Huggorm og edderkopper i bunkeren, vi er ikke alene........

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

De fleste av oss aktive bunker jegere liker og utforske. Det er en kjensgjerning at det er flere en oss som liker en kjølig fuktig bunker. Personlig har jeg møt grevling, huggorm, diverse fugler, og edderkopper med mye "kjøtt". Har du noen opplevd noe lignende? Skulle hvert morro og sett noen "skryte" foto. Håper noen kan legge ut bilder av våre bunker venner, så vet vi hvem vi deller hobbyen med......

Legger ved foto av huggorm fra bunker på Falkensten, og edderkopp fra stridsannlegget på Eidsfoss.
Attachments
Huggorm fra bunker ved Falkensten i Horten
Huggorm fra bunker ved Falkensten i Horten
Huggorm Falkensten.JPG (33.88 KiB) Viewed 1065 times
Edderkopp fra stridsannlegget på eidfoss.
Edderkopp fra stridsannlegget på eidfoss.
Edderkopp Eidfoss.JPG (30.04 KiB) Viewed 1065 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg har aldri møtt ville dyr i en bunker eller tunnell og jeg har besøkt en god del av disse. Det virker som dyrene ikke er fristet til å gå inn i disse plassene, men sau og ku kan gjerne gå inn i en større stilling hvis det er plass. På Tarva har jeg sett at mamuttbunkeren har hatt bra med sauebesøk og på Ørland har jeg av og til sett at en KwK-bunker brukt som fjøs for noen kyr.
Det eneste jeg har sett av ville dyr er en rev som lå i inngangen til en R626... men den hadde vært død i en god stund. Det virker som den hadde søkt seg inn i bunkeren for sine siste timer.
Har ofte lurt på hvorfor ikke jeg har funnet flere dyr i f.eks mg stillinger hvor det ikke er mulig å komme seg ut. Jeg skjønner at dyra værer slike hull, men en skjelett eller to i disse "brønnene" hadde ikke overrasket meg. slike mg-stillinger må vel være vanskelig å oppdage for ett dyr midt på svarte natta?
Den dagen jeg møter en bjørn i en bunker så trur jeg hjertet mitt ville stoppe...

Erik H
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Her er det mange naturopplevelser i bunkerne. Har aldri sette sau og ku i bunkere, men mye smått. Det må jo være noe levende vest i Norge også?

Supplerer med et foto av et fuglerede som er i de gamle tyske installasjonene på Maza i Horten, og grevling hi som er rett på utsiden av bunkeren. Grevlingen var veldig aktiv i fjord der, men har ikke sett den i år. Det er grevling tuneller rundt hele bunkeren.

Edderkoppor er det veldig mange av...sukk. Det regner "kjøttkaker" i hode på meg. Huggormen tok jeg foresten bilde av i dag, det var det som fikk begeret til å flyte over. Tenkte at jeg må høre om jeg er den eneste som har problemer med småkryp......
Attachments
Fuglerede I bunker.JPG
Fuglerede I bunker.JPG (38.12 KiB) Viewed 1047 times
grevling hi.JPG
grevling hi.JPG (49.52 KiB) Viewed 1047 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg spanderer på et bilde av en klassisk edderkopp fra kanon batteriet på Hortenstangen. Størrelsen er som en femkrone.
Attachments
Hortenstangen.JPG
Hortenstangen.JPG (28.6 KiB) Viewed 1044 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bunker-eddekopper er jo vårt navn, men hva heter disse krypene.. og hvor og hva finner disse næring?

Erik H
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja det lurer jeg på også....Hva spiser disse edderkoppene, det er jo ikke så mye fluer og slikt der. Det rare er at det er nesten ikke spindelvev heller, bare masse "edderkopp poser" i taket.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

nå er det ca 36000 arter så tror ikke de er så lette å finne ut akkuratt hvilke vi støter på i vår hobby.

men det vel en generell regel at ederkopper trives i mørke og fuktige omgivelser, muligens er det det beste stedet og miljø for å klegge ut nye "små beist"
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Edderkoppane som vi ofte møter på blir kalt for kjellaredderkopp. Meir info finns her: http://www.midt-troms.museum.no/nett/in ... &Itemid=63

Har ikkje så veldig sansen for desse eg heller. Eg har faktisk snudd og latt bunker være bunker pga av store mengder av desse under taket, og samtidig lav takhøgde.... PDT_Armataz_01_27

Andre dyr eg har sett i bunkerar og tunellar har stort sett vore døde. I dreneringskanalane i tunellgangane ligg det som regel døde mus (drukna). I fjellanlegget på HKB Fure ligg restane etter ein død hund. På HKB Lammetun trår ein i sauemøkk til anklane i enkelte av dekningsromma til kanonstillingane. Flaggermus trivast også i enkelte fjellanlegg, både på HKB Lammetun og HKB Risenes.
Attachments
Florø, halvbatteri Sørstrand, VF bunker. Stalakittar og eggposar!
Florø, halvbatteri Sørstrand, VF bunker. Stalakittar og eggposar!
S6000831_.JPG (128.3 KiB) Viewed 1023 times
Florø, halvbatteri Sørstrand, VF bunker
Florø, halvbatteri Sørstrand, VF bunker
S6000829_.JPG (85 KiB) Viewed 1023 times
VF bunker ved K416(f) stilling i Florø
VF bunker ved K416(f) stilling i Florø
s6000714_173.jpg (109.37 KiB) Viewed 1023 times
VF bunker ved K416(f) stilling i Florø
VF bunker ved K416(f) stilling i Florø
s6000713_475.jpg (440.52 KiB) Viewed 1023 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Det ser ut til at det er samme art edderkopp du sliter med Knut Ø. Disse posene og den gule "pungen" ser kjent ut. Enkelte ganger er det så mange at jeg må gå ikke gjort meg ferdig med befaringene. Har en kammerat som sov over i en bunker og fikk en edderkopp inn i øre. Den satt fast i to dager og han måtte til lege for å få den ut. Han har den på sprit glass, og den er ikke pen! Etter at jeg så klenodiumet hans fra bunkeren fikk jeg litt avsky...
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

festningsverk wrote:Har en kammerat som sov over i en bunker og fikk en edderkopp inn i øre. Den satt fast i to dager og han måtte til lege for å få den ut.
Grusomt. Rett og slett grusomt!
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Er vist flere som har hatt edderkopp i øre. Les denne: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article531971.ece
Kjære Gud i himelen, la meg bli spart for å gå med et udyr i øret i 28 dager.......amen!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

festningsverk wrote:edderkopp inn i øre...
Edderkoppen kommer ikke lengre inn enn til trommehinnen, men jeg ville garantert helt bensin i øret og tent på hvis det skjedde meg.

E
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Erik H wrote:
festningsverk wrote:edderkopp inn i øre...
Edderkoppen kommer ikke lengre inn enn til trommehinnen, men jeg ville garantert helt bensin i øret og tent på hvis det skjedde meg.

E
Uff edderkopper og andre kryp er generelt ekle.
takler de ikke.
For jo fryninger av de (huff)
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:47, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

DanBodø wrote:
Uff edderkopper og andre kryp er generelt ekle.
takler de ikke.
For jo fryninger av de (huff)
Araknofobia heter det PDT_Armataz_01_18
og det er meget vanlig vist nok
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”