spleiselag på krigsminner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

De virkelige interessante tingene man kan finne på bl.a ebay kan til tider være nokså dyre. Når det gjelder fotoabum så blir de f.eks solgt hver for seg for å oppnå mest mulig pris og umulig for vanlige personer å ha råd til å by på. (ref Kurt M. velkommen til forumet forresten!).
Jeg ser flere ting som er relatert til kystfort (tyske infrastruktur langs kysten + kanoner/personal etc.) som jeg virkelig skulle ønske jeg kunne by på, men det passer desverre ikke økonominen.
Derfor tenkte jeg å komme med et forslag om et spleiselag på slike krigsminner som direkte eller indirekte handler om vår hobby. Lurer på hva dere har å si til dette?

Se på denne linken http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :middle:us

Dette er en perfekt ting som vi kunne kjøpe. Den koster 150 dollar og med den lave dollarkursen så blir det 900 kroner (+ 90,- for frakt)- Er vi 5-6 stykker ...eller 10 personer som ønsker denne så blir det meget billig. Når tingen ankomer meg så tar jeg og scanner hver side slik at alle får en PDF verson av siden som man kan printe hjemme eller bare lese på pc.

Hva skjer med boken? enten tar vi vare på den. sender den kanskje rundt til de som ønsker å lese den eller donerer den til f.eks rustkammeret i Trondheim som har som oppgave å ta vare på slike gjenstander. Det ville garantert vekke oppsikt og stor ære til oss på forumet! uansett så er det den gruppen som kjøpte varen som bestemmer videre skjebne.

Hva med copyright? jeg er absolutt den som hever copyrightflagget høyt, men denne boken er faktisk over 60 år gammel og hvem sier at et vennelag ikke kan dele den imellom seg? det er jo ikke snakk om å publisere den. en liten brannfakkel uansett!

Denne boken fra krigsmarine er virkelig kystfort-stoff! sjekk tabellene for granater! alle forskjellige medaljer etc. denne ville jeg virkelig ønske en kopi av! så hvem er med? eller hva mener dere?

Erik Hårberg
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

her er også en ting som er høyt på lista mi selv om denne uboot bunkeren ikke var planlagt i Norge. (det var planlagt flere ubåt bunkere i Norge, bl.a en større på Leangen i Trondheim).
http://cgi.ebay.com/U-Boot-bunker-plann ... dZViewItem

Erik H
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Et tips er å ta imot donasjoner fra besøkende ellr sponsorer som i sin tur finansierer kjøp av slike bøker. De beste sidene kan så scannes og legges ut på nettet. Copyright på boken har gått ut forlengst, faktisk er det prosjekter verden rundt der de scanner eldre bøker og legger ut på internett.
Dette vil øke materialmengden og også antall besøkende.
Det er egentlig en Vinn-vinn situasjon.
Kurt Monsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Mange feller en må passe seg for på slike spleiselag......
Når det er sagt får du den boka på antikvariater i Tyskland for 1/3 av den prisen du oppgir her!
Ebay.com er overpriset så det holder når det kommer til tysk litteratur!
Prøv heller www.zvab.com og spar penger :-)

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei og takk for tipset. Dette skal jeg sjekke ut! Spleiselag har sikkert mange feller, men den som ikke spør får ikke svar PDT_Armataz_01_11

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Klart det er mulig å bli med på et spleiselag, nå er min hovedinteresse mest dokumenter og bilder av teknisk karakter, men jeg er med.

Jeg ser også at det er kommet et par av de store med på forumet, slik som Kurt Monsen og Tore Eggan,( vil også nevne Erik E som har vært med fra begynnelsen) dette er personer som jeg har stor respekt for og som etter min erfaring deler villig av sin kompetanse, og som jeg tror er til stor hjelp for dette forumet sammen med oss lærlinger, til å bygge dette til det forumet vi vil ha.

PS Glemte Paul S i farta, dette er mannen med evne til å finne de mest utrolige ting, og ser stadig vekk at han er kreditert på utenlanske nett steder.
Werner
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Spleiselag har mange fordeler, men kan jo også gi grobunn for mye søl.
Bilder, bøker m.m bør vel man kunne ordne utenom å lage ett "offentlig" spleiselag.
Kan nok være med på spleiselag, men da på K.T.B.ér, mikrofilmer m.m fra f.eks Freiburg/PRO/NARA.
P.S Werner..rødmer her jeg sitter :-)
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Var ikke meningen det Paul, når det gjelder forslaget ditt så er jeg gjerne med, har lenge prøvd å finne ut hvordan jeg kan finne det jeg vil ha fra blant annet Nara og Freiburg, er jo da selvsagt innteresert i Sørlandet, men som den alt etende jeg er er jeg med på det meste.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er Paul inne på noe som er høyst interessant :-)
KTB`er og annet materiale er noe som absolutt er "spleisbart".
Selv er det nok for meg med en CD, så kan dere andre krangle om hvem som beholder mikrofimene ;-)

Erik E
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Jeg tenkte lenge på en ting, nemlig å få folk til å sende inn bilder fra sine lokale fort/kystbunkerser med tilhørende bygninger, osv. På den måten vil man få akkumulert en enorm database med bilder fra hele Norge. Bildene og retten til å bruke dem burde, doneres til denne nettsiden som samlet dem på en cd/dvd og solgte til inntekt for nettsiden. (Folk der ute må ikke tro at nettsider med alt som hører til er gratis! Man kan også bruke inntjente penger til innkjøp av bøker/materiall som scannes og legges ut online til glede for alle.) Selvfølgelig vil det ligge en jobb bak å sette sammen en cd noenlunde fornuftig opp, kanskje med tilhørende informasjon om stedet osv. Det er nå bare et forslag fra en gammel rev.....
Kurt Monsen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

dette var ikke en dum idee, selv om det ville være et langt lerret å bleke må man jo starte en plass.
Det er mange rundt om i Norge som har samlet sammen slik data fra sitt geografiske område. selv om slike krigsminner blir registrert så er vanskelig å slik informasjon blir lagt ut på internett selv om det sikkert finnes eksempler på dette.

Jeg har ennå ikke fått med meg hva som ble konklusjonen på dette prosjektet http://www.kystfort.com/forum/topic248.html men det var kanskje ikke noe slikt du hadde tenkt uansett?

Det du sier om å drive nettside ikke er gratis er så rett! fikk en regning fra webhotellet mitt på 2tusen dettende. Regningen har jeg brettet sammen til et papirfly og sendt rundt om i rommet PDT_Armataz_01_28
leter etter sponsor i disse dager... skal ringe rundt til produsenter av sement eller rust-spray om donasjon PDT_Armataz_01_14

Erik H
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Ja, jeg tenkte mer på innsamlet materiale blant entusiaster som gjerne er de beste og mest kunnskapsrike på området. Jeg ser at det er flere, mindre nettsteder som forsøker å beskrive sine lokale fort og bunkere, de forsvinner litt i mengden, kanskje et samarbeid med dem hadde vært noe, der de som absolutt vil fortsette med nettsider har dette underlagt "portalen" kystfort.com? Nå tenker jeg høyt her, men dette er ideer som alle tjener på. Tilbake til dette med bilder. Man kunne laget et skjema som alle kunne printe ut og ta med seg, der det tydelig fremkommer hvordan man vil at bildene skal være tatt, hvilke vinkler som gjør seg best, hva som er interessant, og til slutt teknisk knas, feks GPS målinger, oppløsning på bilder, osv.
Om det er noen trøst, sliter jeg hver måned med den samme, kjipe regningen. Jeg har fordelt utgiftene slik at jeg betaler hver mnd. Jeg prøvde en stund med betalende medlemmer, det gikk bra til å begynne med, jeg jobbet mye med å få alle i en database, når alt begynte å gå som smurt, startet problemene. Folk lot vær å betale selv om de hadde meldt seg inn, gjentatte purringer på mail og snailmail hjalp ikke, jeg mottok ikke en eneste utmelding, til tross for dette, var det bare 20% som til slutt betalte medlemsavgiften. De årlige premiene var nesten mer verdt enn samlet inntekt og databasen maste hver dag på meg om folk som ikke hadde betalt og som følgelig sto i minus. Jeg gav opp hele greiene, nå får de som vil støtte med et fritt valgt beløp, jeg får like lite som før, men jeg slipper ihvertfall å vedlikeholde databasen og også de skuffelsene som kommer når man ikke får inn sårt trengte cash. Hadde det ikke vært for trofaste sponsorer, hadde Nuav vært nedlagt for lenge siden. Mitt tips er å glemme tanken med å feks starte med medlemskap for å sanke inn kroner.
Hilsen
Kurt Monsen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er selvsagt ikke noe annet jeg ville ønske enn at kystfort.com ble en portal for tyske innstalasjoner langs norske kysten, men det kreves mye arbeide og en person er alt for lite til å kunne mestre en slik oppgave. Men jeg blir veldig motivert av nye medlemmer som tar kontakt og forteller meg om at de også er veldig interessert i krigen og de restene man kan se etter denne.
Kan ta to eksempler her. For en uke siden ble jeg kontaktet av en 10 år gammel gutt som lurte på når neste bunker tur ble? og at han hadde anskaffet seg en metall-detektor som han skulle ut med. Det er neste generasjon det! Kan Kystfort.com bli en positiv (og for all del politisk fri sone) så trur jeg vil jobbe ekstra for å tilrettelegge sidene til alle aldersgrupper.
Et annet eksemper var at jeg igår ble kontaktet av en person som jobbet på et lokalt museum her i Trondheim. Han kunne fortelle meg om en skog av bunkere i området som jeg ikke hadde peiling på. Han er en slik person som Kurt beskriver. En lokal person som sitter på mye data men som ikke har noen nettside.

Det er plenty plass på serveren min og jeg skulle ha lagt ut mye mer informasjon. Jeg har fått noe materiale fra diverse personer og det skal komme på sidene... av og til blir man litt motløs av alt det man skulle ha gjort... men det hjelper å skrive litt om det. Det er tross alt min hobby!

Erik Hårberg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er tross alt min hobby!
Dette er en viktig setning.....

Det er ikke mange som kan skryte av at hobbyen deres går i pluss (Heller ikke ut i null for den saks skyld)
Jeg er og blir overbevist om at folk med økonomiske motiver bør vurdere andre hobbyer enn å reise rundt å se på "gamle betongklumper" :-)

Om man derimot kan generere en liten inntekt til å dekke noe av kostnadene er det selvfølgelig ok, men i det lange løp vil man nok ha røde tall "på bunnlinja".

Det koster å drive hjemmesider/nettsider & forum, men det blir ikke mer enn man gjør det til selv. Jeg er kanskje litt stygg mot både Kurt og Erik H nå, men jeg synes det blir litt feil at man skal gå ut og "klage" over kostnader fordi nettsidene blir populære og trenger mer og mer plass...Det er jo tross alt en situasjon man har satt seg i selv...

Uansett - All honnør til dere som drar igang slike nettsteder som Kystfort og Nuav! Men for finansiering av godene tror jeg man må gi mer tilbake enn et nettsted å boltre seg på, eks. i form av "hardware" som CD`er, bøker eller andre publiserte verk/hefter/magasiner osv.

Mvh
Erik E
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Ja, du har helt rett, jeg bør egntlig ikke klage, men jeg synes det har litt med solidaritet å gjøre, å ofre en 5 dollarseddel eller mer via Paypal tror jeg svært få av de faste brukerne ville gått konkurs av, men jeg bør ikke klage, for som du sier, jeg har bragt det hele til meg selv, ingen har tvunget meg til å påføre meg de utgifter som dette har medført. Dette var jeg egentlig klar over da jeg startet Nuav, jeg var også klar til å dekke disse utleggene alene. I mellomtiden ble jeg alvorlig syk og den økonomiske situasjonen endret seg svært, slik at jeg synes det faktisk hadde vært greit å fått litt hjelp til å opprettholde siden, så den ikke ble 99% avhengig av min spinkle lommebok. Konklusjonen må bli at jeg synes det må være en fair ting å spørre om andre vil være med på ta løftet det faktisk er å tilby alle en gratis tjeneste selv om det er hobbyen din.

Kurt Monsen

PS. jeg kom på at det faktsik har vært en som meldte seg ut, rett skal være rett!
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”