Hvordan fjerne gammel maling?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jaja... Da var det veldig klart at det var en norsk løve som tittet frem under malingen. Etter en omgang med Aceton måtte malingslagene gi tapt og frem kom dekalen. Litt skuffet over at det var noe så kjedelig som en NORSK dekal, for jeg trodde jo hjelmen var tysk på alle måter... Men, men...

Jeg vet ikke jeg, men kan det se ut som det ligger noe bak løven? Kanskje jeg skal skrubbe litt mer... ? hehe...

Når det gjelder fargen som kom frem under malingen. Kan dette være tysk farge eller er det en norsk farge? Den er ikke fullt så grå som det ser ut på bildet, men noe grønnere om det sier noe...
Attachments
Norsk Løve, tysk hjelm. Skuff.....
Norsk Løve, tysk hjelm. Skuff.....
hjelm 4.jpg (363.06 KiB) Viewed 247 times
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bactuz wrote: Kanskje jeg skal skrubbe litt mer... ? hehe...
Do it, do it... jejeje PDT_Armataz_01_11
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Jeg sa jo det at det var en norsk løve så du kan ikke ha blitt så skuffet.
Skal du se om det er tysk farge på den så må du nok lete under den du har skrapt frem nå.
Begynn på innsiden av hjelmen da så slipper du å herpe den norske malingen før du har sett hva som er under.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja Scuba. Jeg visste det var en norsk løve, men ble litt skuffet for det... hehe...

Under den norske løva så var det en norsk løve til.... Bare eldre og hvitere. Og under den igjen så var det blankt stål...

Så det er vel tvilsomt om denne hjelmen har vært i tysk tjeneste eller hur?
Men en tysk M40 hjelm er det utvilsomt, og den er ekte. Ikke noen fake kopi har to forskjellige norske løver på siden... hehe.. PDT_Armataz_01_18
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Den har garantert blitt brukt av tyskerne under krigen, de strippet en del hjelmer ned til stålet før de malte de på ny så det har nok skjedd her.
Ellers så hadde du en hjelm du kunne solgt for 1000 peng, nå får du 600-700 for den hvis du maler den i orginal farge og setter på nye (fake) dekaler.
Det er minst 4 forskjellige norske løve dekaler, på denne hadde du tydeligvis to stk. Nå har du ingen.
En orginal tysk hjelm brukt av tyskerne under krigen så gjennbrukt av den norske hær/hv er også en viktig del av historien og kommer til å øke ganske bra i pris i fremtiden.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det eneste jeg var interessert i, var å finne ut om det var tyske dekaler under. Ville gjerne finne ut hvor den hadde vært brukt om det var mulig.
Om verdien hadde vært 1000 eller 2 kroner gjør meg egentlig ingen verdens ting, for denne hjelmen hadde uansett aldri blitt solgt. Den skal jeg ha for meg selv...

Så nå skal hjelmen vaskes ren og lakkeres i en farge som originalen. Så skal den tilbake på hylla og se pen ut... Thats it.
Hadde bare vært gøy å vite hvilke dekaler jeg skal bestille for å få den komplett. Derfor prøvde jeg å lete under malingen.

Kai
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Legg ut bilde når hjelmen er klar da. Morsom tråd det her :)

Kai
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Da kjøper du enten hær (sølv ørn) eller kystartilleri/marine (gull ørn) og trikolor. De selges på qxl ganske ofte for en liten hundre lapp eller to.
Det var ikke meningen å klage, du får selvfølgelig lov å gjøre hva du vil med hjelmen din.
Men jeg var temmelig sikker på at du ikke ville finne noe tysk ørn under der.
Og som andre sa her, setter stor pris på om du legger bilder av hjelmen ut her. Gjerne av hele prosessen.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

det var helt vanlig etter krigen å sandblåse hjelmene,og farge innerlæret rødlig.er du heldig har de ikke tatt seg bryet med å sandblåse innvendig,og du kan da se hva slags farge hjelmen egentlig hadde. er litt synd de gjorde dette. mange fine kamohjelmer som har gått tapt slik.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

dekaler kan du kjøpe her
http://www.1944shop.com/index1.html
koster ca en hundrelapp + porto
Hilsen
Jan
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Skal prøve å holde dere oppdatert i amatørens arbeid :)

Tok det ikke som klaging Scubasteve. Gjorde ikke det. Men ville bare poegtere at det ikke handlet om å restaurere en gammel hjelm her. Jeg ville bare finne opphavet og så lakkere den og plassere på rette dekaler om mulig. Så jeg beklager om jeg opprører enkelt samlere her som føler jeg banner i kirken ved å gjøre det jeg gjør, men dem om det.

Her er ihvertfall et bilde av andre siden som jeg fjernet dekalene på. Har fremdeles løven på den andre siden enn så lenge.
- Så jeg har fremdeles to løver Scuba PDT_Armataz_01_18 hehe...

Det andre bildet viser hvordan hjelmen så ut da jeg kjøpte den... Ikke særlig pent.

Ser at det kommer til å gå med endel Aceton for å få vasket hele hjelmen ned til stålet. Prøvde med bremsevæske også, men den hadde jo bare 20% av effekten til Acetonen. Sikkert helt topp om man skal fjerne maling veldig forsiktig, men her er det altså tut-og-kjør-teknikken som gjelder.... Vrooom!
Attachments
Fint malt? Nei takk. Få det bort!
Fint malt? Nei takk. Få det bort!
hjelm 6.jpg (239.01 KiB) Viewed 171 times
Bye bye løve...
Bye bye løve...
hjelm 5.jpg (224.9 KiB) Viewed 171 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

mikke wrote:det var helt vanlig etter krigen å sandblåse hjelmene,og farge innerlæret rødlig.er du heldig har de ikke tatt seg bryet med å sandblåse innvendig,og du kan da se hva slags farge hjelmen egentlig hadde. er litt synd de gjorde dette. mange fine kamohjelmer som har gått tapt slik.
Denne hjelmen er nok sandblåst innvendig også for fargen inni stemmer med den fargen som var under malingen...
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hiver innpå ett lite spørsmål så jeg unngår å starte egen tråd.
Har noen hjelmer liggende.Bla. en M40 og en M 17 el. Begge er brukt etter krigen av sivilforsvaret, så de er malt gul. Noe å ta vare på ?
mvh
Paul S.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

så definitivt. er faktisk endel som samler på de og dekaler kan finnes under malingen også :)
mvh Atle M
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, det var ihvertfall overraskende enkelt å fjerne maling med Aceton, så de gule hjelmene dine Paul kan fort bli grønne om du har lyst til det :)
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”