"Tirpitz kniver"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fra mai 2008 tilbyr dette firmaet kniver laget av ekte Tirpitz stål hentet opp av norske dykkere.
Vet sannelig ikke hva mer jeg skal si , men det dukker opp mye rart på nettet...... Hva synes dere om denne type salg/markedsføring?

http://www.boker.de/index.php?c=116,,&a ... AM&p=&pp=0
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Prøver å skrive noe vettug, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal si. Iallefall en kniv med triste minner, hva blir det neste collection? En kniv fra Bismark?

Men hva skriver de her da?
das Schiff als stationäre Batterie bei Tromsö vor der norwegischen Küste einzusetzen
Tirpitz fikk da aldri status som stasjonært batteri!? selvsagt kan etthvert krigsskip skyte på land, men noe kystfort er den nå ikke


E
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Det er nok ting og tang å kjøpe i frå krigen!!
Om ikkje dei skal lage juggel også!!! PDT_Armataz_01_18
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Det der er sikkert for å få folk til å kjøpe fra produktene deres.
tror da jeg.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

hva blir det neste collection? En kniv fra Bismark?
Det var tanken som slo meg og....
Med alt det førsteklasses Krupp stålet som finnes i Norge så åpner man jo for mye rart etterhvert!

Lurer også på dette med dykkere som har hentet opp stål og sendt til Tyskland... Er dette fullt lovlig eller må man ha en form for tillatelse?
Kanskje Deep C vet noe om dette? Hvem kan evt. utstede en slik tillatelse?

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

For ca 8-9 år siden var det et nettsted, www.genuin.no (inaktiv side), som solgte firkanter av panserstålet til Tirpitz montert på en sokkel.

Som Erik E sier, så åpner den type handel for mange (skremmende) nye muligheter med krigsminner i Norge.
Mvh
Tormod
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

er det ikke registrert krigsgrav mon tro? tror en må ha tillatelse for å dykke der uten at jeg sier det for sikkert
mvh Atle M
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det stålet som dette er laga av (både knivane og firkantblokkene) er sannsynlegvis stål som allereie er tatt opp av Høvding då skipet vart hogd. Stål som ikkje vart smelta umiddelbart har vore lagra her og der, hos skraphandlarar og på lagerplassar for skrapmetall. Stålplater frå Tirpitz har jo også vore brukt av Statens Vegvesen i Oslo som "bruer" over grøfter osv.
Så mykje av Tirpitz stålet er tilgjengelig for den som vil. Får du tak i berre ei av stålplatene til Statens Vegvesen kan du lage ganske mange knivblad...

Deler av torpedonettet har dukka opp i souvenirutgåve i fleire bruktbutikkar rundt om i landet, og det som ikkje vart kutta opp blir også brukt som rassikring av Statens Vegvesen enkelte plassar.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Knut Ø. wrote:Det stålet som dette er laga av (både knivane og firkantblokkene) er sannsynlegvis stål som allereie er tatt opp av Høvding då skipet vart hogd. Stål som ikkje vart smelta umiddelbart har vore lagra her og der, hos skraphandlarar og på lagerplassar for skrapmetall. Stålplater frå Tirpitz har jo også vore brukt av Statens Vegvesen i Oslo som "bruer" over grøfter osv.
Så mykje av Tirpitz stålet er tilgjengelig for den som vil. Får du tak i berre ei av stålplatene til Statens Vegvesen kan du lage ganske mange knivblad...

Deler av torpedonettet har dukka opp i souvenirutgåve i fleire bruktbutikkar rundt om i landet, og det som ikkje vart kutta opp blir også brukt som rassikring av Statens Vegvesen enkelte plassar.
Som et lite sidenotat så er stål produsert før den første atomsprengningen i 1945 høyt ettertraktet innenfor forskningsarbeid. Stålet inneholder ikke rester av stråling som kan være misvisende under påvisningsarbeid. Det er flere skipsvrak og andre installasjoner med mye stål som har lidd en "ny" skjebne senere i forskningens navn.

http://yarchive.net/space/old_lowrad_steel.html
Mvh
Tormod
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Stutzpunkt wrote:Som et lite sidenotat så er stål produsert før den første atomsprengningen i 1945 høyt ettertraktet innenfor forskningsarbeid. Stålet inneholder ikke rester av stråling som kan være misvisende under påvisningsarbeid. Det er flere skipsvrak og andre installasjoner med mye stål som har lidd en "ny" skjebne senere i forskningens navn.

http://yarchive.net/space/old_lowrad_steel.html
Dette kan også bli skjebnen til de godt over hundre ubooten som ble senket et par steder langs Englandskysten etter krigen.
Noen som har en stor sjøkran og en lekter? :)
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Erik E wrote: Lurer også på dette med dykkere som har hentet opp stål og sendt til Tyskland... Er dette fullt lovlig eller må man ha en form for tillatelse?
Skipsvraket av Tirpitz er eid av Saga Shipping (tidligere Høvding Bergningskompani), skal man fjerne eiendeler fra vraket så må
man ha tillatelse fra de ellers kan en bli dømt for grovt tyveri.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Var noen for en del år siden som hadde hentet aluminiumsrester fra flyvrak fjellet og støpte skulpturer av det,for salg,med påskrift hvilket fly den kom fra.Totalt historieløst og ødeleggende spør du meg,håper flest mulig tar avstand fra denne type "kremmere".
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Skjønner ikke helt greien, for å være ærlig.. kniv med stål fra Tirpitz, skulptur av aluminium fra flyvrak - burde jeg kjøpe en lyspære bare fordi glasset er produsert av sand fra Sahara? Ikke minst betale ekstra for det?
Sindre
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”