Nøytralitetsvakt 1939

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Til helgen markeres det at det er 70 år siden Willhelm Mohr fløy nøytralitetsvakt med sin Tiger Moth innover Trondheimsfjorden.Markeringen skal foregå på storfosna (Øy like ved Ørlandet) der Hærens & Marinens flyvåpen hadde flystripe før krigen.Flystripen der ute ble brukt av Luftwaffe under krigen som reservestripe,Junker 52 transportfly lendet der ute under krigen.Det er luftkrigsskolen i Trondheim som er ansvarlig for jubileeet og kadettene skal kles opp i tidsriktige uniformer,telt skal settes opp osv.Kansje kommer selveste jubilanten willhelm Mohr på besøk,det er også planer om å lande der ute med en flygbar Tiger Moth,men alt dette er vel ganske væravhengig.Ansvarlig for jubileet er Jagerflyger og kadett Martin Tesli,får håpe på pent vær.(Står mere om dette i Fosna Folket)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Var nå ett merkelig oppkok det der.
Blir sikkert artig å se på :-)
mvh
Paul S.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Paul S. wrote:Var nå ett merkelig oppkok det der.
Blir sikkert artig å se på :-)
mvh
Paul S.
Og, sammenfaller til og med, med at jeg er på hjemlige trakter :-) Får vel ta en tur utover på Storfosna, men hadde jo vært greit å vite sikkert hvilken dato det er, samt klokkeslett og slikt :-)
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Til Helgen,får håpe værgudene spiller på lag med nøytralitetsvakta.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kom til slutt frem til at det var i dag, Onsdag arrangementet ble avholdt. :-)

Fosen stilte opp med flott vær, og forsvaret disket opp med sodd til lunsj for de oppmøte. Det var forøvrig ganske bra oppmøte fra pressen, og det skal visstnok komme et innslag på Dagsnytt og på NRK Trøndelag for de som tar imot den. Adressa var også til stede, så de regnet med det kom en artikkel i avisen i morgen.
Attachments
Hovedpersonen fikk seg også en flytur i flytypen han fløy nøytralitetsvakt i, for 70 år siden
Hovedpersonen fikk seg også en flytur i flytypen han fløy nøytralitetsvakt i, for 70 år siden
wilhelm_mohr_i_tiger_moth.jpeg (142.08 KiB) Viewed 338 times
Flyoppvisning med Tiger Moth
Flyoppvisning med Tiger Moth
tiger_moth.jpeg (136.5 KiB) Viewed 338 times
Bra oppmøte, både fra militære og sivile
Bra oppmøte, både fra militære og sivile
godt_oppmote.jpeg (119.38 KiB) Viewed 338 times
General løytnant Wilhelm Mohr, og initiativtaker til arrangementet (Martin Thu Tesli om jeg ikke forsto det feil).
General løytnant Wilhelm Mohr, og initiativtaker til arrangementet (Martin Thu Tesli om jeg ikke forsto det feil).
wilhelm_mohr_og_mt_tesli.jpeg (269.28 KiB) Viewed 338 times
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Flott du fikk tatt noen bilder,fikk pratet litt med Mohr,utrolig spennende å høre om hans berettninger om 1940.Han ble i 1940 beskutt over Tynset i 1940 da han fløy fra (mener det var fra Selbu) flyet fikk benzinlekkasje og han landet på Lesjaskogsvannet,der ble han på nytt angreper av Heinkel 111.Var også spennende å høre om hans "nøytrale flyvninger" rundt om i Trøndelag og nordover i 1939-40.

Kort sagt et meget vellykket arrangement
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Sikker flere enn jeg som gikk glipp av dette, men man kan se det på nett :


http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/562746

ca 07:25 til 09:35
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kom ikke fram på denne linken, men her er en link til selve reportasjon

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/tro ... rdi/113378

jeg vet ikke hvor lang tid slike linker ligger ute.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

hehe, ser de har fått med meg noen sekunder i bakgrunnen der. Fikk ikke med meg det da jeg så klippet første gang på TV-en.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

--
Tommy
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”