Bomber på Banak

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Mye som ligger igjen i guds frie natur.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Men sjekk framsida på papirutgava av samme avis for i dag, 23. august:
Attachments
TF_big.jpg
TF_big.jpg (172.7 KiB) Viewed 451 times
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Rart å se igjen bilder fra fortet jeg tjenestegjorde på, bildet på fram siden ser ut til å være oppgangen til kanon 3 tror jeg.
Trodde fortet var tatt over av Lenvik kommune jeg, er vel der ansvaret ligger nå.
Fortet har jo et forholdsvis stort fjellannlegg, så noe må det jo kunne blitt brukt til.

Hadde vært utrolig artig å tatt seg en tur inn der igjen, Hadde 12 fantastiske mnd på det fortet. Minner som aldri viskes ut der. Husker det ble bygget nye kasserner og idrettshall rett på utsiden vakt der, regner med det er i bruk i dag. Noen som vet???
Kystartillerist 9204
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hva legger man i ordet "dødsfelle"?. Er dette vanlig, eller er det bare media som bobler over av fantasi når man skal beskrive noe fra det militære? "dødsfelle"?? jeg skulle ha vært død tusen ganger hvis slikt var tilfelle, eller er dette fjellanlegget fult av bomber og granater som kan gå i lufta når som helst?

E
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Det er en grunn til at jeg ikke kjøper noen aviser lenger.
De bare blåser opp alskens vas, for å selge mer av løgnaktige lektyren sin.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hvis man faktisk ser på statistikk for dødsfall rundt omkring i det ganske land, så er det faktisk flere som har dødd av å sykle borti en fortauskant, faktisk også omkommet av å snublet i en enn å dødd inni et gammelt fjellanlegg.. Fatter seriøst ikke hvorfor de fortsatt driver å er så redd for disse "dødsfellene" som de kaller de.. Flesteparten av anleggene har vært her i over en mannsalder snart, skjelden/aldri hører man om folk som har dødd der. Men i fjellheimen dør de jo som fluer, og man stenger jo ikke tilgangen eller jevner allle fjellene med jorda av den grunn?
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Typisk tabloidordbruk, meint for å skremme og selge aviser. Klart det er mytisk og selgande med eit dødsfarlig underjordisk ex-militært anlegg.

Men er det nokon som har meir info rundt dette? Avisa hadde ingenting om denne saka i nettutgåva.
RasmusTerne

Hei.
Tror ikke noen av anleggene (Idrettshall (m.m.) er i bruk i dag. Vet det har vert snakk om å bruke anlegget som fengsel (!), men det var visst fengsler nok, Så ennu kan visst "hvem som helst" ta seg inn.
Eldorado :D
Sigfred R.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Hvis jeg husker rett, kan ikke RØF være mye dødsfelle. Så lenge trapper, innganger er intakte og eventuelt låst er det mye som skal til før noen skader seg der inne.
Eventuelt det som kan skje er at noen faller ned fra trappene opp til kanonene, ca 200 trinn til hver kanon. Skulle det vise seg at noen falt fra de, må det neste sees på som selvmord ihvertfall.
Etter hva jeg tror, så er det nok bare den ytterset bombedøren som er ulåst, den andre som ligger ca 150 meter lenger inn er nok ganske sikker låst. Den fører jo inn til selve annlegget med kjøkken, matsal, kasserner, dusjer, ABC sanneringsrom, telefonsentraler, radar-rom, sykestue og maskinrom ++++++

Var vel egentliget veldig moderne fort.
Kystartillerist 9204
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Noen forskrudde tullinger som har fått slå seg løs igjen ser man.
3-400 daue og 40000 trafikkskader (Politiets 12000 rapporterte er glansbildet.) i året bryr man seg lite om, men ei nedlagt festning der ingen dauer det er en dødsfelle!?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Det var vist noen som hadde funnet en liten apning ved en av de sprengte kanonene. Og en stalplate forran en av inngangene var fjernet.
P.g.a tidligere forsok pa sprennging av amerikanerne, hang armeringen og noe betong ned fra taket.
Det er vel selvsagt at folk vil prove a ta seg inn der. Ingenting er vel sa spennende som ett gjennmurt hull i fjellet. PDT_Armataz_01_06

Er for tiden pa ferie pa Fillippinene og mangler bostavene etter Z pa tastaturet. PDT_Armataz_01_15

Skal se om det blir tid til en tur til Corrigidor island. Det er vist ikke helt fritt for kanoner og bunkers der PDT_Armataz_01_36
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”