Fra mai 2008 tilbyr dette firmaet kniver laget av ekte Tirpitz stål hentet opp av norske dykkere.
Vet sannelig ikke hva mer jeg skal si , men det dukker opp mye rart på nettet...... Hva synes dere om denne type salg/markedsføring?
http://www.boker.de/index.php?c=116,,&a ... AM&p=&pp=0
"Tirpitz kniver"
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Prøver å skrive noe vettug, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal si. Iallefall en kniv med triste minner, hva blir det neste collection? En kniv fra Bismark?
Men hva skriver de her da?
E
Men hva skriver de her da?
Tirpitz fikk da aldri status som stasjonært batteri!? selvsagt kan etthvert krigsskip skyte på land, men noe kystfort er den nå ikkedas Schiff als stationäre Batterie bei Tromsö vor der norwegischen Küste einzusetzen
E
Det var tanken som slo meg og....hva blir det neste collection? En kniv fra Bismark?
Med alt det førsteklasses Krupp stålet som finnes i Norge så åpner man jo for mye rart etterhvert!
Lurer også på dette med dykkere som har hentet opp stål og sendt til Tyskland... Er dette fullt lovlig eller må man ha en form for tillatelse?
Kanskje Deep C vet noe om dette? Hvem kan evt. utstede en slik tillatelse?
Erik
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
For ca 8-9 år siden var det et nettsted, www.genuin.no (inaktiv side), som solgte firkanter av panserstålet til Tirpitz montert på en sokkel.
Som Erik E sier, så åpner den type handel for mange (skremmende) nye muligheter med krigsminner i Norge.
Som Erik E sier, så åpner den type handel for mange (skremmende) nye muligheter med krigsminner i Norge.
Mvh
Tormod
Tormod
Det stålet som dette er laga av (både knivane og firkantblokkene) er sannsynlegvis stål som allereie er tatt opp av Høvding då skipet vart hogd. Stål som ikkje vart smelta umiddelbart har vore lagra her og der, hos skraphandlarar og på lagerplassar for skrapmetall. Stålplater frå Tirpitz har jo også vore brukt av Statens Vegvesen i Oslo som "bruer" over grøfter osv.
Så mykje av Tirpitz stålet er tilgjengelig for den som vil. Får du tak i berre ei av stålplatene til Statens Vegvesen kan du lage ganske mange knivblad...
Deler av torpedonettet har dukka opp i souvenirutgåve i fleire bruktbutikkar rundt om i landet, og det som ikkje vart kutta opp blir også brukt som rassikring av Statens Vegvesen enkelte plassar.
Så mykje av Tirpitz stålet er tilgjengelig for den som vil. Får du tak i berre ei av stålplatene til Statens Vegvesen kan du lage ganske mange knivblad...
Deler av torpedonettet har dukka opp i souvenirutgåve i fleire bruktbutikkar rundt om i landet, og det som ikkje vart kutta opp blir også brukt som rassikring av Statens Vegvesen enkelte plassar.
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Som et lite sidenotat så er stål produsert før den første atomsprengningen i 1945 høyt ettertraktet innenfor forskningsarbeid. Stålet inneholder ikke rester av stråling som kan være misvisende under påvisningsarbeid. Det er flere skipsvrak og andre installasjoner med mye stål som har lidd en "ny" skjebne senere i forskningens navn.Knut Ø. wrote:Det stålet som dette er laga av (både knivane og firkantblokkene) er sannsynlegvis stål som allereie er tatt opp av Høvding då skipet vart hogd. Stål som ikkje vart smelta umiddelbart har vore lagra her og der, hos skraphandlarar og på lagerplassar for skrapmetall. Stålplater frå Tirpitz har jo også vore brukt av Statens Vegvesen i Oslo som "bruer" over grøfter osv.
Så mykje av Tirpitz stålet er tilgjengelig for den som vil. Får du tak i berre ei av stålplatene til Statens Vegvesen kan du lage ganske mange knivblad...
Deler av torpedonettet har dukka opp i souvenirutgåve i fleire bruktbutikkar rundt om i landet, og det som ikkje vart kutta opp blir også brukt som rassikring av Statens Vegvesen enkelte plassar.
http://yarchive.net/space/old_lowrad_steel.html
Mvh
Tormod
Tormod
Dette kan også bli skjebnen til de godt over hundre ubooten som ble senket et par steder langs Englandskysten etter krigen.Stutzpunkt wrote:Som et lite sidenotat så er stål produsert før den første atomsprengningen i 1945 høyt ettertraktet innenfor forskningsarbeid. Stålet inneholder ikke rester av stråling som kan være misvisende under påvisningsarbeid. Det er flere skipsvrak og andre installasjoner med mye stål som har lidd en "ny" skjebne senere i forskningens navn.
http://yarchive.net/space/old_lowrad_steel.html
Noen som har en stor sjøkran og en lekter?
Skipsvraket av Tirpitz er eid av Saga Shipping (tidligere Høvding Bergningskompani), skal man fjerne eiendeler fra vraket så måErik E wrote: Lurer også på dette med dykkere som har hentet opp stål og sendt til Tyskland... Er dette fullt lovlig eller må man ha en form for tillatelse?
man ha tillatelse fra de ellers kan en bli dømt for grovt tyveri.
Var noen for en del år siden som hadde hentet aluminiumsrester fra flyvrak fjellet og støpte skulpturer av det,for salg,med påskrift hvilket fly den kom fra.Totalt historieløst og ødeleggende spør du meg,håper flest mulig tar avstand fra denne type "kremmere".