Når skjermen blir blå...og så svart

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Alle som bruker pc aktivt har sikkert erfart problemer en eller flere ganger. (jeg sier pc selv om det sikkert er noen mackere der ute)

Nå kom dette til meg for noen måneder siden. da jeg startet pc så gikk den ikke lengre enn til en blå skjerm med en masse tekst om error. Ingen ting funket.. samma hva man gjorde så kom man ikke lengre enn blå skjerm. det er mildt sagt kjipt. heldigvis hadde jeg tatt en hovedbackup for en uke siden, men det fristet ikke å miste en hel uke med arbeide så derfor måtte jeg jobbe litt med å få alt tilbake til det normale (selv om jeg var redd for at hardisken hadde gått til dundas).

Først måtte jeg ta en backup av harddisken. Den måtte først tas ut og tilkobles min bærbare pc. til dette hadde jeg kjøpt en docking for harddisk. Spenningen var stor om den ville få kontakt.. og det gjorde den. Jeg kunne da ta en backup av mine 350gb med data over til en annen harddisk. Deretter satte jeg tilbake harddisken og installerte windos på nytt (repair). Alt kom da tilbake til det normale... :) . Jeg kunne selvsagt ha installert windows med en gang uten å gå igjennom dette å ta backup av harddisk, men jeg ville ikke ta en slik sjanse før jeg tok en backup.

For noen dager siden møtte jeg igjen denne blåskjermen.... og tenkte at dette var samme feil. Der tok jeg skikkelig feil! Jeg prøvde å reparere windows igjen, men Blå skjerm skulle gå over til svart.. alt windows ville gjøre nå var å formatere harddisk.... PDT_Armataz_01_15

Ok, ut med Hardisk for å ta backup, men når jeg koblet den på med den bærbare så var hele blokken med mine data umulig å komme til.. nok engang ble jeg spurt om å formatere harddisken.... da skjønte jeg at den hadde fått en seriøs feil PDT_Armataz_01_16 Dette var for et par dager siden.

Etter en del leiting på internet fant jeg et program som heter virtuallab og dette ble installert på bærbar og hele harddisken ble sjekket. Det tok 4 timer, men etterpå kunne jeg se at den hadde fått adgang til alle filene mine.. hurra. yes! Det er en god følelse når man finner filene sine.. og jeg må innrømme at det var mange bilder som ikke har blitt tatt backup av. jeg gikk i fella over at alt var bare bra.. men jeg burde virkelig ha gjort noe seriøst etter første kontakt med blå skjerm.

Nå har jeg kjøpt en ny harddisk..500gb og skal installere windows på nyt.. deretter alle programmene jeg trenger.. og det er mange. Jeg regner med å sitte hele helgen med dette. Det er heller ikke gratis denne Virtuallab.. de skal vel ha nesten 600 kroner for å berge inntil 500gb, men det er absolutt verd å berge sine siste kystfortbilder...etc.

Skulle selvsagt ha ønsket at det var en annen "quick fix".,.. men når man er uheldig, så må man ta takke til den første redningsvesten som blir kasta ut!

Ok, lørdag morgen... ny Harddisk, ny windows.. nye muligheter! blir ikke noe kystfortkart jobb i helga...men det skal iallefall bli en skikkelig rutine på backup.

flere som har slike erfaringer? hva slags backup rutiner har dere andre?

Jeg har selv prøvd en masse backup software,, men har ennå ikke funnet noen som jeg er fornøyd med.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg bruker 2 disker satt opp i RAID-1 (for tiden, 2x500GB eksterne USB-disker), på den måten kan man jo uten problemer miste en av diskene uten at man samtidig mister data. Nå er jo selvsagt ikke RAID egentlig et alternativ til backup, så man trenger jo det i tillegg, men jeg må innrømme at det blir gjort på en mye mer ad-hoc basis.

Jeg vet iallefall at dette oppsettet har reddet meg mer enn 1 gang. Jeg har vel etterhvert akkumulert en skuff med 5-6 døde disker i et skap oppe på loftet, alt fra 20GB til 500GB. Det er bare en ting som er sikkert, og det er at disker kommer til å dø. Spørsmålet er bare hvor lenge det er til de gjør det, og for å beskytte seg mot døde disker, så er RAID-1 en billig og enkel forsikring.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Når "hele livet" ligger på data, så skulle man absolutt ha hatt raid oppsett på pc, men de gangene jeg ønsket dette så var det for komplisert... eller hadde ikke tid.. eller råd til en ekstra hardisk. .. men, neste gang jeg skal bygge pc så skal jeg få til dette.. har absolutt vært det beste.

nå sitter jeg studerer hvordan den nye hd skal formateres .. og nå skal jeg også dele den opp i c: og d: .... kanskje e: også'


fant en fin artikkel på nett ang. dette

http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... ition.mspx


erik h
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, vi som kjører Linux har vel en fordel akkurat der, siden det å sette opp et sett med RAID-1, med software raid er en forholdsvis triviell oppgave. I tillegg siden jeg bruker eksterne disker, så kan jeg bare en gang i mellom plukke ut den ene disken, ta den med på jobb, og kopiere over innholdet til den lokale disken på maskinen min der. På den måten har jeg på en ganske enkel måte, offsite backup. Når jeg kommer hjem igjen, så plugger jeg bare inn disken igjen, og raidsettet blir da automatisk synket opp, en prosess som tar 1 time eller 2.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette med å kopiere hele hardisker som backup er jo hva jeg kaller "hovedbackup", men hvor ofte gjør man dette? vel, denne eksterne harddisken jeg har er av type maxtor.. den er 5 år gammel.. kanskje på tide å skifte den også!! ellers har jeg også en 1 tb harddisk som nesten ikke erbrukt til annet enn hovedbackup ... hver fullmåne.....

arg.. driver å innstallerer xp.. dette med partisjoner er ikke allitd like enkelt.

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

selvsagt må min harddisk partisjoneres før jeg kan innstalere XP ..min HD er på500gb og xp klarer ikke over 137 gb... siden jeg ikke har fdisk så tar jeg ut HD igjen og setter den sammens med bærbare.. laster ned et prog som kalles partition wizard home edition og håper den tar saken!

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Høres ut som en mindre hyggelig opplevelse det der. Godt du fikk tilgang til dataene, i alle fall: harddisker dør som kjent uavhengig av operativsystem.

Jeg tar - eller - maskinen tar - backup hver sjette time så lenge den eksterne disken er koblet til. Kanskje litt overkill, men jeg merker ikke noe til det uansett, prosessen tar alt fra noen sekunder til et par minutter avhengig av hvor mange GB som har endret på seg siden siste backup. FireWire sørger for superb hastighet på overføringen. Mac OS Xs medfølgende "Time Machine" tar backup for meg, og er lett å forholde seg til. Så snart jeg får råd skal jeg (etter planen) ha en liten mac mini stående som server et sted i huset, hvor backup vil bli skrevet til den i stedet.
Sindre
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg kjører xp på egen disk, så om den krasjer (noe xp har for vane å gjøre årlig) så mister jeg ingen bilder eller dokumenter.
Samtlige bilder og dokumenter blir lagret på en annen disk, og så lenge denne ikke krasjer så er alt greit.

Har tenkt tanken med raid løsning men ikke fått ut fingeren til å kikket på det.

Tar å drenner bilder på dvd innimellom, slik at jeg har noe backup,

Ekte menn tar ikke backup, men de gråter mye over tapt data :D
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Espen K wrote:Ekte menn tar ikke backup, men de gråter mye over tapt data :D
Du er inne på noe der. Og først når de har mistet data, begynner de med backup - i det skjulte.
Sindre
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har fem maskiner i huset, og noen av de blir vel utsatt for en del risikofylte nedlastninger og utprøvinger. Tror jeg har prøvet det meste av backup, uten å være helt fornøyd.
Men nå kjører jeg en maskin med windows home server, 24/12. Så fort en av maskinene er på tas det en backup av den. Og det er ikke bare en filbackup men et image av hele maskinen. Så skjer det noe så kan jeg sette maskinen hele maskinen tilbake til en dato jeg velger, eller bar ta tilbake en fil eller et bilde etc.
Det virker neste for enkelt, og mange mener noe om denne type backup, men etter mange år så er dette min optimale løsning. Nå kan jeg prøve ut et nytt operativsystem, og så sette maskinen tilbake igjen på 30 minutter. Home server kan kjøre på gamle maskine med et par hardisker. Bruker også en maskin med home server på jobben også
Mvh
Yngvar
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Erik dette programmet Virtuallab vet du om du kan berge filer fra en CD?

Villig til å betale noen hundrelapper hvis du ville prøvd for meg.

Jeg har en gang mistet en CD full av barne bilder fra jentungen var 0 år til 3-4år. Jeg ble nesten skilt...

hvis jeg scanner cd kan jeg se filene ligge der men jeg klarer ikke å åpne noen av dem.

Johnny
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Kjøp en home server. Glimrende sak, tar backup av hele pc'er i nettverket og du kan legge alt du har av bilder o.l. på den. Har 4 stk 1.5TB disker satt opp i RAID på den.

Petter
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Når det gjelder virtuallab så skriver de:
he app starts up with a helpful intro screen showing you its recovery modules: PC or Mac Partition, Deleted Files, E-mail, Photo and CD/DVD ROM. Clicking on one of those takes you to a screen with tabs for those recovery modules on the left, making it easy to switch between them. The control panel for each module is on the right, and the options change appropriately from Recover to Save as you progress through the recovery process. The lack of toolbar buttons on the top of the app makes it easy to see your files in a clear and uncluttered way.
http://download.cnet.com/VirtualLab-Dat ... 10841.html

Som det virket for meg så er det "no cure-no pay".. først så går den igjennom min harddisk og viser hva den finner. (redder). Deretter bestemmer du selv hvor mye du ønsker å redde.. man kan enten kjøpe 100gb eller 500gb.. for meg så anskaffer jeg den siste og det kostet meg 550 kroner. Jeg trenger ikke å bruke opp alt med en gang.

Vel etter en lang dag med installering og oppdateringer har jeg en "clean" xp sp3. Fra før bruke min pc 5-6-7 minutter på å starte ...+ mange minutter med installasjon av forskjellige drivere.. etc etc.. ble ganske lei. nå starter alt på 20 sec! den blir vel litt tregere etter som jeg laster inne alle applikasjonene, men føler at jeg har en ny start med pc.. den har nå også fått 2gb mer ram, + 2 nye hardisker!
Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

jeg bruker normalt getdataback den funker GULL for akuratt det du beskriver. samme hvor mye feil/slett/pertisjoner osv er, hvis du ikke har fulle versjon så sende meg en pm.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Føler å bidra med mitt selvom om det ikke har vært aktivitet på denne tråden her på en stund.

Jeg har 2 stk. maskiner og benytter samme metode på dem begge. Kjører da med en liten disk (30-60 GB) til oprativsysteme og programmer, og supplerer med ekstra interne disker for swap-able og evnt. setter i disk eller tar ut ved behov.

Siden jeg har bygget maskinene fra bunnen av har jeg Windows på CD som jeg kjører ved evnt. reinstallering, og alle nødvendige programmer på USB-minne.

Dette er vel heller ingen backup i ordet rette forstand, men denne metoden har funket for meg i mange år nå.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”