forsvarets arbeidsuniform

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

noen som vet om fårsens arbeidsuniform er flammehemmende?
evt hvilket stoff er den laget i?
ow
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

den brenner fint den. brukte arb buksa(lett felt)her om dagen i verkstedet. 2 min med vinkelsliper og der begynte den å brenne. så jeg sier at nei.den er ikke flammehemmende. :)
Last edited by mikke on 17 Nov 2009 2:28, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ole w wrote:noen som vet om fårsens arbeidsuniform er flammehemmende?
evt hvilket stoff er den laget i?
Du nok være mer spesifikk - det er pd ingenting som heter "arbeidsuniform" i Forsvaret (begrepet "arbeidsantrekk" benyttes, men det som tidligere var arbeidsuniform er i dag kalt "lett felt"). Det finnes også flere varianter (Sjøforsvaret har f.eks. 4 utgaver av "lett felt": Marineblå, kaki, grønn kamo og ørkenkamo, hvor jeg mener at i alle fall blå og kaki er flammehemmende). Er usikker på om hær/luft har egne varianter, eller om vi etter hvert har klart å få standardisert dette...
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Det kommer helt an på om det er M04 uniform eller M2000(uniform som er laget i Rip-stop). M2000 er definitivt ikke flammehemmende!
TM
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

m98
ow
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

M98 er såvidt meg bekjent ikke flammehemmende!! Kan impregneres til å bli noe flammedempende, men vil ikke anbefale å prøve.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

er den gamle feltjakken flammehemmende da? vet iallefall att buksa er det.
ow
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ole w wrote:er den gamle feltjakken flammehemmende da? vet iallefall att buksa er det.
M51var nok ikke flammehemmende (en mye nyere betegnelse), men laget av tettvevet bomull og meget tungt antennelig. Moderne kunststoffer må spesielt behandles for å motstå antennelse. Jeg tviler på at forsvaret koster på å behandle kinauniformene slik. Det blir dyrt.

ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ervold wrote:Jeg tviler på at forsvaret koster på å behandle kinauniformene slik. Det blir dyrt.
Ikke dyrere enn kostnadene ved skader/tap av personell... Ombord må det i alle fall være flammehemmende (infanterister er kanskje ikke like høyt verdsatt..? PDT_Armataz_01_18 ).
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

jeg tror den heter m75, buksa gjør iallefall det.
ow
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Luftforsvarets "Flightsuit" og jakker er flammedempende, såkallt Nomex.
Det er dyre saker, og ihvertfall Hæren har aldri hatt slike stoffer i sine uniformer.
ErikD
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Natter wrote:
ervold wrote:Jeg tviler på at forsvaret koster på å behandle kinauniformene slik. Det blir dyrt.
Ikke dyrere enn kostnadene ved skader/tap av personell... Ombord må det i alle fall være flammehemmende (infanterister er kanskje ikke like høyt verdsatt..? PDT_Armataz_01_18 ).
Infanterister var forbruk, nå er de vel verneverdige.

ervold
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”