Ødeleggelser

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ser at det er flere og flere steder hvor ting som blir tatt opp på forumet her blir besøkt av vandaler og ødelagt. Dette er trist for oss som er seriøse. Vi må også tenke litt på at forumet sannsynligvis også blir holdt under oppsikt av visse etater. Så lenge vi har vårt på det tørre med hvordan vi oppfører oss og gjør ting når vi er rundt omkring er det vel og bra. Men, når noe blir ødelagt blir vi alle mistenkt, og det blir vanskeligere for oss å få tilatelse til å besøke steder. Vi må også tenke litt på at når så masse informasjon legges sammen slik at det blir større sammenhenger, kan også dette, selv om det er stort sett nedlagte steder, bli sett på som en sikkerhetsrisiko, og bli betegnet som graderte opplysninger. Mange av stedene som kommer fram her, med karter og detaljerte opplysninger vil kunne bli brukt av grupper etc. som kanskje ikke har så gode hensikter som vi har. Jeg stiller meg helt og holdent bak de som har begynt å bli forsiktige med å gi ut stedsangivelsr etc. Hva med f.eks. å begynne med å gjøre selve forumet kun tilgjengelig for medlemmene, slik at man må bruke navn og passord for i det hele tatt å komme inn på forumet?
Mvh.
Jon-Vegard
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Helt enig med Jon-vegard, fint om man må logge seg på for adgang
til forumet.
Ville vært tragisk å miste adgangen til all info som dette forumet gir meg.
Synes det er fint når andre medlemer tegner kart og forklarer hvor
i lendet/landet ting ligger, det gjøres en kjempeflott jobb av mange her.
Trist om denne info skulle gangne kjeltringene PDT_Armataz_01_19

Mvh Stein
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det blir jo på en måte et skritt i feil retning å innføre innlogging for å få adgang til forumet, men jeg ser nødvendigheten i det. Samtidig er det jo ingen problemer å skaffe seg en profil. Et alternativ kan jo være å gjøre deler av forumet begrenset, og/eller gjøre det obligatorisk å fylle ut full profil for å opprette ny bruker, men selv dette vil jo kunne omgås. Nå vet jeg ikke hvor utbredt det er at folk kikker her på forumet for så å gå ut å ødelegge, for i de fleste tilfeller er det jo lite igjen å ødelegge. Vi kan også dele de uøsnkede elementene i to grupper; pøbelungene, a la freakfourm gutta, og "gravrøverne" som reiser på "ferie" med verktøyskassa, og man må forholde seg til disse på forskjellige måter...
Dersom man skal la disse fremmedelementene styre kan vi jo like gjerne legge ned forumet med en gang....
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg tror ikke det å stenge forumet helt for samtlige som ikke har en profil er måten å gjøre det på.
Enesteforskjellen er at da må de oprette en profil for å få tilgang, og det er raskt gjort.

Men vandaler som ødelegger for å få tilgang til innstalasjoner er helt pling i bollen spør du meg, de ødelegger så mye for oss andre som prøver å komme inn via de rette kanaler.

Nå spørrs det hvor mye av dette hærverket som er utført av lokale nyskjerige folk, tror ikke gruperinger i norge har som planer å befeste seg i et nedlagt fort for så å ta alle som kommer nære.
Da er jo løsningen å holde seg unna det stedet, nå om dagen så er det alltid mulighet for å kunne ta alternative ruter og da kan de sitte der alene til de råtner.

Og jeg ser det problemet med at enkelte steder og ting fremdeles er graderte, selv om det pr dags dato ikke er i henden på forsvaret.
Det vil ikke forundre meg om at det ligger en klausul ved tiblakelevering om at ved behov kan forsvaret ta tilbake områder som er ovegitt grunneier.

Og tro at formumet ikke holdes under oppsyn av enkelte etater er naivt, men det er ikke sikkert det overvåkes 24-7.
Trolig er det enkelt personer i etatene som har samme interesse og dermed har en profil de benytter til å kunne holde seg oppdatert om hva som blir vist frem her inne.

Regner med at admin får høre det om inlegg inneholder så gradert informasjon at det må fjernes.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Vi må også tenke litt på at forumet sannsynligvis også blir holdt under oppsikt av visse etater.
Espen K wrote:Og tro at formumet ikke holdes under oppsyn av enkelte etater er naivt, men det er ikke sikkert det overvåkes 24-7.
Dersom man med etater mener forsvaret/politi, etc er jo det fantastisk dersom disse faktisk tar seg bryet med å se hva vi holder på med! PDT_Armataz_01_14
Det betyr jo at de er klar over hva vi jobber for og at vi har redelige hensikter. Jeg vil heller påstå at det er innbilsk å tro at visse etater gidder å bry seg. Og om de faktisk gjorde det, skulle jeg heller ønske at de brukte ressurser på å overvåke visse andre forum. PDT_Armataz_01_19
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Som jeg skrev så tror jeg det er enkelt individer innenfor flere etater som er her av ren interesse for hva som kommer frem her, ikke at etater bruker resurser på å saumfare forumet dag og natt.

Det er vel NSM (Norsk Sikkerhets Myndighet) som har annsvaret for rikets sikkerhet og vurderer om matteriale som kommer ut er sensitivt eller ikke.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Da antar jeg at du mener personer som jobber innenfor enkelte etater som er her i egen interesse, ikke i embeds medfør. Det er jo en helt annen sak.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Jeg for min del tror nok det er litt naivt å tro at forumet ikke sjekkes og holdes noe under oppsikt. Har en viss kjennslap til dette temaet. Når det gjelder å bruke de forskjellige stedene rundt om i landet, så er det ikke snakk om å befeste seg, men f.eks. til utprøving av teorier etc. Ta inngangen til anlegget ved Radiumhospitalet i Oslo! En annen sak er Nokas-ranet. Her ble området ved Ølberg brukt til forberedelser og trening.
Når det gjelder sikkerhetsaspektet, så kan jeg ta det teoretisk;
la oss si at 100 personer sitter med forskjellig info om ett større tidligere militært område. Dette er uproblematisk. Men, om disse 100 så legger sine opplysninger sammen? Vel, da er det bare bra for oss! Men, jeg vet at det da er instanser som ikke er helt begeistret, for disse opplysningene kan da brukes videre av ikke-seriøse aktører, og når så mye opplysninger blir samlet sammen, kan det faktisk bli ansett som gradert.
Det er her ikke ment av meg å være negativ til noe som helst! Jeg er meget positiv til forumet, og er for å dele informasjon med andre seriøse aktører. Det jeg mener er at det skader ikke å være litt forsiktige!
mvh.
Jon-Vegard
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tarjei wrote:Da antar jeg at du mener personer som jobber innenfor enkelte etater som er her i egen interesse, ikke i embeds medfør. Det er jo en helt annen sak.
Ja det er akuratt det jeg sikter til, men slike fok er vell altid på jobb til en viss grad PDT_Armataz_01_18
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Hvorfor skal dette forumet være åpent for de som ikke er registrert som bruker?

Enten så er du innteresert i historie, og registrerer deg, ellers så smygleser du for egen vinnings skyld.
----------

Hadde det vært opp til meg så måtte alle være registrert med ekte navn+ tlf og andre personalia.
Det har vist seg på enkelte andre forum jeg kjenner til, at der hvor alle har tilgang så øker misbruk av informasjon. Har du en medlemsbase, så reduserer du- om ikke eliminerer misbruk av informasjon.

Kun mine egne tanker om temaet, og er ikke ment som et utgangspunkt for videre uenighet for de som mener noe annet.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

TrondK wrote: Hadde det vært opp til meg så måtte alle være registrert med ekte navn+ tlf og andre personalia.
Det har vist seg på enkelte andre forum jeg kjenner til, at der hvor alle har tilgang så øker misbruk av informasjon. Har du en medlemsbase, så reduserer du- om ikke eliminerer misbruk av informasjon.
Eit problem der vil kanskje være falske registreringar, type "Donald Duck" etc. Det krev ei overvaking og jamnleg opprydding i medlemsregisteret. Så spørs det om ressursane er der for å kunne vedlikehalde det. Det blir jo eindel meir arbeid for administrator. Det er også ei fare for at ekte medlemmer vil kunne bli sletta ved ein misforståelse.

Men eg er med på tankegangen. Har dessverre ingen gode forslag til å imøtekomme problemet.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Forumet har en funksjon som gjør at en administrator manuellt må godkjenne hver nye medlem før de får tilgang, kanskje det hadde vært en mulighet.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Må vel skrive noen ord om saken siden det er jeg som driver forumet.

Om forumet overvåkes av diverse etater så er det kjempefint. Har ingenting å skjule og ingen skumle hensikter. Ingen av de over 12 000 innleggene har hatt noen nazistiske holdninger.. og ingen av de nesten 500 medlemmene har invitert meg for å sparke inn en bunkerdør. De fleste på forumet er voksne menn i sin beste alder.. og noen jenter.. men de er av den beskjedne sorten.

Det er mange som ikke skjønner at et slikt forumet ikke bare skjer av seg selv. Det er ikke bare å starte et forum, det tok iallefall 2 år før det tok litt av. En periode var det bare meg og Erik E som satt og skreiv til hverandre. Hadde jeg krevd navn og nummer av nye medlemmer ville forumet garantert ikke eksistert. Dette er heller ikke et åpent forum da man er nødt til å være registret for å skrive innlegg og se bilder.
Ser at det er flere og flere steder hvor ting som blir tatt opp på forumet her blir besøkt av vandaler og ødelagt.
Jeg har registrert at forumet diskuterer dette ETTER at vandalistene har vært til stede. tyveriet på Museumet Dietl ble jo omtalt her etter at det skjedde. Renault stridsvognen på kongsfjord har jo vært omtalt i mange andre nettsteder. Hr. Olsen sa at bilder av stridsvognen ble lagt ut på internett tidlig på 90 tallet. Ser ikke bort ifra at forumet kan lokke til seg enkelte suvinirjegere, men det er mye værre at tre kystfort rundt Ørland er blitt slettet fra kartet samt 60-70 bunkere! Nå snakker vi virkelig om vandalisme!!!
Men, når noe blir ødelagt blir vi alle mistenkt, og det blir vanskeligere for oss å få tilatelse til å besøke steder.
Nei, forumet kan ikke lastet for at noen bryter seg inn i en bunker/museum. Å spre informasjon betyr ikke at vi er skurker.

Men litt tilbake på dette med å begrense enkelte brukere til forumet. Er det bare meg som trur dette eller kommer de fleste suvinirjegere fra utlandet? og da snakker jeg ikke om sverige og danmark. Det går ann å sperre mye av trafikken fra europa, men ville det være riktig av meg? Har allerede sagt at norsk blir språk nr. 1, 2 og 3, men hva om jeg stengte av alle uten Sverige og Danmark? ramaskrik? det vil uansett ikke by på problemer for proffe gutter og omgå dette, men kanskje ta brodden av de som besøker norge og godt kunne tenkte seg noen småsuvinirer?
Hvorfor skal dette forumet være åpent for de som ikke er registrert som bruker? Enten så er du innteresert i historie, og registrerer deg, ellers så smygleser du for egen vinnings skyld.
Hadde ikke forumet vært åpent så hadde man heller ikke kunne lese noe.. og da kunne ikke søkermotorene lagt ut noe som ikke var åpent for alle å lese. Ingen ville ha funnet fram til forumet. Nå blir det jo ettablert en lukket avdeling for de som driver med museum/severdighet, men her er interessen ennå liten. Håper at det endrer seg når jeg skriver direkte til de enkelte.

Håpet mitt for forumet er at det vil komme 500 medlemmer til! da vil interessen for kystfort være så stor at man faktisk kan organisere å bevare noe av det som ligger langs Norge av krigshistoriske minner. Til da er forumet nødt til å være åpent for lesing, men registrert for å skrive/se bilder. Jeg skal se om jeg kan få nye medlemmer til å skrive i det minste hvor de kommer fra.. iallefall fylke!

Erik H
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei Erik.
Det var på ingen måte meningen å angripe dere som har startet og driver dette forumet. Dere gjør en fantastisk jobb, og vi ønsker vel alle at dere skal fortsette som dere gjør. Jeg ønsket bare å belyse problematikken ved å legge ut alt for mye opplysninger. Jeg er også veldig glad for å få opplysninger slik at jeg kan utvide min egen viten om forskjellige områder, og det har jeg fått gjort til gangs her på forumet, og det er jeg svært takknemlig for!! Dersom noen føler seg støtt av innleggene i denne tråden, så har det ikke vært min mening å støte seriøse aktører eller grunnleggerne, og i så fall ber jeg om unnskyldning for dette. Men, jeg tror dere skjønner og vet hvor jeg ville? Er det noen som vil bruke forumet som database for å drive dævelskap og så er det vanskelig å få gjort noe med det. Jeg ønsker heller ikke å belaste noen med mer arbeid for å endre rutiner eller lignende. Og til slutt til driverne bak forumet; Jeg hadde ikke vært i mot å betale en avgift for å være med på forumet slik at det ikke blir en økonomisk belastning for dere. Selv om dere har glede av å drive forumet, så er det en enorm jobb dere gjør for at vi andre skal kunne delta her!!! Hadde jeg hatt hatt hadde jeg tatt den av meg og bøyd meg i støvet for dere!!

mvh.
Jon-Vegard
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, jeg tok ikke noe av det som ble skrevet som angrep på forumet eller meg.. eller noen andre. jeg må bare oppdatere folk med hvordan forumet startet, hvorfor enkelte valg er tatt mht. åpen/lukket forum samt litt om hvordan jeg ser på problemstillingene som er knyttet med å ha et åpen samfunn med noe så spesielt som tyske kystfort i Norge. Nå skriver jo folk om mye annet enn kystfort og bunkere... det er jo kjempebra.
Til å starte med var det litt vanskelig for meg å sette meg inn i all den nye informasjonen som kom etterhvert som nye medlemmer la inn "sine" kystfort og nå kan jeg vel trygt si at jeg beveger meg mer mot å jobbe videre med å organisere all denne informasjonen enn å delta i alt som blir skrevet.
Mange ønsker en knapp for å donere et bidrag, men har ikke noe klart ennå.. uansett.. tusen takk for dere som har skrevet dette! til da kan man alltids kjøpe bøker gjennom kystfort.com Her er en liste over hva som selges pr. idag. Mange av disse er ikke utlyst for salg, men jeg slenger ut lista uansett siden bøker er i skuddet for tiden.

Item ------ Pris ----------- Porto&Embalasje ---------- Sum
Fortress Third Reich 220,- 35,- 255,-
German Combat Equipment 130,- 30,- 160,-
German Soliders of WW2 320,- 100,- 420,-
Tyske U-båt baser og bunkere 180,- 30,- 210,- (engelsk
Militær utflykt 285,- 15,- 300,-
Mandal 1940-1945 170,- 35,- 205,-
Sunnmøre i festung Norwegen 170,- 35,- 205,- Det er bare 4 eksempler igjen! forfatteren solgte meg de siste.
Med kontroll over leia 35,- 15,- 50,-
Cold war secret nuclear bunkers 95,- 15,- 110,-
Kampf um Norwegen 240,- 15,- 255,- (utsolgt ,, flere kommer før desember)
Svenskt Rörligt kystartilleri 70,- 30,- 100,-
Kanonerna på Djuramsåsa 290,- 100,- 390,-
Blekkinge “det hemliga landskapet” 320,- 100,- 420,-
Adolfkanonene 40,6 cm 150,- 30,- 180,-
Verneplan “møvik fort, Austrått fort, Trondenes” 350,- 100,- 450,-
German west wall 160,- 30,- 190,-
German field fortifications 160,- 30,- 190,-

Mvh
Erik Hårberg
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”