Canon 350D "bunker kamera"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter ca 10000 bilder døde autofokusen i EF-S 18-55 linsa som fulgte med 350D`en min som "Kit".. :-( Andre som har hatt problemer med disse?

Fikk akkurat EF-S 17-85 IS USM i posten, så nå er ihvertfall jeg på hugget til årets sesongstart :-)

Image
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Etter ca 10000 bilder døde autofokusen i EF-S 18-55 linsa som fulgte med 350D`en min som "Kit".. :-( Andre som har hatt problemer med disse?

Fikk akkurat EF-S 17-85 IS USM i posten, så nå er ihvertfall jeg på hugget til årets sesongstart :-)

Image

Har ikke vært ute for det, men standardlinsen er av en litt annen kvalitet enn de andre objektivene til canon =) det er ikke den du betaler for, for å si det sånn... Du vil nok merke stor forskjell til bildene med den nye linsen.
Sindre
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Har samme lina selv og er meget fornøyd. Den fungerer bra som "all round" linse. Ble fortalt at linsa som fulgte med kitet, kun egnet seg som dørstopper.

Husk og ta av eventuell solblender når du blitzfotograferer bunkerinteriør, så slipper du og få med skyggen av objektivet på bildet PDT_Armataz_01_20

Kjell
Morten
Posts: 4
Joined: 10 Sep 2007 21:59

Det må nok sies at det såkalte "kit-objektivet" 18-55 har fått ufortjent mye tyn. Byggekvaliteten er enkel, men den optiske kvaliteten er rimelig grei.

Faktisk er ikke forskjellene på skarphet, fargegjengivelse og kontrast veldig store på 18-55 og 17-85. Sistnevnte har derimot andre gode egenskaper som stabilisator, bedre byggekvalitet, raskere autofokus og kraftigere tele.

Begge skulle vel funke fint til bunker-dokumentasjon, tenker jeg. Særlig sammen med en litt skikkelig blitz.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Vil ikke dette 17-85mm -objektivet være litt uegnet for innvendig bunkerfotografering? Jeg har selv Canons 18-55mm kit-objektiv og jeg syns det er for smalvinkla til at jeg blir fornøyd med innendørsbilder.

Vurderer selv Sigma 10-20mm F4-5.6 som er veldig billig på eBay i forhold til i Norge pga. dollarkursen. Billigste jeg finner i Norge er 3749,-, til sammenligning koster det rundt 2200,- + moms på eBay.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Prøvde å bestille et slikt sigma 10-20mm ifjor på Ebay, men fikk det ikke til. Det virket som de ikke sende til Norge.. eller tenker jeg nå på Amazon. Si ifra hvis du får det til for jeg vil også ha en slik linse for en neve dollar.
Når det gjelder vidvinkel og bunkere så er det blitt sagt at det er så mørkt at blitzen ikke får med seg ytterkanten i bildet, men jeg trur at det kan løses med lengre lukketid og litt ekstra lys. Jeg mååå ha en slik linse.. er så lei av å ta bilder i 2 forskjellige vinkler for å se legge de sammens i photoshop. Det blir uansett ikke like bra som skikkelig vidvinkel.

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Sjekket litt mer ang. linser fra USA og kom over denne teksten
De fleste andre aktører utlater å merke sine Sigma produkter med Eu eller USA- modeller.
Hvordan tolker man dette? At produkter for det amerikanske markedet er forskjellig fra den europeiske? elller hva?

E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hvordan tolker man dette? At produkter for det amerikanske markedet er forskjellig fra den europeiske? elller hva?
Vet ikke hva som gjelder for dette produktet men tror det har med sertifisering å gjør. I USA godtaes ofte ikke Europeiske sertifiseringer.
Har selv vert med på at til og med DIN (Deutsche Industrienormal) sertifisert utstyr har blitt "rejected". Det hadde nok neppe skjedd i resten av verden....

EDIT: Har selv handlet litt i USA og det eneste som til nå har vert forskjell i forhold til hjemme er spenningen på noe el utstyr (110volt i USA).

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Erik H wrote:Sjekket litt mer ang. linser fra USA og kom over denne teksten
De fleste andre aktører utlater å merke sine Sigma produkter med Eu eller USA- modeller.
Hvordan tolker man dette? At produkter for det amerikanske markedet er forskjellig fra den europeiske? elller hva?

E
Den er nok ment for Sigma kamera tenker jeg. USA-modeller har amerikansk strømkontakt og i de fleste tilfeller støtter de 100-240V, noe som betyr at de kan brukes i hele verden med en adapter (Japan: 100V. USA: 110V. Europa: 230V. UK: 240V.)

Flere kamera har også videoutgang slik at de kan vise bilder på TVen, USA-modellene støtte ofte bare NTSC-standarden, mens Europa- og Japanmodeller støtter både PAL og NTSC, i noen tilfeller også SECAM.

At det skulle være en merkbar forskjell på amerikanske og europeiske linser tviler jeg på, men vi lærer nye nytt hver dag. :)
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

problemet generellt om man bruker vidvinkel sammen "onborad" blitsen, altså blitzen som sitter på kameraet, er at du vil få en mørk skygge nederst i bildet, det er fordi bildet blir så "nært" og bredt at du vil få med det som objektivet skygger for av blitzlyset. Dessuten vil man vel få litt rare rom med vidvinkel, de har en tendens til å virke mye større enn egentlig. og detaljer er jo litt pain in the ass å få med for man må jo nesten ha nesa inn i det man skal ta bilde av, ellers blir små ting knøttsmått med vidvinkel iallefall :P jeg har også den 17-85`n og den er mye bedre også for innendørs bruk enn vidvinkel synes jeg iallefall.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Bildene er tatt inne i en bunker med kameraet Nikon D80 m. 18-135 millimeters linse. Bildet er tatt med Auto innstillingen i et helt mørkt rom. INGEN EKSTRA BLITTS! :)

Siste bildet er tatt ute på batterie Vara
Attachments
kanon.jpg
kanon.jpg (340.64 KiB) Viewed 67 times
bunker3.jpg
bunker3.jpg (106.92 KiB) Viewed 67 times
Bunker2.jpg
Bunker2.jpg (61.67 KiB) Viewed 67 times
Bunker.jpg
Bunker.jpg (214.36 KiB) Viewed 67 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Endelig!
Har selv sammen modellen, men bruker av og til ekstra blitzen SB-600 når det er store haller som må lyses opp.
Men, bare for å ha sagt det. Det viktigste er å ta bilder. Så bruk det kamera dere ha, å del bildene med andre.
Lykke til!
Erling
Attachments
velkommen.jpg
velkommen.jpg (121.96 KiB) Viewed 58 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

INGEN EKSTRA BLITTS!
Her er bilde fra Fjell festning UTEN blits i det heletatt ;-)

Erik
Attachments
Fjelltunnel.jpg
Fjelltunnel.jpg (287.42 KiB) Viewed 56 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er et annet bilde av en LANG tunnel...
I mangel av stativ måtte jeg sette kamera rett på gulvet, ellers kunne bildet blitt ganske bra! Til belysning har jeg kun brukt lommelykt.
Andre som "eksperimenterer" slik?

Erik
Attachments
Tunnel2.JPG
Tunnel2.JPG (30.59 KiB) Viewed 54 times
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Ja Nikon D80 er et flott kamera! Er veldig fornøyd med min :)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”