VANDREHISTORIER.

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tror ikke det stemmer. Har ruslet rundt det fjellet en del, og det finnes riktignok en del fjellanlegg der, men noe som er stort nok til å brukes som hangar har jeg ikke sett.
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Om noe slik ble bygget ville det vel etter all sannsynlighet blitt sprengt under evakueringen?
Når man "gidder" å sprenge selv små Ringstände er det vel lite lurt å la bombesikre flyhangarer stå urørt :-)

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg vandrer ukentlig i dette området og noe slikt anlegg har jeg ikke sett spor av.Derimot var det flere store hangarer i området,ihvertfall 2 som jeg vet om men de var ikke i fjell.En lå litt til høyre for flyvraks bilde og en lå litt hittenfor.Den sistnevnte kan man ennå se den dag idag i form av en stor betongplatting og det går flere trapper ned til en slags underetasje.I fjellet som heter Nosfjell som ligger tett ved var det et Lasarett.
Dolmen
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

He he, det går mye rykter om Nosfjellet på folkemunne. Har inntrykk av at det er en stor sveitserost. Kanskje derfor GSV er så hissige på å jage bort folk. Jeg bare spør. Men jeg lurer på hvor all løsmassen i så fall er blitt av? Det går kanskje et hemmelig transportbånd under jorda fra Nosfjellet til knuseren i Bjørnevatn 10 km unna. Det må ha vært litt av en jobb å forsere den brådype Langfjorden... :D
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fikk høre her om dagen at det i Larvik vistnok skal være en person som har en fungerende lyskaster fra krigen.
Han bruker den ikke, kun ved lystige lag etter slik jeg forsto det.

Vedkommende som fortalte dette sa han lyste opp bøkeskogen med denne.
Spriti
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2009 12:46

Akkurat om den i Larvik har jeg ikke hørt men der finnes lyskastere fra krigen som er restaurert og i full operativ stand, både 150cm og 60cm.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:50, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

En vandrehistorie fra Høybuktmoen Flyplass går ut på at da tyskerne forsvant i 44 ble alle etterlatenskaper fra bunkere og brakker i området dynget utenfor et stup ned i en kløft og fylt over.
På 90-tallet ble det gravd noen grøfter for vannledninger for bebyggelsen i området og da ble det funnet en ørn med hakekors som stammet fra en av mannskapsmessene til LW.Ørnen var i metall,mulig aluminium og hadde et vingespenn på en meter.
Gravemaskinføreren var en finsk gjestearbeider som visstnok tok ørnen med seg.
Har og hørt en annen versjon av samme historie hvor alt er helt likt bortsett fra at denne gangen fant han to slike ørner.
Etter lang lang tid har jeg endelig funnet ut hvem han var og det viser seg at han er i Norge som maskinfører fortsatt og jeg har fått både navn og sted så jeg skal høre med ham om opplysningene stemmer eller om det bare er nok en vandrehistorie. :)
Området der grøften går er spennende nok det,jeg har funnet mye rart der men ingenting av slike dimensjoner.Idag er sporene etter grøften grodd igjen men fyllingen kan tydelig sees som en unaturlig forlengelse av en utkjørsel ved E6.Ta med gravemaskin! PDT_Armataz_01_18
Dolmen
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

En vandrehistorie er om de gruppene av "Sølvrever" som ble plassert i Øst-Finnmark våren 1945 etter at russerne hadde overtatt området.
En av disse gruppene ble tatt etter bl.a å ha vært å snoket opp opplysninger i Jarfjord-området,ved Storskog.
Da de ble tatt var de uten noe særlig utstyr og det antas at de hadde tilholdssted skjult et sted i fjellet.Noen sier dette ble funnet mens andre hevder at det fortsatt ligger der oppe siden agentene nektet å oppgi stedet....
Dolmen.
huron
Posts: 9
Joined: 23 Jul 2009 8:23

Hiver meg på vandrehistoriene her, kall meg kanske gal og for godtroene men under 2.ww og den kaldekrigen skjedde det mye rart... Kommenter gjerne :)

Jeg har tidligere sett en her på forumet som skriver om kjevik og at massen for å bygge denne flyplassen delvis stammer fra fjellet i nærheten. Jeg har selv hørt dette fjellet ble sperret igjen av tyskerene og at de fikk bare kastet en brøkdel av det som var inni fjellet. Det som ble kastet ble dumpet i vannet på oversiden og her er skal det visst nok være strengt forbudt å dykke.. Muligens var dette starten på en ubåtbase for ryktene sier at det skal være mulig å ta seg inn hit via sjøveien med dykkerutstyr...(!?)

Jeg har også hørt at varoddbrua som forbinner øst og vest kristiansand var innsatt med sprengstoff og at dette ikke ble fjernet før i 1996. Dette stemmer vel også overns med historiene om at det er bygd ned sprengstoff i veiene som går i lyngen-linen og at stort sett alle bruer i Finnmark fortsatt er innsatt med sprengstoff(?)

hehe ble vel mye skrøner, men dette går nå på folkemunne i Kristiansand i alle fall.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

huron wrote:Jeg har også hørt at varoddbrua som forbinner øst og vest kristiansand var innsatt med sprengstoff og at dette ikke ble fjernet før i 1996. Dette stemmer vel også overns med historiene om at det er bygd ned sprengstoff i veiene som går i lyngen-linen og at stort sett alle bruer i Finnmark fortsatt er innsatt med sprengstoff(?)
Dette er vel eksempler på historier som antagelig har sin opprinnelse i noe som delvis er sant, nemlig at infrastruktur ble forberedt for demolering vha. egne nisjer/kanaler etc. for sprengstoff. Kombinerer man dette med det faktum at det fra tid til annen dukkker opp rester fra krigen (f.eks.: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 905226.ece ), er grunnlaget for slike historier lagt...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

huron wrote:Hiver meg på vandrehistoriene her, kall meg kanske gal og for godtroene men under 2.ww og den kaldekrigen skjedde det mye rart... Kommenter gjerne :)

Jeg har tidligere sett en her på forumet som skriver om kjevik og at massen for å bygge denne flyplassen delvis stammer fra fjellet i nærheten. Jeg har selv hørt dette fjellet ble sperret igjen av tyskerene og at de fikk bare kastet en brøkdel av det som var inni fjellet. Det som ble kastet ble dumpet i vannet på oversiden og her er skal det visst nok være strengt forbudt å dykke.. Muligens var dette starten på en ubåtbase for ryktene sier at det skal være mulig å ta seg inn hit via sjøveien med dykkerutstyr...(!?)

Jeg har også hørt at varoddbrua som forbinner øst og vest kristiansand var innsatt med sprengstoff og at dette ikke ble fjernet før i 1996. Dette stemmer vel også overns med historiene om at det er bygd ned sprengstoff i veiene som går i lyngen-linen og at stort sett alle bruer i Finnmark fortsatt er innsatt med sprengstoff(?)

hehe ble vel mye skrøner, men dette går nå på folkemunne i Kristiansand i alle fall.
Har hørt en historie at da man bygde Varoddbrua, fant man ut først etterpå at det ene brufundamentet hvilte oppe på en gammel hornmine! Så det er nok mange variasjoner rundt temaet Varoddbrua og sprengstoff :wink:

Jeg tror mye av de ryktene rundt den ubåtbasen ved Kjevik har sitt utspring i NATO-minelageret lengre inne i Ålefjærfjorden.
Mvh
Tormod
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Natter wrote:
huron wrote:Jeg har også hørt at varoddbrua som forbinner øst og vest kristiansand var innsatt med sprengstoff og at dette ikke ble fjernet før i 1996. Dette stemmer vel også overns med historiene om at det er bygd ned sprengstoff i veiene som går i lyngen-linen og at stort sett alle bruer i Finnmark fortsatt er innsatt med sprengstoff(?)
Dette er vel eksempler på historier som antagelig har sin opprinnelse i noe som delvis er sant, nemlig at infrastruktur ble forberedt for demolering vha. egne nisjer/kanaler etc. for sprengstoff. Kombinerer man dette med det faktum at det fra tid til annen dukkker opp rester fra krigen (f.eks.: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 905226.ece ), er grunnlaget for slike historier lagt...
Enig med Natter. Det ble bygget sprengkammer inn i de fleste bruer, slik at det skulle være enkelt å sprenge. I tillegg ble det lagret KOMØDsatser (komunikasjons ødeleggelse) ved beredskapslagere i rimelig nærhet. Det var sprengstoff beregnet og tillpasset for å oppnå tilfredsstillende resultat. Ved siden av sprengkammer i bruer er det tilsvarende i mange tuneller. Legg merke til at i mange veituneller som er kledd med elementer innvendig er det et felt nær midten som er bare rent fjell. Der kan du finne grove borhull som er plugget, ofte med et skrulokk, her skyves sprengstoffpølser inn og tunellen kan blokkeres ved sprengning.
ervold
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg kjenner til en vandrehistorie fra Karmøy. Eg vett ikkje om de på forumet har noe imot gjennferdshistorier , men det finner eg jo fort ut med denne historien :
Faren til en eg kjenner godt skulle overnatte i telt oppe ved Burmaveien(vei laget av tyske krigsfanger) . Han slo leir
i utkanten av en skog en må kjøre gjennom fra Ferkingstad. Eg er ikkje sikker på i hvilken forbindelse han var på burmaveien i . Det eg husker av historien er at han gikk ut av teltet i et nødvendig ærend. På vei tilbake til teltet la han merke til at han ikkje var alene likevel. For et stykke unna på veien så han noen var ute å gikk tur i natten . Han bestemte seg for å se hvem dette kunne være . Da den fremmede personen kom nærmere så han at det lignet mer og mer på en soldat i uniform som kom gående imot ham . Da den fremmede spaserte forbi ham såg han at det var tysk soldat han hadde sett , for uniformen hadde tyske kjennemerker . Faren til min venn var aldri i tvil om at det var et gjennferd /spøkelse han hadde sett der oppe den natta . PDT_Armataz_01_08
Om denne vandrehistorien ikkje hører hjemme her i forumet så er det bare til å slette den . PDT_Armataz_01_05
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Flott historie. Kan ikke bli bedre. :)
[url=http://hvor.derdubor.no]hvor.derdubor.no[/url]
[url=http://www.gulesider.no/kart]Gule Sider - Kart[/url]
[url=http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2]Statens Kartverk[/url]
[url=http://www.imageshack.us]imageshack.us[/url]
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”