"5 på topp" listen mht. gjenbruk av gamle forsvarsanlegg:
http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=171337
Mht. nr. 4 på listen, så klarer jeg ikke i farten å plassere noe fort el. i Laukvika på Senja (med mindre det figurerer under et annet navn)?
Gjenbruk...
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Laukvik på nord-senja. Ett par km fra Botnhamn. MKB 4/512 Varden.
Ikke ferdig før krigen var over, men Ko, bunker brukt av forsvaret etter krigen. Ombygd og oppusset senest på 90 tallet i forbinnelse med Malangen torpedobatteri
Ikke ferdig før krigen var over, men Ko, bunker brukt av forsvaret etter krigen. Ombygd og oppusset senest på 90 tallet i forbinnelse med Malangen torpedobatteri
Last edited by StigG on 20 Jan 2009 21:25, edited 1 time in total.
MVH
Stig G
Stig G
Finnes en "FluWa Bar.9 (Laukvik)" under Flugmeldeabschnitt Bardufoss
Erik
Erik
Takk. Det er nok MKB 4/512 Varden det her er snakk om (ble forvirret pga. artikkelens "Laukvika", som er adskillig lengre sør på Senja...).
Hukommelse er skrøpelige greier, og nå prøver jeg å huske hva som var plassert på Varden ifbm. torpedobatteriet i Malangen - EO-sensor, radar eller reserve målestasjon, men faller vel ned på sistnevnte (korriger meg gjerne hvis noen har mer korrekt info ).
Hukommelse er skrøpelige greier, og nå prøver jeg å huske hva som var plassert på Varden ifbm. torpedobatteriet i Malangen - EO-sensor, radar eller reserve målestasjon, men faller vel ned på sistnevnte (korriger meg gjerne hvis noen har mer korrekt info ).
MKB 4/512 Varden var under bygging da krigen var over. Tre stillinger for Uto C/16 L/45 var ferdigstøpte. Kanonene fra Kirkenes var imidlertid ikke kommet lenger enn til Arsenalet i Tromsø. Batteriet var satt opp med luftvern, lyskastere, ammunisjon og sambandsutstyr. En lyskaster var plassert på Hekkingen. 13 brakker var satt opp. En korpral og 3 menige fra MKN, Ka/Tromsø overtok batteriet fra tyskerne. I mars 1946 ble det vedtatt å legge ned det som var og brakkene ble fjernet.
Men i den kalde krigens gang ble området vekket opp igjen. I 1952 ble det befart med henblikk på å legge avlyttingskabler mot ubåter. Dette ble bestemt og bygging av av asdickontrollstasjon i 2 etasjer ble startet.
Stasjonens oppgave var å dekke innseilingen til Malangen undervanns, men også å observere og melde overvannstrafikk som virket mistenkelig.
Kabel ble strukket over fjorden til Buvika I 1955 ble svingerne satt ut og all undervannstrafikk kunne detekteres. De to første befal på stasjonen ble sendt til USA på asdic-kurs. I begynnelsen var det to menige på vaktsystem. Senere var det opp til 6 menige på stasjonen. I friturnen tilhørte de Skattøra Sjøflystasjon, Tromsø. Etter at stasjonen hadde operert fra 1955 ble den nedlagt i 1969. Undertegnede har vært med på øvelse med ubåt for å trene operatørene på land. Dette er vel en periode som er lite kjent utenfor det helt lokale.
Men i den kalde krigens gang ble området vekket opp igjen. I 1952 ble det befart med henblikk på å legge avlyttingskabler mot ubåter. Dette ble bestemt og bygging av av asdickontrollstasjon i 2 etasjer ble startet.
Stasjonens oppgave var å dekke innseilingen til Malangen undervanns, men også å observere og melde overvannstrafikk som virket mistenkelig.
Kabel ble strukket over fjorden til Buvika I 1955 ble svingerne satt ut og all undervannstrafikk kunne detekteres. De to første befal på stasjonen ble sendt til USA på asdic-kurs. I begynnelsen var det to menige på vaktsystem. Senere var det opp til 6 menige på stasjonen. I friturnen tilhørte de Skattøra Sjøflystasjon, Tromsø. Etter at stasjonen hadde operert fra 1955 ble den nedlagt i 1969. Undertegnede har vært med på øvelse med ubåt for å trene operatørene på land. Dette er vel en periode som er lite kjent utenfor det helt lokale.
Takk for interessant info.
Burde vel være mulig å se noen rester av dette i dag? Jeg finner imidlertid ingen spor i området Varden - Laukvik på Norge I Bilder, så det spørs om området har vært sensurert, og enda ikke "avdekket" (til tross for at f.eks. området rundt det nye torpedobatteriet, Rødbergodden fort osv. nå er godt synlig)?learg wrote:Tre stillinger for Uto C/16 L/45 var ferdigstøpte.
Undertegnede sitter med bilder tatt sommeren 1995 som viser kanonstillinger og det meste av det da gjenværende tyskbygde.
Det er mange år (5-6?) siden jeg var der ute og kan ikke si noe om hvorledes det ser ut idag. Men det kan vel bli en tur forbi når vi i mai/juni er kvitt snøen. Historien om Laukvik kontrollstasjon(1955-1969) foreligger ved Tromsø Forsvarsmuseum.
Det er mange år (5-6?) siden jeg var der ute og kan ikke si noe om hvorledes det ser ut idag. Men det kan vel bli en tur forbi når vi i mai/juni er kvitt snøen. Historien om Laukvik kontrollstasjon(1955-1969) foreligger ved Tromsø Forsvarsmuseum.
Ok. Takk for info.learg wrote:Undertegnede sitter med bilder tatt sommeren 1995 som viser kanonstillinger og det meste av det da gjenværende tyskbygde.
Det er mange år (5-6?) siden jeg var der ute og kan ikke si noe om hvorledes det ser ut idag. Men det kan vel bli en tur forbi når vi i mai/juni er kvitt snøen.
Konkluderer da foreløpig med at området er blant dem som enda ikke er "avsensurert" på bla. Norge I Bilder.
Hvis noen har mulighet til å plassere posisjonen på restene i Laukvik (og andre eks-tyske objekter) ville jeg sette pris på det.
Her er et par tips ift. hvordan en finner posisjoner på div. nettjenester:
http://tomtom.nystul.no/forum/viewtopic ... 021#p62021
Hei.
Ser at i noen norske dokumenter fra-45/46 kalles fortet Skurveneset.
Foruten hovedskytset,som var i Tromsø, står det oppført "1 stk. 20 mm. Madsen LV".
Sigfred R.
Ser at i noen norske dokumenter fra-45/46 kalles fortet Skurveneset.
Foruten hovedskytset,som var i Tromsø, står det oppført "1 stk. 20 mm. Madsen LV".
Sigfred R.