Bakgrunn og sånn..

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:36, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tusen tusen takk for rosende ord 8) Men jeg vil rette takken rett tilbake til deg og andre som jeg har blitt kjent med og er aktive på forumet. Interessen min for bunkere++ har alltid vært der, men i vår trur jeg den er bare blitt sterkere! Dette takket være at jeg er blitt kjent med flere som har den samme interesse gjennom dette forumet.

Det er jo en del forumer der ute, men siden medlemene er for det meste norske så er det enklere å skrive til hverandre. Engelsk er jo en grei måtte å kommunisere på, men selv etter 7 år i usa så hakker det når jeg skriver engelsk. Glad for å kunne skrive litt norsk ... og rett i fra skjela!

Vi er nødt til å vente litt til jeg legger inn flere forumer, dette fordi jeg er litt engstelig for at det blir flere temaer enn vi er medlemer. ((det er nå laget et tema som går under navnet `kaffekroken` )
:D
Men jeg lover å ta dette opp til vurdering fortløpene. Til da så kan vi skrive under dette tema "informasjon, kommentarer og forslag".

Erik H
Last edited by Erik H on 02 Mar 2006 20:52, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:37, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kjenner meg også godt igjen i det du skrev Erik H.!
Tipper det er flere av oss med samme bakgrunn, og at vi vil få mange gode inlegg her etterhvert!

Linjen mellom lidenskap og galskap blir ofte syltynn har jeg merket.
Hvordan kan man forklare venner og kollegaer at man reiser 1000 - 1500 kilometer avgårde for å se på en "betong klump" :?
Har selv oppimot 150 kystfort på samvittigheten bare i Norge, så de fleste jeg kjenner vet vel at det dreier seg om en lidenskap.
Mens andre reiser til Middelhavet for å bade, drar jeg dit for å studere "Südwall" anleggene :D
Dette er nok utenkelig for en stor prosent av norges befolkning... Men sett fra en anne side finnes det nok hobbyer som er enda mer uforståelige!

Vet ikke om jeg tør si så mye mer enn det... Men felles befaringer er høyst interessant! Har ofte kotakt med folk rundtom i Norge, og det er mange som sitter med utrolig lokalkunnskap! Hadde det ikke vært for dette e-mail nettverket, hadde jeg aldri sett det jeg har sett til nå!

Mvh
Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:37, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Når jeg reiser rundt, om det er business or pleasure, så er alltid spørsmålet.. hvor er det en bunker!? Med ca. 750 000 bunkere i Europa skal det ikke mangle på gammel betong å hvile øynene på :shock: (da har vi tatt med alle små enkelmannsbunkere også!)
Men seriøst! Jeg kan ikke la være å spørre etter bunkere og andre installasjoner fra krigen når jeg er på ferie. Verst er det når jeg er på biltur i Europa.. Hele dager kan gå med å kjøre rundt på et lite område for å kartlegge alle bunkere. Ikke det at jeg skriver alt ned, men med digitalkamera så hoper gigabytene seg opp. Nesten nytteløst å planlegge noe; man blir nesten som et løv i vinden når man springer fra bunker til bunker på fremmede plasser.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Südwall.. det høres eksotisk ut for meg. Var det like omfattende der som Atlantikwall som jeg er mere kjent med? Grunnen til at jeg lurer er at den blir veldig lite omtalt i forhold til det området vi befinner oss i.
Ganske omfattende ja, men strekningen er mye kortere enn AW, og derfor mindre kjent... Hoveddtyngden ligger rundt Marseille og Toulon som var viktige marinebaser for tyskerne.... Men det ligger faktisk tyske festningsverk langs kysten fra Spania til Italia.

Erik
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:37, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Må bare legge mmeg i køen av gratulasjoner og si takk gud for at det er mulig å holde seg til Norsk, når det gjelder bunkerser er jeg også en av de som flyr rundt og kikker både tidlig og sent, pga unger og lignende blir det ikke tid til allverdens men prøver å få dokumentert det som finnes i mitt distrikt. har som mål å få fotodokumentert det som er og få klassifisert det, og o ulig lage en form for oppslagsverk over det som er i Aust-Agder og omegn.

det er vel på grunn av "idioter" som oss at krigstiden, i form av byggningsmessige ting blir registrert på en noenlunde fornuftig måte.
og at mye av den dokumentasjonen som finnes kommer frem og da gjerne fra utlandet og ikke Norske arkiver slik som det burde ha vært.

Werner
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:37, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

i forbindelse med mitt "evigvarende" prosjekt som går på å registrere alle HKB/MKB i europa lurte jeg på om det var noen muligheter for å lage noe her som eventuellt kan oppdateres av alle, liste, skjema, database eller lignende?

Hadde vært spennende å kunne sette flere på "saken", lista inneholder nå ca 12-1300 fort, med bevæpning og lignende, feltpostnummer, sted, osv.

Leter også ette navnelister på kommandant og lignende.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

dette er jo en glimrende ide,men for at man skal komme med tilleggsinformasjon så må jo vi vite hva du har... og jeg vet du har mye! skulle lista legges på nett slik at vi fortløpende kunne komme med nye opplysninger?

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ja jeg kunne tenke meg noe slikt, men ville jo da gjerne kun gjøre den tillgjengelig for en engere krets, dvs de som er medlemmer av forumet.

Hvis det er mulig, og kansje redigere litt på oppsettet mitt så skulle vel ikke det være umulig.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jo, jeg har da sett lista og den inneholder ganske mye. det er er jo sikkert en løsning for slikt på nettet. skal se litt rundt eller noen som har noen gode forslag?

EH
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”