Canon 350D "bunker kamera"

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det var morsomt å lese at jeg, ErikE og Werner har kjøpt samme kamera-merke! Flere?

Har store forhåpninger til mitt nye Canon 350D og håper vi kan dele på erfaringene bak disse. Jeg er i alle fall nødt til å bytte ut stativet mitt da det jeg har er egentlig for lett. Trenger noe stødig for å få de beste bildene. Ennå ikke kjøpt blits til kameraet og lurer på om det er noen gode råd her.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Stativet mitt også ble for dårlig......
Går greit med 18-35, men hvis jeg setter på 70-300 linsa så blir det for tungt for stativet....
Kjøp deg skikkelig stativ Werner :wink:

Blits har jeg ikke, men tror det trengs....
Første pri for tiden er en vidvinkel linse. Får vanvittig tøffe bilder med slike :D

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kom til å tenke videre på det med ekstern blitz på et allerede tungt kamera. Håper den lille blitzenvgjør mye av jobben. Det blir vanskelig å dra rundt på et stort kamera+blits+stativ inne bunkeren med mindre det er noe ektraordinert som man ønsker best mulig kvalitet på. Kanhende jeg bare bruker kameraet på utsiden og tar med meg et mindre kamera inn i selve bunkeren.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Synes egentlig at den innebygde blitzen på 350D er god nok for "vanlige bunkere".. Det er helst i tunnelanlegg jeg har savnet en bedre blitz.

Har vært rundt og testet litt inne og ute +++
Anbefaler folk å lære kameraet å kjenne før man drar på langtur....
Har dårlig erfaring der selv med mitt forrige kamera!

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

håper at jeg får kameratet i slutten av mnd, det er med et ekstra 1 meg minne kort, har en soligor blits som jeg tror kan brukes, men er ikke sikker, jeg får prøve når jeg får kameraet.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Med forbehold om været og årstiden, her følger en sammenlikning av mine siste 3 kamera.....
Husker enda da jeg var storfornøyd med Olympus kameraet :shock:

Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg ser en stor forskjell på din Finpix7000 og canon 350 når det gjelder oppløsning. Jeg vet ikke hvor stor oppløsning finpix7000 hadde, men 350 gir en oppløsning som man kan zoome inn mye! (jeg vet heller ikke om bildet fra finpix7000 var komprimert)

Det som er det beste med et høy-oppløselig bilde er absolutt å kunne sitte foran pc og studere detaljer!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Finepix kameraet hadde nesten like god oppløsning, men farge gjengivelsen er tydelig mye bedre på EOS.
Bla. ser man fargen på stålet mye bedre med canon kameraet

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bilde tatt av canon350. Ikke spesielt bra, men morsomt!

Vi stoppet innom Hemneskjel for å ta en snøball krig på kommandobunkeren der. (HQ Drontheim west)
Som dere ser gikk jeg tom for snøballer og måtte overgi meg.
"kompisene" ga seg ikke og pælma snøballer ned i luka.
krig bringer ut det værste i folk! :D

Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har nå testet kamera på en rekke kystfortog jeg er litt frusturert over at jeg ikke klarer å tvinge kameraet til å ta skikkelige bilder i mørket... og det er mørkt overalt!

Hvis noen har andre gode erfaringer med sine kameraer og mørke omgivelser så vil jeg gjerne høre om det.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Kjenner til det problemet ja!
Pleier å lyse på veggen med lykta (5-10meters avstand) og så fokusere inn... Så flytter jeg kameraet til dit jeg vil ta bilde (uten å slippe knappen)
Da lurer du kameraet til å ta bilde. Blir ikke alltid 100% skarp, men det skal uansett godt gjøres i store mørke rom!

Vedlagt bilde er tatt slik jeg beskriver ovenfor, og viser med det samme
begrensningene til blitsen.

Mvh
Erik E

Image
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Håper at jeg får kameraet i morgen slik at jeg kan få testet det en del til helgen.

Jeg har en blits som jeg tenkte jeg skulle bruke i tillegg, men får jo sjekke hvilke muligheter jeg har med å kun bruke orginal blits.


Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

de som har dette kameraet vet at det er vanskelig å ta bilder i en bunker når det er mørkt. Autofokusen klarer ikke å fokusere og man sliter med å ta bilder. Hvis man slår av AF på objektet til MF (manual fokus) "tvinger" man kameraet til å ta bilde m/blitz. det som er utfordringer her er vel at man manuelt må fokusere i mørket... kan jo være vanskelig, men muligheten til å ta bilde er iallefall der.

ErikH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har etter mange år endelig fått telefon med kamera :-)
Imponert over kvaliteten på disse bildene...Faktisk så bra at de kan fremkalles og brukes!
Bildet er tatt innendørs uten blits.... 3,2Mpix
Mye bedre enn Olympuskameraet mitt ihverfall :)

Image
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

et knakende godt bilde.

så nå er det vel slutt å dra med seg det store kameraet?

Werner
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”