U-864 skal heves!

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

U-864 ved Fedje skal heves skriver bt.no.
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article782736.ece

Da lurer jeg på hva som skjer med vraket med tanke på dets krigsgravstatus, vil det "enkelt og greit" levers til nærmeste miljøstasjon?

Dette vil bli interessant...
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Tenkte det samme, skal bli spennende å se hvilken utvikling dette tar.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Håper vraket blir grundig undersøkt,her ligger vel masse rart.Båten var jo en laste ubåt med en del matr ombord.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Eit spørsmål eg har stillt meg er om det er mulig å ta vare på vraket som ein attraksjon. Går nesten ut i frå at det blir fryktelig dyrt sidan forvitringsprosessen truleg vil akselerere ganske fort når det blir tatt opp i friluft, og ein må sette i gang ein preservasjonsprosess. Når dei brukar 1 mrd på heving er eg nesten i tvil om nokon vil ofre eit øre til for å preservere vraket som eit museumsobjekt.
Det hadde iallefall vore ein unik "museumsgjenstand" om dette hadde blitt realitet.

Vraket er delt i to, skal begge delane hevast??
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Er helt enig i at vraket bør preserveres, historien hadde nok ikke vært den samme om denne ubåten hadde kommet fram til Japan. I vraket vil de nok finne flere flydeler, jetmotorer, ukappet optisk glass, råvarer osv... Jeg er spesiellt interessert i alle geheim-stemplede dokumentene og tegningene av Me-262 og jetmotoren.

Begge delene skal heves ja, sansynligvis alle vrakdeler som ligger strødd på bunnen også. ca. 7 meter av midtseksjonen mangler, planen er å finne den med hjelp av magnetometer, men da må alt annet metall fjernes først.

Det kostet £3.000.000 å heve U-534 på begynnelsen av 90-tallet, hva er det som gjør U-864 så utrolig mye dyrere?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Har aldri høyrt dette vore nevnt, så eg veit ikkje om det er nokon som har tenkt i dei baner i heile tatt. Alt fokus har vore på å få det opp av sjøen, kva som skjer med det etterpå har ikkje vore diskutert, meg bekjent. Men ein bør absolutt utrede mulighetane for å preservere vraket som eit krigsminne og attraksjon. Det blir ganske unikt i så måte.

Her er forresten eit ganske fascinerande bilete etter hevinga av U-534. I litt betre stand dette enn U-864...

Image
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Problemet med alle slike tiltak er at ALLE skal ha millionbeløp i lønn bare for å løfte fingeren idag. Derfor koster det minst 1milliard å heve U-864.

tusen millioner.... Herregud..

Og det finnest sikkert hauger med slike som meg her ute som hadde ville jobbet mer eller mindre gratis bare for å bevart den som attraksjon for all fremtid.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg ville nesten betalt for å få vært med på prosjektet.

Jeg fant en fraktliste for ubåten, mye interessant!

Code: Select all

Naval Section3

ULTRA/ZIP/SJA/162
EF/554
MEW/632

G/S 024/1 - 2

JNA 20
T00 281000 February 1945

From: JAPANES Naval Attaché, BERLIN.
To: NAMIKIRI [? Naval of Bureau of Accounts and Supplies] TOKYO.
Action: OQM [? Naval Technical Directorate].
Info: HTX [Chief of Naval Affairs Bureau]. 
From: BWG [Chief Technical Superintendent in GERMANY]. 

The following were loading on the GERMAN submarine (cover name CAESAR)
 which sailed for JAPAN at the end of last year.

In connexion with purchase No. 02719 :
Drawings of ME 163 1), ME 1 - 20/20, 20 packages.
Drawings of ME 262 2), ME 1 -33/34 [sic], 33 packages
Additional drawings of ME 262, ME A 1 - 9, 9 packages
Additional drawings of ME 163, ME A 1A - 3A, 3 packages
Parts for ME 163 and 262, 1 box
JUNKERS 3) drawings and parts, JU 1 - 6, 6 boxes 
BMW 4) drawings, MBW [sig] 4; 1 - 4, 3 volumen, and 1 box
WALTER 5) drawings, WA 1 - 2, 2 drums and 1 box
Reference material for engineers travelling on Bord
ES 1 - 19, ES 21 - 23, ES 24 A B - 35,
ES 36 A B - 37 A B, ES 38 - 56, ES 58 - 62,
CASPAR 6) 63 : total 69 packages.

Purchase No. 02209 : 1 set of drawings for MB 7) [sic] 511, 1 drum.
Purchase No. 0404 [3 or 4] : 1 set of drawings of CAPRONI 8) Coy´s submarine, 2 boxes
Purchase No. 02211 : BRINDER 9) Coy´s radiograph 1 set, 1 box
Purchase No. 02364 C : 1 set of drawings of the ZEISS 10) Coy´s fire control gear, 18 packages.

Documents appertaining to a transaction of the FUJI 11) Electrical Company, 1 package..

Purchase No. 02364 B : drawings of the KREISEL GERAET 12) Coy´s [ ? fire ] controle gear, 3 packages [ ? and ] 1 box. 
Same as last item, 5 packages.
Referense books and magazines, 2 packages
Purchase No. 12662 : drawings of the RHEINMETALL 13) Coy´s MG 131 14), 2 boxes
Purchase No. 12701 : drawings of fuel pump, 1 box.
ZAUNKOENIG 15) measuring instruments 1 set, 3 boxes.
Purchase No. 12714 : drawings of CAMPINI 16) aircraft, 3 volumes. 
Purchase No. 12702 : drawings of the ISOTTA 17) Coy´s gas turbine, 4 volumes.
Purchase No. 14025 : drawings of the ISOTTA 17) Coy´s supercharger, 2 volumes.
Purchase No. 12699 : drawings of GALILEO 18) Coy´s aerial cameras, 8 volumes.
Purchase No. 02847 : drawings of SIEMENS 19) Coy´s radar, 1 packages.
[ Attache to GERMANY´s official secret No. ] 258 : drawings and explanatory literature for FREYA 20) [ ?and] WISMAR 21), 2 packages.
[ Attache to GERMANY´s official secret No. ] 243 : drawings of SATSUKI 22) type submarine, 6 packages.
GERMAN [ ? Attaché´s official secret No. ] 273, manufactureing drawings for main switchboard of SATSUKI 22) type submarine, 7 packages.
Purchase No. 02216, mercury 1857 flasks.

(Note: This includes some handled by the Attaché to ITALY of wich details will be sent later).

(T 56)

4J Comment: Cover name “CAESAR” has not ocurred before. U-864 left Baltic in December 44, and may be the boat referred to. There is same evidence that she has been sunk.

24.
 CARGO OF U-864 (“SW”)
 
 
  
 
 
 The cargo of U-864 (“SW”), sunk by H.M. Submarine off Norway in
 
February, is known to have included plans and parts of jet-propelled planes,
64 tons of mercury, and an expert on the German T-5 accustic torpedo.

Code: Select all

1)
 ME 163
 = Messerschmitt Me 163 “Komet”, deutsches Raketenflugzeug
 
2)
 ME 262
 = Messerschmitt Me 262 “Schwalbe”, deutsches Düsen-Jagdflugzeug
 
3)
 JUNKERS
 = Junkers, deutscher Flugzeug-Hersteller
 
4)
 BMW
 = BMW, deutscher Fahrzeug- und Motoren-Hersteller
 
5)
 WALTER
 = Walter, deutscher Motoren-Hersteller
 
6)
 CASPAR
 = vermutlich “Caspar C32”, deutscher Doppeldecker
 
7)
 MB
 = ???
 
8)
 CAPRONI
 = Caproni Company, italienischer Flugzeug-Hersteller
 
9)
 BRINDER
 = ???
 
10)
 ZEISS
 = deutscher Hersteller für Optik, Entwickler für Radartechnik
 
11)
 FUJI
 = ???
 
12)
 KREISEL GERAET
 = Bauteil eines Torpedos
 
13)
 RHEINMETALL
 = deutscher Waffen-Hersteller
 
14)
 MG 131
 = deutsches Maschinengewehr für Flugzeuge
 
15)
 ZAUNKOENIG
 = deutscher Torpedo
 
16)
 CAMPINI
 = “Campini-Caproni CC-2”, italienisches Strahltrieb-Flugzeug, (Campini = ital. Ingenieur)
 
17)
 ISOTTA
 = italienischer Flugzeugmotoren-Hersteller
 
18)
 GALILEO
 = italienische Kamera für Luftbilder in Flugzeugen
 
19)
 SIEMENS
 = deutscher Hersteller für Funk, Radar ...
 
20)
 FREYA
 = Funkmessgerät (Frühwarngerät) Typ “Freya”
 
21)
 WISMAR
 = Deckname “WISMAR” für das Frühwarngerät “Würzburg”
 
22)
 SATZUKI
 = japanische Bezeichnung für deutsche IXD2 U-Boote
 
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Ubåten er sprengt i 2 deler og spredd utover bunnen men det har sikkert latt seg gjøre å tatt vare på noen deler som en kunne ha preservert å tatt vare på i en eller anen form.Evt bare gitt bort delene til noen som har hatt intr etter eksplosiver og kvikksølv har vært fjernet.Skal være den eneste igjenværende i sitt slag i verden,så det er synd hvis alt går rett i smeltegryta uten i det minste å ta bilder av alt.Spennede historisk "arkeoligi " for slike som oss, skulle gjerne brukt noen helger til å vasket og studert disse delene,helt gratis he he.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Helt utrolig hvor mye som fikk plass i den båten!!
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Björn wrote:Helt utrolig hvor mye som fikk plass i den båten!!
Det er en enorm ubåt, her er et lite bilde fra Trondheim, se størrelsen i forhold til VIIC'en til venstre...

Image

Jeg leste nettop at denne typen ubåt har et Focke Achgelis observasjonshelikopter!! Det MÅ på museum.

http://www.youtube.com/watch?v=gP6VnbeW ... re=related
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Jeg sendte netopp en mail til National Geographic og tipset dem om dette, de vet det nok fra før- men skader ikke å nevne det til dem.

Så får vi se hva som skjer fra det holdet.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TrondK wrote:Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Spørs om ikke dette må revideres da ;-)

Blir spennende å følge dette prosjektet !

mvh
KOS
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

KOS wrote:
TrondK wrote:Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Spørs om ikke dette må revideres da ;-)

Blir spennende å følge dette prosjektet !

mvh
KOS
Sant sant. :)
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

U-534 ble vel hevet på bakgrunn av rykter om at den inneholdt langt mer enn den egentlig gjorde - et interessant prosjekt og sikkert verdt et besøk, men jeg vet ikke om hevingskostnadene står i et rimelig forhold til inntektene i ettertid. Men for all del - det er en av få museumsubåter fra den tidsepoken som eksisterer, så det er bra den ble hevet før den ville rustet vekk totalt.

Spørs hvor "interessant" det blir med en bevaring av vraket av U-864, såvidt jeg leser er det kun akterdelen som skal heves - det spørs også hvor stor hensyn som taes til bevaring når en fjerner kvikksølvflaskene.

Joda, koselig om en tok vare på en del, men prioriteten er vel å få fjernet de farlige stoffene, om det blir noe igjen etterpå er bare ren bonus.
Sindre
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”