Grenzzonen-Bescheinigung

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kom over dette Grenseboerbevis til en som var utskrevet til tvangsarbeid i Ullvik, hva bygget det der?


Mvh
Yngvar
Attachments
bevis0001yh.jpg
bevis0001yh.jpg (143.22 KiB) Viewed 299 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Korleis ser du at han var utskreven til tvangsarbeid?
Flora krigshistorielag
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har snakket med sønnen hans, som fortalte at han fikk en skriftelig beskjed om at han var tatt ut til å utføre arbeid. Han var borte i lengere tid men de gjenlevende husker ikke helt hvor lenge. Vedkommende fikk lønn for arbeidet

Mvh
Yngvar
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Er nok litt på tynn is her, men trodde ikke slike tvangsutskrivelser forekom før i 1943...
Grenseboerbeviset er datert i 1941, og er nok da utskrevet lenge før han evt. fikk en slik innkallelse? Eller?

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

godt poeng. Tyskerne lokket med godt betalt i denne tiden da mye skulle gjøres.

Etterhvert som det ble vanskeligere å få tak i folk måtte de ty til tvang. mener også at jeg har hørt noe om at det skjedde for fult på 43 tallet, men at det muligens var noen fra utgangsstrøket som ble tvangsutskrevet på 42 tallet.

E
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ser ikke bort fra at historien har forandret seg når denne historien skulle fortelles i familien under krigen. Det er vel bedre å kalle det tvang, enn mulighet for godt betalt arbeid. Det er interesant å få belyst slike ting syns jeg
Mannen var en flink snekker og båtbygger (etterhvert)


Mvh
Yngvar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Leita du litt i dei kommunale arkiva finn du kanskje dokumentasjon som fortel meir om dette. Men husk at mykje av dette fortsatt er ganske sensitivt. Gjennom forskjellige tiltak innanfor RAD var folk pliktige til å rapportere sin arbeidsvirksomhet. Det "tok jo seg bra ut" ovenfor dei dåverande styresmakter og notere at ein hadde jobba på tyske anlegg eller på annan måte for vernemakten. Etter krigen blei jo dette skamfullt. Men det er på det reine at mange norske entrepenørfirma etablerte seg og gjorde det godt ved å bygge "Festung Norwegen".
Flora krigshistorielag
RasmusTerne

Hei.
Tyskerne hadde nok muligheten til å tvangsutskrive arbeidskraft under hele krigen, som dette brevet fra en tysk soldat viser. Han var stasjonert på fortet fra 1. mai -41 til 23. juni -43. Dette viser at tvangsutskriving ikke alltid var nødvendig. Men som tidligere bemerket, et ganske sensitivt emne. (Kilde : "Astøingan" 2007.)
Sigfred R.
Attachments
Utdrag av beretning fra Ernst Schindler, soldat.
Utdrag av beretning fra Ernst Schindler, soldat.
Soldatbrev.jpg (93.88 KiB) Viewed 184 times
Last edited by RasmusTerne on 11 May 2008 18:04, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har funnet en del bilder fra Ulllvik, med mange "ungdommer", både jenter og gutter i en teltleir. Dette er litt sensitivt så jeg legger de ikke ut her, men i på mange av bildene brukes det store norske flagg sammen med et mørkt flagg med en stilisert hammer i hjørne ved stanga. Fargen på flagget vet jeg ikke da bildene kunn er i sort/hvitt.
Ser ikke noe tyskere der.
Noen som vet om slikt flagg?

Mvh
Yngvar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kan du legge ut bilete av bare flagget?
Flora krigshistorielag
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Her er tre bilder av leiren, flagget og opptog, sier det deg noe?

Mvh
Yngvar
Attachments
skann50003.jpg
skann50003.jpg (154.81 KiB) Viewed 142 times
skann50002.jpg
skann50002.jpg (211.08 KiB) Viewed 142 times
skann50001.jpg
skann50001.jpg (179.92 KiB) Viewed 142 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ser ut som førkrigsflagget til Arbeiderpartiet? Kan være fra 1. eller 17 .mai feiring og leir for arbeiderungdommen uten at jeg skal si det for sikkert...

Image
fra http://www.dna.no

sjekk også http://www.flickr.com/photos/arbeiderpa ... 168734903/
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Enig med "Stützpunkt"....
Etter litt googling ser det ut til at flagget symboliserer arbeiderbevegelsen og er nok et helnorsk flagg uten tilknytning til NS/okkupasjonsmakt.
At det norske flagget er representert såpass får meg til å tro at bilden er tatt før 1942.... Tipper det er 1.mai 1941 ;-)

"Retro" opptog ved Folldal gruver :-)
Image
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det virker riktig. Enkelte av bildene er med "Ulvik Guttemusikkorps" også. Altså har vedkommende vært på en arbeiderpartileir, og kanskje blitt i Ullvik ifølge Bobeviset. Han kom tilbake til Sandefjord senere under krigen og jobbet på sin fars båtbyggeri.
Takk for informasjonen til alle.

Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”