Sprenge seg vei inn til tilfluktsrom

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Se det ja, nok en gang er det idiotene som får det som de vil. Ikke snakk om å si til folk at de må slutte å leke med sprengstoff, eller passe seg for høye stup, neida, her skal man beskytte folk fra egen dumhet. Som vanlig.
Attachments
sharpedges.jpg
sharpedges.jpg (283.57 KiB) Viewed 178 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det gikk fort ja! Her er ett bilde av hvordan inngangspartiet så ut, og noen flere inne.
Attachments
Montebello 043.jpg
Montebello 043.jpg (190.54 KiB) Viewed 165 times
Montebello 037.jpg
Montebello 037.jpg (223.45 KiB) Viewed 165 times
Montebello 035.jpg
Montebello 035.jpg (212.74 KiB) Viewed 165 times
Montebello 016.jpg
Montebello 016.jpg (188.88 KiB) Viewed 165 times
Montebello 009.jpg
Montebello 009.jpg (153.93 KiB) Viewed 165 times
Montebello 015.jpg
Montebello 015.jpg (335.19 KiB) Viewed 165 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Har ein stygg mistanke om at dette er verk utført av fantepakk med mentalitet som vi såg på det andre forumet (freakforum)

For det første; ville virkelig oppegåande folk eller "profesjonelle" kriminelle sprenge seg vei inn i eit nedlagt tilfluktsrom av noko som helst slags grunn?

Og for det andre; avisene skriv at det lukta sterkt bensin etter sprenginga. Noko som får meg til å tru at det er amatørar/drittungar som har raska saman ei ladning av det dei måtte ha for handa av ting som smell og brenner (krutt, bensin, dynamitt, fenghetter etc). Å beregne styrken på ladninga ser det heller ikkje ut som om dei hadde særleg kunnskap om.
Dei kan igrunn være glad dei framleis er i live. Tippar forresten dei skjelver godt i buksene, politiet sitt nett snørar seg vel saman rundt dei.

Dette berre ødelegger for andre som er seriøse bunker-arkeologar.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er helt enig med deg Knut. Dette er trist. Da jeg var der inne angret jeg faktisk litt på at jeg ikke i det minste brukte maske. Det var en sammenblanding av lukter av brent plast, bensin, og en del ubestemmelige lukter. Døren som var murt igjen virket hel, så det kunne virke som om noen hadde puttet noe inn gjennom lukene. Hadde også litt problemer med tungpust og trykk over brystet etterpå. Maske blir nå anskaffet av forskjellige typer. Dette var også en av grunnene til at jeg ikke anbefalte noen å gå inn der. En annen ting som også presser seg fram er bruken av hjelm når man er usikker på hvordan tingenes tilstand er. Skulle noen se noe på andre forum i form av bilder eller utsagn som kan vise til opphavet til ugjerningen ville det være interessant å se. Vanligvis er slike personer veldig pr. kåte og raske til å vise hva de har gjort.
Attachments
Montebello 300608 006.jpg
Montebello 300608 006.jpg (245.79 KiB) Viewed 150 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

[quote]For det første; ville virkelig oppegåande folk eller "profesjonelle" kriminelle sprenge seg vei inn i eit nedlagt tilfluktsrom av noko som helst slags grunn? [/quote]

Kanskje dette nettopp er kriminelle som tester ut en innfallsmetode for andre anlegg som kan ha verdier i seg? Det er jo bedre å teste det ut på noe som får oppslag som dette på seg enn å prøve seg på et våpenlager med fancy innhold.

Bjørnen
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Underlig spørsmål til Jon Vegard, men var du inne i tilfluktsrommet på eget initiativ eller var det i jobbsammenheng?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ikke så underlig. Det var på eget initiativ med beskjed om "under eget ansvar". Prøver å dokumentere tilfluktsrom, fjellanlegg etc. der jeg kommer til. NB; kommer til på lovlig måte og med tillatelse. Jeg driver seriøst og ønsker ikke å ødelegge verken for meg selv eller andre. Mange anlegg er stengt for godt, og flere blir det. Fra de aller fleste stedene finnes ingen bilder eller dokumentasjon, og det er synd.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”