spleiselag på krigsminner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Konklusjonen må bli at jeg synes det må være en fair ting å spørre om andre vil være med på ta løftet det faktisk er å tilby alle en gratis tjeneste selv om det er hobbyen din.
Hvis det som i ditt & Kystfort sitt tilfelle spørres pent er det en fair sak...Man gir og man får.... Og nettop derfor jeg har åpnet lommeboka for noen av forumene i jungelen av nettsteder om annen verdenskrig som jeg synes har gitt meg noe igjen ;-)

Tenkte egentlig mer på steder hvor man daglig nærmest truer med nedleggelse dersom ikke folk betaler eller har egne "hemmelige avdelinger" for de som betaler.... Ikke kast dere på den bølgen ;-)

Man må også huske at det er nettop medlemmene som gjør forumene attraktive, ofte ved hjelp av egen innkjøpt dokumentasjon, egne studier, erfaringer, bilder osv. Det i seg selv er jo en form for betaling....Ikke sant?

Mye nytt & interessant stoff = Mye medlemer/stor traffikk.
Jo mer traffikk man har, jo større argumenter har man ovenfor potensielle sponsorer som bokhandlere, militaria forhandlere osv.
Ellers er det jo en del midler i det offentlige man kan søke om støtte, men da skal man kanskje ha en plan å vise til??

Mvh
Erik E
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Nei, det offentlige kan man glemme, da må man i så fall være registrert som organisasjon.
Når du nevner dette med nettsteder som truer med nedleggelse, må jeg som gammel webmaster si at jeg har sett store nettsteder nesten gå under pga. arbeidsmengden webmastere blir pålagt av sine besøkende. Det er alltid de som ikke klarer å si nei og dermed forplikter seg til et tonn med arbeid.
Jeg forstår utav dine innlegg at du ikke helt har forståelse for webmastere som føler det slik, men jeg tror du kan være enig i at disse faktisk kan gå lei av hobbyen når den krever mer enn den gir. I dette tilfellet har jeg et bestemt 2. verdenskrigsnettsted i tankene, som i en lengre periode var verdens største. Jeg kjenner litt til webmasteren der, etter å ha brent lyset i begge endene, fikk han plutselig nok og ville til slutt prøve å selge nettstedet. Da var han, ifølge mange, plutselig profitør og skulle tjene penger på at andre gjorde nettstedet hans stort. Det var igrunnen å helle bensin på bålet, og ingen hørte fra ham på lang tid, han svarte ikke på mailer, osv. Han forsvant rett og slett vekk fra cyberspace. I dag er nettstedet en skygge av seg selv og alle besøkende måtte prøve å finne andre samfunn der de kunne dyrke sin interesse.
Det du og mange med deg glemmer er at internett faktisk er avhengig av webmastere for at netsteder skal fungere. Man tar som en selvfølge at siden dette er hobbyen din, skal du derfor like det du gjør 24/7 og tilby dette kostnadsfritt for oss andre i alle år fremover.
Når hobbyen da går over til å bli en utrivelig, kostbar jobb, er det ikke rart at webmastere får nok og krever noe igjen. Du har helt rett i at kunnskapen man får på forumene er utrolig givende, og kontaktnettet utvides, men det er sider ved det å være webmaster som ikke andre ser. Man får ubehagelige mailer, folk begynner å spore opp privatnummeret ditt og ringer til alle tider. (En amerikaner begynte å ringe meg midt på natten, for det var jo dag i USA), det er overraskende mange som faktisk blir oppriktig fornærmet og forbanna om man ikke øyeblikkelig tar seg tid til å hjelpe dem der og da eller svare akkurat dem på private henvendelser innen 24 timer, og til slutt har vi dem som klager over stoffet på nettsidene; at det er for mye av ditt og for lite av datt. Selv har flesteparten av disse ikke bidratt med et ord på nettet. Du kjenner sikkert til at folk har lettere for å gi beskjed når de er misfornøyd med noe enn når de er fornøyd. Jeg kan derfor langt på vei forstå webmastere som mister litt gnisten og gjerne ønsker at den store mengden med besøkende kunne bidra mer til nettstedet som jo definitivt disse også tjener på.
Kurt Monsen
Som er fornøyd (ennå) og forståelsesfull webmaster i www.nuav.net
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Huff, jeg leste først etterpå at jeg kanskje var for urettferdig mot deg, Erik. Jeg mistenker ikke deg for å være blant dem som ikke forstår hva som ligger bak driften av en nettside, det var sent på kvelden og ole lukkøye var sterkt på besøk, osv, osv.
Beklagende Kurt PDT_Armataz_01_09
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Jeg er en av de som generelt sett er vanskelig når det gjelder betaling til websider. Jeg vil ikke gå så langt å si at det er ett prinsipp å ikke betale, men det er ikke langt unna sannheten.
Man nevner ett generelt nettsted som går dårligere, dette av forskjellige årsaker. Noen av de kan være den webmasters jævlige arroganse, stadige syt om penger, trusler om nedleggelse osv. De som besøkte den siden når det gikk i dass kan vanskelig ha en annen oppfattning.
Skulle jeg f.eks støtte en side med en månedtlig skjerv så ville jeg satt som betingelse at websiden ikke lenger var ett foretak for webmaster, men ett foretak for ett felleskap av personer med samme interesse.
Med de følger det hadde vært for websiden når det gjelder føring av inntekter og utgifter osv. Dette gjelder websider som annonserer eller oppfordrer til pengestøtte. En helt annen ting er å bidra med en skjerv utifra egen interesse eller at man ser/vet at webmaster sliter med å holde dette gående.
Hva folk tenker og mener om det får så være, men det er ikke for at jeg misliker webmastere eller tror at de gjør profitt. Det siste bryr meg midt på ryggen. Jeg liker å vite hva jeg gir til, og hva det går til. Så enkelt er det.
WWW er ett flyktig sted, det som er flott i ene øyeblikket er ute i det neste. Mitt beste tips er som man sa til skomakeren, bli ved din lest. Hold det enkelt og ukomplisert.

Dette er jo ett innlegg i anledning spleiselag. For å lette på litt av byrden til webmaster kan jeg ta på meg arbeidet for de som vil være med å spleise på KTB´r, mikrofilmer osv. fra ymse steder.
De som vil være med på noe slikt gir meg beskjed via PM med epostadressen, så ser vi om der er interesse for det.
Før man går i gang vil der da bli sendt rundt ett oppsett/forslag om hvordan vi går fram.
mvh
Paul S.
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Det var jo interessant, Paul. Det sier litt om avstanden mellom en webmaster og deg når du av prinsipp ikke ønsker å støtte en nettside økonomisk, det lukter litt surt av den, men det får nå klistre seg til din kappe. Når det kommer til problemstillingen du nevner med at en støttet nettside ikke skal være et "One man show" er også rar. Det virker da som om dine donerte midler havner rett i en slu webasters lomme og brukes til å berike dennes materalistiske verden. Med flere i styre og stell vil dette ikke være et problem, slik jeg forstår deg. Nå engang internets muligheter også dets begrensninger. Folk er spredt over hele verden, de som ville vært med på å jobbe med en bestemt nettside, ville ha store problemer med å møtes. En annen ting er dette med flere ledere (eller kokker som jeg ville sagt) som faktisk kan skape en grobunn for mye rart. Som du sikkert kjenner til, er det flere krighistoriske lag her i by'n som har gått dukken pga. sprikende ønsker i styre og stell. Derfor er de aller fleste nettsteder diktatorisk styrt uten fremlegg av hverken økonomi eller annet, og det ser jammen ut til å fungere! Til slutt vil jeg bare kommentere sytetet webmastere (Jeg vet at du ikke sikter til meg), "det er ingen som spør hvorfor Jeppe drikker", det er kanskje slik at sytet starter når webmaster ser at man ikke har noen på lag men at alle tar tjenestene en webmaster gjør som en selvfølge Jmf. mitt tidligere innlegg. Tror ikke det er et eneste seriøst nettsted i verden som har startet sin karriere med syt av dette slag, men at det over tid har utviklet seg slik. Det er forøvrig rart at svært mange forventer at dersom man har startet opp en nettside, har man å holde kjeft og opprettholde siden ellers er man en snøball og en sytepave som ikke lenger skal tas seriøst. Hvor er solidariteten sier nå jeg. Av prinsipp. PDT_Armataz_01_11
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ser ut som vi entrer et ømfintlig tema her med sprikende meninger....
Det er sikkert mange gode argumenter på begge sider av denne saken, men jeg må si meg delvis enig med Paul, selv om han bruker litt sterkere ordlag enn meg :-)

Jeg er selv delaktig i en webside, men skal ikke påberope meg noen webmaster tittel da alt vi gjør er å legge ut info vi plukker opp ute langs kysten. Det kunne ikke ramlet meg inn å bedt besøkende om penger for å drifte siden, da den er laget 100% ut av eget ønske.
Kommer selvfølgelig mye kommentarer til oss og, spesielt fra folk som synes sidene er rotete, dårlig designet, feil språk osv, men det svelger vi lett! På vår side kan de som føler for det støtte oss ved å kjøpe en bilde CD eller en bok.... CD`er koster rundt 70 Kr, men er nesten gratis å produsere.... På den måten dekker vi ihvertfall inn serverplass + at da kan folk klage så mye de orker over nettsiden (Som jo er en gratistjeneste)
Det ville selvfølgelig vært solidarisk & hyggelig av folk å donere oss penger, men da synes ihvertfall vi at vi får visse forventninger å leve opp til i form av hyppigere oppdateringer, mye "unikt stoff", spennede nyheter på bunkerfronten osv.
Tror ikke folk gidder å donere månedlige beløp uten månedlige oppdateringer for å si det sånn.... Blir jo nesten som å kjøpe samme avis to ganger samme dag ;-)

For at det ikke skal skapes misforståelser er dette siden jeg snakker om som min/vår:
http://www.atlantikwall-research-norway.de

Mvh
Erik E
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Jo, jeg tar den Erik! Det er bare det at etter endel år som webmaster selv, må jeg si at jeg forstår webmasteres problemstilling godt, jeg tror mye av problemene er onde sirkler. Webmastere trenger penger og folk vil ha oppdateringer og nytt stoff som ikke blir produsert fordi webmaster er oppgitt av å dra så mye av lasset selv (Det er jo et samfunn man forsøker å skape på nettet), så klager folk på manglende stoff og vil ihvertfall ikke hjelpe, osv. Det er en lei utvikling, men som sagt, jeg vet at det er mange webmastere der ute som er enig i de ting jeg har nevnt. Det er og blir mye jobb med en nettside og aktive brukere er ikke alltid like flink til å forstå dette. Det blir litt som å kjøpe en buss der alle som sitter på forventer at bussjåføren er usedvanlig grei, selv mot de frekkeste passasjerene, alle forventer at de kan reise gratis hvis noen få av dem forteller bussjåføren en god historie. Om han ikke liker det, har han seg selv å takke, den drittsekken, han kjøpte jo en buss! Kanskje ikke verdens beste sammenlikning, men, men :-)
Som sagt jeg skal gjerne ikke klage for mye, men dersom Pauls oppfatning av å støtte et nettsted er den generell oppfatningen folk flest har (Ikke vet jeg), er det ikke rart at nettssteder kommer og som regel går.
Hilsen
Kurt Monsen
Nå må det samtidig undertstrekes at nettstedet Nuav ikke er truet av nedleggelse, ei heller at webmasteren der er en sur blei, men mer i retning av at han forstår problemstillingen til andre webmastere som kan bli "slitin" av 24/7 hobbyen sin.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Håper ingen sitter med det inntrykket at jeg ber om penger av noen. jeg fortalte om regningen, men bare fordi utgifter ble nevnt. Ville bare fortelle at jeg og Kurt bruker en del penger for å formidle den informasjonen vi legger ut. Neppe noen bombe PDT_Armataz_01_25

En ting er sikkert. Kystfort.com dauer ikke med en gang! Jeg har faktisk anskaffet meg kystfort.no også! PDT_Armataz_01_11

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette er jo ett innlegg i anledning spleiselag. For å lette på litt av byrden til webmaster kan jeg ta på meg arbeidet for de som vil være med å spleise på KTB´r, mikrofilmer osv. fra ymse steder.
da er paul s sjefen for ...micro..ktb..ymse ...høres dyrt ut!

erikh
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje ikke verdens beste sammenlikning, men, men
Kan jo vri på det og si at om du inviterer venner på dugnad i bussen din er det kanskje ikke et sjakktrekk å spørre om betaling neste gang de sitter på ;-)

PS:
Tror ingen her bestrider at det er mye mas og stress å drive en web side, men det er ikke akkurat sakens kjerne.... Vil våge å påstå at folk maser enda mer om det er en "betalingstjeneste" de har forventninger til....


Ville bare fortelle at jeg og Kurt bruker en del penger for å formidle den informasjonen vi legger ut. Neppe noen bombe
All ære for det, men husk at alle oss brukere her også har våre utgifter med det som legges ut på forumene. Tør ikke skrive så mye mer om det i tilfelle kona skulle forville seg inn her, men det er ihvertfall for mitt vedkommende en ganske betydelig kostnad knyttet opp mot denne hobbyen.
Eksempelvis kostet det meg nesten 10000 å reise til Tromsø i fjor.
Har en årlig kjørelengde som får en gjennomsnitts forsikringsselger til å gni seg i hendene, er stamkunde på Bokkilden.no og bytter foto utstyr oftere enn......:-) På ferjer og bomringer langs vestlandet har de meg på fornavn osv. - Men dette er jo noe jeg helt og holdent velger selv!
Dersom noen trenger bilder, "rapporter" eller tegninger av det vi kommer over så skal jeg gledelig poste det både her og andre steder, men det ville blitt med en viss bismak hvis jeg i tillegg skulle måtte betale for "å få lov" å legge ut dette til almenn beskuelse!

Når det er sagt så vil jeg gjenta det jeg sa innledningsvis at hverken Kystfort eller NUAV fremstår i denne kategorien, men når vi først startet diskusjonen vil ihvertfall jeg fullføre det jeg begynte på.

Uansett , begge to: Stå på!
Uten dere ville internett ikke vært det samme :-)
Mvh
Erik E
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Nå er vel ikke du heller den gjennomsnittlige besøkende på nettsidene våre heller Erik :-). Du har vært en god støttespiller til Nuav gjennom årene, nå ser det ut til at Kystfort.com også får nyte godt av din kompetanse, så jippi for det!
For å ta busshistorien enda lenger: Hvis man skulle punktere, er det ingen som går av bussen for å hjelpe, alle henger ut vinduene for å kjefte på deg mens du skifter dekk.
Forøvrig vet alle at dugnader lønnes i øl og ikke bussbilletter!
Kurt :D
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Om språkbruken er noe krass så vil ikke det si at jeg ikke forstår problemstillingen sett fra webmasters side. Dine ord om en slu webmaster får du stå for selv, det er langt fra mine tanker. Ett enkelt oppsett med inntekter/utgifter ved årets slutt kveler alle diskusjoner om slike. Og som jeg sa, dette er mine tanker om websider som oppfordrer til betaling.
Nok om det, Hårberg lurte på om det var dyrt med KTB´r m.m. Det er det ikke. Man skal jo ikke bygge opp en omfattende samling, men prøve å få kjøpt inn relevant informasjon.
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Håper dere nå er ferdig med bi diskusjonen deres og at vi nå kan komme til sakens kjerne, spleiselag på diverse Tyske dokumenter.

hva vil vi ha?
hvordan får vi tak i det?
og hva investerer vi i dette?

hvem oppbevarer i tilfelle orginaler?

Werner
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Når det gjelder innkjøp av materiale fra Helgeland så har Helgeland Museum noe mider. Problemet vårt er:
1. Vet ikke hvor vi skal lete.
2. Dårlig tid til å lete.
Hvis noen vet om materiale fra Grønsvika eller de andre kystfortene på Helgeland kjøper vi altså gjerne inn og deler med andre på forumet. Dette kan både gjelde bilder på f.eks. ebay og arkivmateriale fra Freiburg eller NARA. Originale kopier ønsker vi imidlertid å beholde selv som dere sikkert skjønner.

Hvis det er materiale fra andre deler av landet som vi mener er nyttig for oss så vil vi selvsagt vurdere å kjøpe inn slikt også. Tenker da spesiellt på bilder av intereiører o.l. siden vi trenger dokumentasjon da vi har tenkt å restaurere enkelte bunkere i Grønsvika, og at det kan brukes i utstillingssammenheng.

Hvor mye midler vi kan bruke på dette vet jeg ærlig talt ikke. Det kommer jo an på hva som er mulig å få tak i, men er det omfattende bør det la seg gjøre å få til et samarbeidsprosjekt med andre aktører som arkiver og biblioteker. Da er det også mulig å få offentlig støtte fra ABM-utvikling og andre offentlige instanser. Prosjekter av denne art er imidlertid veldig arbeidskrevende for oss, og vi må da vite at resultatet er bra før vi iverksetter noe slik. Vet ikke om dette er intersseant for Kystfort.com heller. Noen lapper kan vi imidlertid helt sikkert avse fra driftsbudsjettet vårt.

Inge S
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Antydet at jeg kunne ta meg av dette med evnt. bestilling osv.
Foreløbig er det for få til at det er noe vits å gjøre noe mer med det.
Ser ut til at flesteparten har de trenger på sitt felt.
mvh
Paul S.
Last edited by Paul S. on 23 Apr 2015 11:58, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”