før.. :p Filmen hadde mye bra innhold, men som tidligere nevnt også mye "vomfyll".. terningkast 4 fra meg :)
MVH

Roar Handberg
_________________
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

dolmen wrote:Vel dette bekrefter det jeg hele tiden har fryktet,nemlig at denne filmen føyer seg inn i rekken av dårlige norske heltefilmer.
Det er så synd at norge må dyrke frem folk som Manus i mangel på krigshelter!Han og folksom "kjakan" var ikke annet enn terrorister og de bidro ikke til annet enn at tyskerne ble sure og folk,uskyldige sådanne måtte dø på grunn av deres egosentriske aksjoner som ikke førte til at tyskerne tapte krigen i det hele tatt!De uskyldige Gestapo-ofrene kunne fortsatt vært i live i 1945 da tyskerne kapitulerte hadde det ikke vært for disse såkalte heltene.dolmen
Det er nå en gang slik at enhver handling i krig har konsekvenser. Ja, kanskje sprengte jernbaner og sprengningen av Donau ikke direkte resulterte i at de allierte vant krigen men det var med på å forringe materiell, forsinke forsyninger og troppetransporter til fronten - og forsure livet for den tyske krigsmakten. Indirekte påførte de tyskerne momenter som gjorde at det globale stridsbildet endret seg - ikke bare i Norge, kan legge til partisanvirksomheten på Balkan, Ukraina, den franske undergrunnsbevegelsen, o.l. Alle her bidro til usikkerhet og økt beredskap fra tyskerne som betyr økt bruk av ressurser på vakthold, patruljering og drar krefter fra der de virkerlig trengs - frontlinjen.

Videre synes jeg ordbruken som terrorister og egosentriske er tatt ut av ordenes betydning; terrorister angriper sivile mål med ønske om sivile tap som direkte resultat. Meg bekjent var motstandsbevegelsen ute etter militære mål - også administrative militære (i sivile bygninger). Så lenge en sivil jernbane står under militær kontroll anser jeg den som ett militært mål, bare for definisjonens skyld.

Egosentrisk? Beklager, men jeg klarer ikke å se hvordan definisjonen skulle passe med mindre du mener de gikk rundt i Oslos gater og tenkte utelukkende på seg selv og sitt selvbilde.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Jeg har ikke sett filmen men det er jo ike til å stikke under en stol at filmen har fått kritikk fra flere hold, blant annet fra historikere, for å være unyansert og glorifiserende. På den annen side, dersom den hadde vært 100% objektiv og nøytral kunne det fort blitt ganske kjedelig. Dessverre er det slik at filmen har blitt fremstilt som en dokumentarfilm mer enn en "actionfilm".

Kanskje man skulle hatt en liten advarsel i begynnnelsen? Noe sånt som "Hendelsene i denne filmen er basert på en sann historie, slik den har blitt gjenfortalt av dem som var involvert. Filmskaperne har tatt seg enkelte kunstneriske friheter i fremstillingen av disse hendelsene."

Har foreløpig ingen planer om å se den, kjedelig som jeg er. Tar meg heller en bunkertur. Frisk luft og mosjon.

Forøvirg syns jeg denne artikkelen forklarer det ganske greit.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

bactuz wrote:- Og "dolmen" provoserer igjen PDT_Armataz_01_11
He-he... stakkar.
Er det ikke lov til å provosere, det er jo slikt man skaper en diskusjon, men mange glemmer å holde seg på matta, og lar "sinnet" ta overhånd, og diskusjonen blir usaklig PDT_Armataz_01_16

Stiller meg bak Dolmen i ting han sier i denne tråden, selv om kanskje noen av aksjonene under krigen var en nyttig handling, så mener jeg at motstandsaksjonene kostet mere tap, enn gevinst med tanke på replisalier fra dem okkuperende makt.

Jeg har IKKE sett filmen, men tviler ikke på at den som alt annet om motstandsgruppene blir glorifisert, og at okupasjonsmakten ikke var annet enn ett blodtørstig uhyre PDT_Armataz_01_08

Det var krig, og liv går tapt i en krig, både sivile og militære, men mange ledere under krigen var heller dårlige til å veie verdien av en avt. aksjon.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

bactuz wrote:- Og "dolmen" provoserer igjen PDT_Armataz_01_11
He-he... stakkar.
Hvordan klarer du å bli provosert av det dolmen skrev. Om jeg ikke er enig i alt han skrev så ble jeg nå ikke provosert av at andre har andre meninger en meg selv.
Neste gang du får lyst til å plage noen så er du velkommen til å sende sjikanerende pm eller trusler til meg.
Ellers så må jeg si at filmen var skuffende. Hvis de må lage helter av noen så velg noen som fortjener det(krigseilerne).
Det var vel ingen som ofret mer uten å få så mye som et takk enn de.
Scubasteve
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Scubasteve wrote:Hvis de må lage helter av noen så velg noen som fortjener det(krigseilerne).
Det var vel ingen som ofret mer uten å få så mye som et takk en de.
Scubasteve
Enig!!!!
RasmusTerne

Hei.
Skulle man følge "dolmen"s tankerekke ville det jo si at dersom en okkupant truer med represalier(folkerettsstridig), så er det "game over" for enhver motstandsbevegelse. All motstand kunne jo da føre til "tap av uskyldige liv". Så kunne man jo sitte med hendene i fanget og vente på at andre skal rake kastanjene ut av ilden for en.
At motstandsbevegelsen i Norge ikke var mer enn et nålestikk for Nazi-Tyskland er vel alle som er en smule oppegående klar over. Jeg mener også at innsatsen til "gjengene" i Oslo er blitt sterkt glorifisert. Men derfra og til å dømme motstandsbevegelsen "nord og ned" generelt er det et langt sprang. I det større bildet var f.eks "radio-agentene" langs hele kysten et viktig bidrag til sjøkrigen i nordområdene, (Bismarck, Tirpitz), og rapporteringen om konvoyene langs Finnmarkskysten med forsyninger til tyskene på Litza-fronten og Finnmark.
Filmen får man vel ta for det den er. et brukbart norsk forsøk på å lage
"Hollywoodsk action"
Har mere tro på "Død Snø" :D

Hilsen Sigfred R.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Scubasteve skrev:
Hvordan klarer du å bli provosert av det dolmen skrev. Om jeg ikke er enig i alt han skrev så ble jeg nå ikke provosert av at andre har andre meninger en meg selv.
Han provoserte ikke meg, men jeg så for meg at diskusjonen rundt denne filmen kom til å ta seg litt "opp" etter den første uttalelsen hans... Klart andre kan ha andre meninger enn meg, og akkurat rundt denne filmen har jeg ikke så mange meninger, for den har jeg ikke sett ennå. Har kun en dårlig versjon lastet ned fra nettet, men vil ikke ødelegge denne filmen med å se en dårlig CAM-versjon...
Neste gang du får lyst til å plage noen så er du velkommen til å sende sjikanerende pm eller trusler til meg.
Akkurat den der skjønte jeg ikke... Kan ikke se at noen skulle føle seg plaget av mitt innlegg litt lenger oppe i tråden, og synes faktisk at påstanden om at jeg sjikanerer eller kommer med trusler ikke helt hører hjemme her. Så akkurat den påstanden får stå for din regning Scubasteve, deg om det.

Men, men... PDT_Armataz_01_18
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Så nettopp filmen på kino, meget bra! Håper det kommer flere slike! Det er fremdeles mange gode historier fra okkupasjonstiden i Norge å velge i.
Flora krigshistorielag
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:
Arquebus wrote:Ikke tvil om at en klassikker er født!!!

En god film dette og jeg skal ha den på DVD også så snart den kommer ut.
Støtter den, er det et halvt år etter kino-release ?

KOS
Release-dato for "Max Manus" på DVD er 17-06-2009.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”