morsomt

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet. Vi har vel diskutert denne før, men denne artikkelen har jeg ikke sett. takk for at du postet den.

Mvh
Erik H
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Tenk å komme over noe sånn.....


Husker jeg var på ferie i Danmark for mange år siden, da var det en åpen bunker som sto på halv åtte i sanden, den var nærmest vasket uti havet av de voldsomme naturkreftene.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
RasmusTerne

Hei.
Dagbladet har også saken :http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/04/542617.html
Men kanskje "forsvunnede" passer bedre enn "hemmelig"?
Det var vel vanlige bunkere?
Har ikke forumet en medarbeider på ferie i området? Avventer rapport! :D
Sigfred R.
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Det bør da være en vesensforskjell i å kalle disse bunkersene nazibunkere kontra militærbunkere?
Nazibunkere er vel heller konstruksjoner der ledere av Nazi-Tyskland evt. NSDAP kanskje satt og styrte og planla.
Mens militærbunkere forbinder jeg heller med operative forsvarsverk, noe som vel vel er mer korrekt i dette tilfellet? -Selv om det bel funnet frimerker med hakekors i bunkersene, og sikkert annet også i samme kategori.

Dagbladet... Det manglet vel bare at de hadde hatt dette som førstsideoppslag med krigstyper?
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Kampenhöhe wrote:Det bør da være en vesensforskjell i å kalle disse bunkersene nazibunkere kontra militærbunkere?
Nazibunkere er vel heller konstruksjoner der ledere av Nazi-Tyskland evt. NSDAP kanskje satt og styrte og planla.
Mens militærbunkere forbinder jeg heller med operative forsvarsverk, noe som vel vel er mer korrekt i dette tilfellet? -Selv om det bel funnet frimerker med hakekors i bunkersene, og sikkert annet også i samme kategori.

Dagbladet... Det manglet vel bare at de hadde hatt dette som førstsideoppslag med krigstyper?

Heisann

Du har selvfølgelig rett, men kan du finne en journalist med militær kunnskap og objektivitet? De gror ikke på trær for å si det sånn.
De fleste journalister har en hang til venstresiden og forsvarskunnskap hviler jo ikke akkurat der.
Jeg husker en kamerat viste frem sin sammling for noen år siden og journalisten presanterte en brengun som en kalashnikov. Det går sjelden godt når de freelance siterer etter eget hode. PDT_Armataz_01_14
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

leser litt mer om disse bunkerne og om noen riktig slemme folk..
Arkæologer er fra morgenen af i dag, gået i gang med at undersøge en tysk bunker, der har ligget uberørt hen på stranden ved Søndervig siden kapitulationen i 1945.

Men der vil blive passet på bunkeren døgnet rundt, for der er erfaring for, at tyve vil forsøge at få fat på de gamle klenodier.

Det fortæller bunkerekspert Bent Anthonisen fra Ringkøbing.

- Især er der en gruppe tyskere, der er meget slemme. De har også tidligere været i Danmark og lavet rigtig, rigtig slemme ting, hvor efterretningstjenesten har været rodet ind i det, så dem er vi bange for, siger han.

Bunkeren kom frem under under en storm den 1. marts.

En lokal bunker-entusiast gik på opdagelse i den og til sin store overraskelse fandt han stole, borde og andet inventar fra tyskernes ophold i bunkeren under krigen
er det nazister de sikter til? hvis det er tilfelde så er det vel media som skal ha takk for å reklamere for Nazibunkere...

Erik H
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Det de mener er såkalte "Nighthawks", det er betegnelsen på laverestående individer som tar seg til rette uten tillatelse på arkeologiske områder/utgravninger.
Som oftest så er de ute på natta med spade, nattoptikk eller lommelykt+ metalldetektor.
Slike nattaktive ryggmargsløse bendelormer har ødelagt noe enormt her i Norge også.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

De fleste journalister har en hang til venstresiden og forsvarskunnskap hviler jo ikke akkurat der.
Fra dagbladet i dag ang. vraket ved Sørøya:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/05/542707.html
I dag dro Kystverket og Statens strålevern til Hasvik i Finnmark for å sjekke om det siver ut radiaoaktivitet og annen farlig miljøforurensing fra den havarerte russiske ubåten Murmansk.

:D
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hahahaha! :D Det er den beste hittil!!
Flora krigshistorielag
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

tror det er noen som trenger å få pussa brillene sine der ja...
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det bør da være en vesensforskjell i å kalle disse bunkersene nazibunkere kontra militærbunkere?
I mangel av noe fornuftig å gjøre søkte jeg etter "Nazi" i nevnte avis sitt arkiv og må ærlig innrømme at det var mer enn en overskrift som fikk meg til å dra på smilebåndet :-)
Skal hverken ufarliggjøre nazisme eller le av de forbrytelsene som ligger bak noen av disse artiklene, men Nazi-Vaskebjørner og Hitler-trance synes jeg er en usmakelig bruk av ord og bidrar heller til at folk mister kontakten med virkeligheten og ordenes egentlige betydning, enn å understreke at noe er VIRKELIG negativt slik som man sikkert har prøvd her. (Uten å ha lest innholdet)

Skulle gjerne kommentert videre, men i frykt av at noen faktisk søker på ordene i bildet under og dermed ledes hit så avstår jeg!
Attachments
Nazi DB.JPG
Nazi DB.JPG (39.58 KiB) Viewed 242 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Milde himmel for en ansamlig :D
folk mister kontakten med virkeligheten og ordenes egentlige betydning
Kunne ikke vert mer enig, se f.eks. på hvordan ordet krig brukes i media idag....
Flora krigshistorielag
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Riktig morsomt blir det når man bytter ut Nazi med nasjonalsosialistisk...
Lurer på hva nasjonalsosialistisk sex er for noe. Kanskje jeg finner det i ordboka?
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”