Hva med alt som befinner seg under vann

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Jeg er har lett med lys og lykte gjennom forumet etter installasjoner som er under vann eller står under vann, det må vel være en del av også dette ?

Mine tanker går ikke til skipsvrak og lignende dette finnes det forum for, tenker mer på faste installasjoner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er vel mindre av bunkere som er ligger under vann, men skjønner hva du mener. Danmark har mange mange bunkere som idag står under vann, men disse er skikkelig utvasket da de har stått på stranden og tatt imot juling fra havet (strandlinjen har flyttet seg hundrevis av meter enkelte plasser?. Hva du håper på er vel bunkere som har stått under stille fersk vann som er så dyp at det er tvilsomt noen har vært der inne på en stund?

Den første bunkeren jeg tenker på er pak garasjen i Ervika, Bjugn som står under vann.. den er rimelig dyp da vannet står nesten under taket.

Skal tenke litt videre på om jeg husker flere slike bunkere

Erik H
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det er ganske mange bunkers som er oversvømte. Nå er det veldig lenge siden jeg var der sist, men på Berle på Bremangerhalvøya er det tett med bunkerser ned mot sjøen som er oversvømte opp til overflatenivå. Øde sted uten gjennomgangstrafikk så de har stort sett fått stå i fred (med forbehold om at verden har gått videre på de 15 årene siden jeg var der sist...)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Har du bilde av bunkerne ved Berle?
Flora krigshistorielag
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

superfuzz wrote:Det er ganske mange bunkers som er oversvømte. Nå er det veldig lenge siden jeg var der sist, men på Berle på Bremangerhalvøya er det tett med bunkerser ned mot sjøen som er oversvømte opp til overflatenivå. Øde sted uten gjennomgangstrafikk så de har stort sett fått stå i fred (med forbehold om at verden har gått videre på de 15 årene siden jeg var der sist...)
Er relativt godt kjent i området, men dette var nytt for meg. Har du meir info?

Eller er du sikker på at du ikkje besøkte HKB'et på Skarstein når det samtidigi tilfeldigvis var springflo? PDT_Armataz_01_18
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Har ei lita lensepumpe på lur jeg..
Attachments
CH-LT-WB80.jpg
CH-LT-WB80.jpg (52.86 KiB) Viewed 517 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Erik H wrote:Den første bunkeren jeg tenker på er pak garasjen i Ervika, Bjugn som står under vann.. den er rimelig dyp da vannet står nesten under taket.Erik H
Ja den forstår jeg godt at du tenker på. Den skulle ha vært tømt for både vann og plasttønner, tørket ut og ivaretatt som den sjeldenheten den er.
Kanskje en jobb for den lokale innsatsgruppen (BBB) på Bjugn?

Det står også en nedfelt mannskapsbunker (mest sannsynlig) oppe i skogkanten på sørsiden av Krokstadøra i Snillfjord kommune, som er fylt med tilsigsvann nesten til taket. Den står med en ringvernstilling i betong i forkant.

Ellers er torpedolagret ved Nyhavna i Trondheim fylt med en halvmeter vann, men også ellers litt vanskelig å komme inn i.

Ildledningsbunkeren på Melland Øst er fylt med vann, men man skal være litt ivrig for å dra en lensepumpe dit. Det står også en del vann i en bunker i skråningen i fellesområdet mellom de 2 batteriene.

Kommer kanskje på flere etter hvert, men en sak er nå å komme på dem, en annen hva man egentlig vil med det.
Så hvis man vil se på saklige prosjekter så er jo pak-bunkeren v. Tinboden i Bjugn en verdig kandidat. Man skal jo huske at det er et etterarbeid og vedlikehold i slike prosjekter (?) hvis man da ikke er ute etter å bare få tømt den for inspeksjon/dokumentering. - For så å la den fylles opp igjen.
JornN
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Knut Ø. wrote: Er relativt godt kjent i området, men dette var nytt for meg. Har du meir info?

Eller er du sikker på at du ikkje besøkte HKB'et på Skarstein når det samtidigi tilfeldigvis var springflo? PDT_Armataz_01_18
Fra Berle "sentrum" og ut mot det neset som stikker ut (Gotraneset) er det bunkere ganske jevnt fordelt. En venn av familien som bor der ute så jeg var der mye når jeg var barn.

Hvis du går på norgeibilder og zoomer inn på nevnte nes så ser du åpne kanonstillinger. Jeg tror dette var et middels stort anlegg som ble flyttet midt i krigen av en eller annen grunn.

Hvis du begynner i Berle og følger veien ser du at det er en del stillinger vestover.

Så vidt jeg husker var det forholdsvis mye betong der samt minst en tunnelinngang. Husker vi fikk beskjed om ikke gå for langt inn da det var langt ned.

Edit: Ser at det er gravd en del ute på neset så det kan hende noe er borte. Men det er blitt bedre oppløsning på bildene og det er ganske tett med hull der ute.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Du verden... det var mer en jeg kan huske men jeg var altså inne i KO og fjellhallene. Og mener bestemt at det er oversvømte bunkere lenger inn mot Berle. Men det kan være at stillingene i Berle var feltmessige siden de ble flyttet i 1943.

http://df.kulturnett.no/show_single.aspx?art_id=778
Attachments
Dette er lenger inn mot Berle.
Dette er lenger inn mot Berle.
berle.jpg (37.47 KiB) Viewed 475 times
Last edited by superfuzz on 29 Dec 2008 14:55, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kommer kanskje på flere etter hvert, men en sak er nå å komme på dem, en annen hva man egentlig vil med det.
Som han sa gubben...."godt sagt unge mann"
Paul S.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Superfuzz: Det er HKB 4./981 Skarsten du har vore på, ganske bra utbygd med ikkje heilt ferdig (KO er uferdig, kun platting og trapp ned til tunnellanlegget, samt at tunnellane ikkje hadde fått støpte inngangsparti med dører etc.). Dette batteriet hadde som du seier midlertidig plassering lenger inne mot Berle først, men var ikkje klar over at det skulle være noko særleg med betong igjen der.

Det er ikkje "langt ned" i tunnellanlegget. Det er eit heilt ordinært ufarlig tunnellanlegg, det er t.o.m. arena for div arrangement. Men det er som du seier litt utgraving i området så minst ei nærforsvarsstilling er borte.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hmm vi er nok ikke bortskjemt her på østlandet her er det tydeligvis ikke mye å hente, vet at det finnes flere stillinger ved Fossum i Askim, mener det heter Fossum brogalleri dette er nok levninger fra starten av 1900 som beskyttelse mot svenskene.

Det fortelles at det er fisket opp en del tyskerhjelmer mm fra elva, det fortelles også at det skal ligge artilleri på bunnen, dog er det en meget sterk strøm på stedet...
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

TrondK wrote:Har ei lita lensepumpe på lur jeg..
Hvorfor ble jeg ikke overrasket :D
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Scubasteve wrote:
TrondK wrote:Har ei lita lensepumpe på lur jeg..
Hvorfor ble jeg ikke overrasket :D
Kjekt å ha tror jeg det heter på fint. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Mitt håp er at det kan finnes gjenlevninger fra krigen som deler av tilkomsten på ett tidlig tidspunkt har blitt vannfylt, slik at man kan ha gleden av å oppdage noe hvor ikke allmenheten har vært og plyndret, tagget og hærpet !!

Veldig ot ; men da Ringnes bryggeri i Oslo ble revet, kom de over ett bittelitte gjenmurt kontor hvor det bla var en tyskeruniform litt diverse dokumenter og annet løsøre.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”