Canon 350D "bunker kamera"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

gratis med nytt kamera.

med objectet så ser den diger ut. Selv har jeg deiset kameraet flere ganger i betongen... men den holder!

nå skal jeg ha med vidvinkel! noen som vet om gode tilbud?

ErikH
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

jeg kikker daglig på rubrikk anonsene på nettet, har ikke funnet noe i min pris klasse enda.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror nok man må over 4000 for en ny vidvinkel i Norge....
Alternativt kan du kjøpe en converter til 1500-2000, men har hørt litt ymse om dem....

Uansett, husk vidvinkel er ikke bra inni bunkere :wink:

Personlig har jeg hatt mer bruk for zoom.... Kjøpte en billig brukt for å teste ut (Den på bildet) men etter 3 måneder har jeg funnet ut at jeg trenger noe mer stabilt.... Neste på listen min er nok 70-200 med stabilisator :D

Kameratelefon blir ikke det samme nei :)
Så jeg kommer nok til å dra med meg 350`en videre

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvorfor var det ikke bra med vidvinkel i bunkeren? selv om det er ganske bra bredde i linsa jeg har nå så skulle jeg til tider (ganske ofte) ønske at jeg kunne ta mer av innsiden i en bunker slik at jeg slipper det klasiske "ta-3-bilder-og-klipp-og-lim-i-photoshop".
på en annen side er det vel greit å slippe nok en duppeditt du skal ha med deg i skogen :P

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvorfor var det ikke bra med vidvinkel i bunkeren?
Fordi vinkelen på linsa er bredere enn vinkelen på blitsen får du mørke kanter!

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ser det er en stund siden det ble postet her, men jeg slenger meg i alle fall på. Har brukt EOS 350D i lang tid nå, omtrent fra det kom ut, både i mørke ganger og på de høyeste fjell - og er storfornøyd. Som det nevnes her, er ikke den innebygde blitzen noen fantastisk greie nede i stummende mørke bunkere og lange ganger, men jeg blir fremdeles overrasket over hvor gode bildene faktisk blir.

Jeg har siden brukt EOS 400D, etterfølgeren til 350, noen ganger, og vil anbefale det kameraet til de av dere som vurderer å kjøpe nytt. Forskjellen fra 350 er ikke så stor, men det er flere autofokus-punkter og skjermen er mye større, som gjør det lettere å vurdere kvaliteten på bildene du har tatt.

Et tips til dem som ikke vil bruke penger på diger blitz, men som har stativ, er å sette kameraet på stativ, og lyse med lommelykten på et punkt, og fokusere manuelt. Sett kameraet på f.eks. 15 sekunders lukkertid, og lys deretter rundt i hele rommet med lommelykten. Klarer du å lyse ordentlig over alt, blir bildet ofte ganske bra. Har selv tatt bilder i digre fjellhaller med den metoden, og det går greit - hovedproblemet er å fokusere skikkelig, og tenk på dybdeskarpheten når du velger blenderåpning.

Til bunkerkamera funker med andre ord 350 helt greit, og gir meget gode bilder innendørs og utendørs.


Forresten noen som har erfaring med canons 28-300 mm linse? (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321645)
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

nei, det skal myyye til å slå et speilreflekskamera. Den er stor å ta med, men når du skal knipse det "umulige" bilde så hjelper det med et kamera som ikke har noen begrensninger.
Vedlagte bilde er tatt i 99% mørke inn i en bunker som var låst. Man ser helt til veggene 10-15 meter unna! lukkertiden var 30 sekunder. meeget fornøyd! nå skal jeg være flinkere til å ta med meg stativ!

Erik H
Attachments
med en lukketid på 30 sec ble jeg overasket hvor mye av lyset den fanget opp
med en lukketid på 30 sec ble jeg overasket hvor mye av lyset den fanget opp
30sec_canon350d.jpg (122.54 KiB) Viewed 207 times
Kameraet ble lagt i hullet som støtte
Kameraet ble lagt i hullet som støtte
30sec_canon350d_2.jpg (39.86 KiB) Viewed 207 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik Hårberg wrote:nei, det skal myyye til å slå et speilreflekskamera. Den er stor å ta med, men når du skal knipse det "umulige" bilde så hjelper det med et kamera som ikke har noen begrensninger.
Vedlagte bilde er tatt i 99% mørke inn i en bunker som var låst. Man ser helt til veggene 10-15 meter unna! lukkertiden var 30 sekunder. meeget fornøyd! nå skal jeg være flinkere til å ta med meg stativ!

Erik H
Lang lukkertid er i alle fall min beste fotovenn :) det er til tider mye bedre enn blitz, siden man også fanger opp lys "bak" hjørner hvor blitzen ellers ville laget skygge. I tillegg skal man ha en kraftig blitz om man skal rekke særlig langt i mørke tunneler.

Knallbra bilde i alle fall! Beviset på at lang lukkertid funker som f!
Sindre
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Ser nå at jeg trenger et nytt kamera. hehe
Trodde jeg hadde et greit kamera, men det var da tydeligvis ikke sammenlignbart...
speilreflekskamera, gps og kanskje en ny og bedre metaldetektor :D Uff lang og dyr handleliste det der, synd man er blakk PDT_Armataz_01_10
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hmm

ser ut som om jeg må få lest bruksanvisningen bedre.

ellers grei handle liste, har investert mye i hobby i det siste, nå må enn bare få tid til å bruke det også, noen som vet hvor jeg kan kjøpe litt ekstra tid?

Werner
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Stian H wrote:Ser nå at jeg trenger et nytt kamera. hehe
Trodde jeg hadde et greit kamera, men det var da tydeligvis ikke sammenlignbart...
speilreflekskamera, gps og kanskje en ny og bedre metaldetektor :D Uff lang og dyr handleliste det der, synd man er blakk PDT_Armataz_01_10
vel stian,trenger du ny detektor så får du hyle ut,jeg har bra rabatter på de ;)
mvh Atle M
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bilde fra Helgens flystevne på Sola......
350 Kan brukes til mer enn stillestående betong ;-)

Erik
Attachments
test.jpg
test.jpg (388.16 KiB) Viewed 151 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Bilde fra Helgens flystevne på Sola......
350 Kan brukes til mer enn stillestående betong ;-)

Erik
Flott bilde Erik !

Var der jeg også - hele søndagen. Du kan si jeg ble brent av Sola på Sola PDT_Armataz_01_19

mvh
KOS
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bilde fra Helgens flystevne på Sola......
jøss! har du fått deg ny linse eller? dette var jo superbilde!

Erik H
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Et gammelt triks er å bruke kamera på stativ med veldig lang lukkertid, liten blenderåpning og springe rundt i bunkerlokalet med en blitz i hånden. Det blir noenlunde det samme opplegget som lommelykten, men jeg tror effekten blir bedre. Man springer uansett rundt og klikker på blitzutløseren i de retninger man vil ha lys, med litt trening sørger man raskt for at man selv ikke kommer med på bildet. Jeg vet at denne teknikken er mye brukt for å dokumentere gamle kirker som jo kan være et mareritt å fotografere. Ellers for dem som ikke vil slite med en svær speilrefleks, kan jeg anbefale Panasonic fz7, som har 12x optisk zoom, 6 mpix oppløsning, LEICA optikk og billedstabilisator i 2 versjoner! Dette gjør at bilder tatt uten stativ på litt mørke steder blir bedre og skarpere. Jeg har selv dette kameraet, jeg må si etter å ha eid 6-7 speilreflekser, imponerer dette kameraet voldsomt! Prisen er ok også, ca 3200 kroner! Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at den overfører bilder kun i USB1 hastighet og at vidvinkelen er ikke så vid :-(. Men panasonic selger jo en forsats som man smekker på linsen, og vips så har man kraftig vidvinkel!
Kurt Monsen :D
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”