Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

HKB 18./974 Purkneset [4x10,5cm K 331 (f)]
UTM32: N 7357384 E 704061
Posisjon til en av kanonene, veldig overgrodd område
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

HKB 10./974 Vassdalsvik [4x10,5cm K 331 (f)]
UTM32: N 7417207 E 701724
Posisjon markerer igjenstøpt bunker, ligger en til langs denne veien og en ved fergeleie.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Her er en start
Mange takk! Listen over manglende posisjoner er oppdatert.

NB: Post med liste og kmz-fil for usikre posisjoner lenger opp i tråden er nå også oppdatert!
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Kommer du til å legge ut en komplett liste som har med posisjonene ?

Thomas
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Nordland / Art.Gr. Korsnes (HKAA V/973)
HKB 61./973 Mörsvik [4x10,5cm K 331 (f)]

Kjenner ikke til noe batteri i Mørsvik, men derimot HKB 61/973 Tysnes.
Har batteriet flyttet til/fra Mørsvik eller er det en skriveleif ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Kommer du til å legge ut en komplett liste som har med posisjonene ?
Ja. Hele hensikten er å lage POI-filer for satelittnavgator over alle tyske objekter i landet (holder også på med resten av Europa, men det kommer jeg nok ikke til å bli ferdig med før pensjonsalderen - over 25000 objekter på listen så langt). I første omgang går jeg gjennom HKB og MKB-listen, deretter skal jeg ta for meg Flak-batterier, radarstasjoner, flyplasser, infanteristøttepunkter osv. Lager fil med "avdelingsposisjon" for bilnavigator, og fil med alle objekter (stillinger/ bunkere etc.) for "tur-navigator".
Filene vil naturligvis bli delt på forumet (forskjellige formater kan vurderes, men ov2 for TomTom og csv for Garmin er i alle fall aktuelt).
Thomas L wrote:Nordland / Art.Gr. Korsnes (HKAA V/973)
HKB 61./973 Mörsvik [4x10,5cm K 331 (f)]
Kjenner ikke til noe batteri i Mørsvik, men derimot HKB 61/973 Tysnes.
Har batteriet flyttet til/fra Mørsvik eller er det en skriveleif ?
Batteriet skal ha vært opprettet på Mørsvik i mai 1941, og flyttet til Tysnes på høsten samme år (flyttet vel en gang til på slutten av krigen?). Vet dessverre ikke kilden for dette, da jeg bare limer inn alt jeg kommer over av notater på ymse nettsteder fortløpende i en Word-fil (mitt fokus er som sagt i denne sammenheng kun å finne posisjoner for evt. objekter, ikke historikk/ tidslinjer, skjønt jeg ser jo at det kunne vært en fordel å ta hensyn til dette...).
Last edited by Natter on 17 May 2011 23:09, edited 1 time in total.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Det er flott arbeid du gjør Natter, det hjelper mange som skal på tur :)

Når det gjelder HKB 61/973 så har jeg ikke sett noen plass at de først
var i Mørsvika, interessang informasjon jeg må forhøre meg rundt om...
Der er et par bunkere i Mørsvik, men har aldri tenkt tanken på at det
hadde noe med kystfort å gjøre. Vet ikke om de står i dag heller da det
har blitt bygget en del der i de siste årene.

Thomas L
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Det er flott arbeid du gjør Natter, det hjelper mange som skal på tur :)
Jo, takk. Håper timene med å glo på kart/ luftfoto fører noe positivt med seg (har jo stor egennytte også - nettopp mtp. å legge opp mer målrettetede turer ila. ferier ol. PDT_Armataz_01_18 )
Thomas L wrote:Når det gjelder HKB 61/973 så har jeg ikke sett noen plass at de først
var i Mørsvika, interessang informasjon jeg må forhøre meg rundt om...
Der er et par bunkere i Mørsvik, men har aldri tenkt tanken på at det
hadde noe med kystfort å gjøre. Vet ikke om de står i dag heller da det
har blitt bygget en del der i de siste årene.
Viser seg at kilden var rimelig nærliggende: JEF's "Tyske Kystfort", side 169 :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Thomas L wrote:Det er flott arbeid du gjør Natter, det hjelper mange som skal på tur :)
Enig i det. POI-databasen til Natter på min gamle tomtom har hjulpet meg å finne fram den siste mila, mang en gang :-)
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Splittet ut denne tråden fra På tur til Lofoten, på forespørsel fra Natter.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tar opp igjen tråden fra denne.

Ny liste over "Militærhistoriske severdigeheter" i Norge er vedlagt. Er nesten i mål, og mangler kun posisjoner på følgende 9 steder (av foreløpig totalt 572 - markert med gul farge i listen):

Vestfold, Tønsberg: Museum, Milorghovedkvarteret (eksisterer dette, evt. under et annet navn?)
Akershus, Gardermoen: Gamle Trandum leir (ref- Landsverneplanen - usikker på hvor de aktuelle byggene står..?).
Hedmark, Stange: Stange telthus (skal være 500m fra jernbanestasjonen?)
Møre og Romsdal, Aukra: Gossen Krigsminnesamling (har angitt besøksadresse som Falkehytta, men jeg antar at det er kommuneadministrasjonen. Et kart plasserer samlingen midt ute i en myr...)
Nord-Trøndelag, Inderøy: Krigsminnesmerke over engelske flygere) ved Skjelstadmark
Nord-Trøndelag, Stjørdal: Leir for Artilleriregiment 3 (tidligere tysk leir). Steinvik/ Langstein?
Oslo, Gressholmen: Hvilke installasjoner (og hvor) befant seg her?
Rogaland, Rennesøy: Fjøløy fort / Mastrafjord minefelt (kontrollstasjon) - mangler eksakt posisjon
Telemark, Notodden, evt. Seljord: Notodden og omegn heimefrontsmuseum (Skolandsparken..?)

NB: Krossodden fort står ved en feiltagelse angitt med gul farge i listen, men denne posisjonen er kjent.

Er litt usikker på om jeg har fått eksakt posisjon på kontrollstasjonene til Krossodden fort / Vestergapet minefelt og Rauøy fort / Rauøyfjord minefelt, så om noen kan bidra med disse for verifikasjon hadde det vært fint.


Ellers er listen neppe komplett mht. alle militærhistoriske severdigeheter i kongeriket (Landsverneplanene for Forsvaret dekker f.eks. bare steder omfattet av Forsvarets kulturminneprosjekt og eiendommer i Forsvarets eie kartlagt etter 1995). Spesielt mangler det mange minnesmerker og sikkert en del gamle leirer ol. Litt usikker på om jeg har fått med alle museene (og om et par av de jeg har med er relevante ift. militærhistoriske samlinger/ utstillinger). Alle bidrag som kan gjøre den bedre (herunder korrigering av feil i listen som foreligger nå) tas i mot med takk!

Jeg skal legge ut en foreløpig POI-fil en av de nærmeste dagene (venter litt i håp om noen innspill iht. ovenstående, og må stadig "vaske" listen mtp. dobbelt-oppføringer).

EDIT: Slettet listen (oppdatert liste er lagt inn i nyere post)
Last edited by Natter on 27 Jun 2011 16:13, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mht. de eks-tyske anleggene, står det stille ift. de manglende og usikre kystbatteri-posisjonene (ref. poster og lister lenger opp i tråden). Kommer ikke lengre der uten hjelp, så jeg vil legge ut filer med disse også en av dagene iht. gjeldende status.

Har ikke rukket å gjøre så mye med de øvrige tyske "kategoriene", men har begynt på flyplasser og luftvernbatterier. Sistnevnte er en utfordring - ikke minst mtp. å få avdelingsbenevnelsene noenlunde riktig. Mange steder er det så og si null spor å finne på kart og luftfoto - ta f.eks. "Knaben Gruver" (Kristiansand) hvor det tilsynelatende skal ha vært en haug med kanoner: Har ikke funnet noe som ligner på luftfoto så langt.
Et annet spørsmål i den forbindelse: Hva er egentlig riktig betegnelse på de tyske flyplassene? Har sett både flughafen, flugfeld, flugplatz benyttet. Er det hipp som happ, eller sier navnet noe om størrelse/ status (ref. f.eks. norsk "lufthavn" kontra "flyplass")? Foreløpig har jeg benyttet "Flugplatz" over hele linjen + "seeflughafen" for sjøflyplassene.

Blir ikke tid til så mye mer før ferien, så en mer komplett "tysk" POI-fil med alle typer installasjoner får heller komme neste sommer.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er komplette (pd) kmz-filer for hhv. tyske kystbatterier og norske militære "severdigheter" - ved å se posisjonen på kartet er det forhåpentligvis enklere å se om det er noe feil:

EDIT: Slettet vedlegget (oppdaterte filer er lagt inn i ny post)
Last edited by Natter on 27 Jun 2011 16:31, edited 1 time in total.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Kjempe jobb :bra: Trenger ikke slite ut skosålene på å gå bomtur.

Ett par tette du kan ha bommet på eller glemt:

utm 32 N 7912491 Ø 1259028 Store Ekkerøy. Finner det ikke i Tyske kystfort i Norge boken, men mener å huske fra en annen kilde at det var 2 stk 21 cm Mrs.18

utm 32 N 7908285 Ø 1280819 MKB 2/513 Kiby
MVH

Stig G
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

StigG wrote:Ett par tette du kan ha bommet på eller glemt:
utm 32 N 7912491 Ø 1259028 Store Ekkerøy. Finner det ikke i Tyske kystfort i Norge boken, men mener å huske fra en annen kilde at det var 2 stk 21 cm Mrs.18
utm 32 N 7908285 Ø 1280819 MKB 2/513 Kiby
Mange takk! Jeg kjenner igjen stedene, så jeg har definitivt "vært der" på luftfoto/kart, men så må det ha skjedd en glipp et sted (jeg ser at Vardø-Kiby ligger inne med samme posisjon som Kokkenes).


Noen som har en ide om nr./navn og tilhørlighet for batteriet på Ekkerøya?


Nå oppdaget jeg tilfeldigvis at jeg også har glemt HKB 5./448 Vardö-Bussesund [3x21cm Mrs.18] (oppsatt fra juni 1941 til oktober 1944).
Noen forslag til lokalisering..? En mulig kandidat er området ved N 7957417 - E 1309744 (UTM32)? Ellers er det mye rart rundt flyplassen (må være en grunn til alle bombekraterne...), men det er vel helst flak-stillinger? En mulighet kan f.eks. være N 7954245 E 1309766 (UTM32)?
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”